سوختن آینده دانش آموزان در اعتیاد والدین

یک درمانگر اعتیاد گفت: دانش‌آموزانی که درگیر آشفتگی‌ و تشویش ناشی از اعتیاد در خانواده هستند، رفتارهای ناهنجار بیشتری را در جامعه نشان می‌دهند.

اعتیاد والدین

وجیهه پیله‌بالا کارشناس ارشد مشاوره و درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه دانش آموزان نوجوان در مقطع حساسی قرار دارند و در این سنین درگیر هیجانات بلوغ هستند، اظهار کرد: دانش آموز در این سن دچار تغییرات جسمی، روحی، روانی و هیجانی می‎شوند که این هیجان‌ها گاهی ممکن است برای آن‌ها دردسر ساز شود.

این درمانگر اعتیاد افزود: اگردانش آموز مهارت مدیریت هیجان را نداشته باشد و کسی نباشد که روی این مسائل نظارت کافی انجام دهد، نوجوان آسیب جدی می‌بینند.

او ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات دانش آموزان فرزند خانواده‌هایی هستند که خود والدین بستری نا امن و پرخطر برای فرندشان به حساب می‌آیند.

پیله‌بالا با بیان اینکه سرانجام آن دسته از دانش آموزانی که در خانواده‌های درگیر اعتیاد متولد می‌شوند مواجه شدن با آسیب‌های بی‌شماری است، افزود: موارد بسیاری وجود دارد که پدر یا مادر و یا هردو درگیر اعتیاد هستند و فرزندان آن ها بعد از دیدن این شرایط نامساعد، در گام اول تمایل به نجات و رهایی از این خانواده ها را دارند. اما زمانی که شرایط نجات و یا فرار مهیا نشود، ممکن است که خود دانش آموز هم به ناچار و ناخواسته درگیر اعتیاد شود.

او ادامه داد: دانش آموزان در این شرایط به طور عمده دنبال افرادی هستند که از حضور آن آرامش ،قوت قلب و انگیزه کسب کنند و یا حتی دنبال کمک و فرار از این شرایط هستند که سرانجام در این مواقع درگیر روابط نادرست با جنس مخالف آن هم در سنین پایین می شوند.

این درمانگر اعتیاد تاکید کرد: عزت نفس پایین از جمله دلایلی است که این دانش آموزان را به سوی جنس مخالف سوق می‌دهد.

او گفت: دانش آموزانی که والدین معتاد دارند ناخواسته در خطرهستند و اعتیاد والدینشان به‌طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. چرا که این مسئله باعث می‎شود تا دانش آموز تمرکز خود را از دست بدهد.

پیله بالا یادآوری کرد: در خانواده هایی که  اعتیاد وجود دارد ، دانش‌آموزان مانند هم‌سالان خود به دنبال ترقی و رشد هستند. اما زمانی که شرایط خود را با دوستان و همسالان‌شان مقایسه می‌کنند، دچار آشفتگی روانی شده و عملکرد تحصیلی‌شان مختل می‌شود.

این درمانگر اعتیاد در ادامه افزود: تدوام این مقایسه ها و آشفتگی ها باعث می شود تا دانش آموز از لحاظ روحی روانی تحت فشار قرار بگیرد و عملکرد تحصیلی‌اش افت شدیدی پیدا کند.


بیشتر بخوانید: عوارض دردسرساز مصرف ریتالین برای شب‌های امتحان


او با اشاره به اینکه برخی از خانواده ها اعتیاد خود رابه داخل محیط خانه کشانده و یا حتی در پذیرایی منزل‌شان به صورت آشکارا مواد مصرف می‌کنند، افزود: گاهی اوقات متوجه می‌شویم والدین افرادی را در کنار خود به عنوان مصرف کننده وارد منزل می کنند که این اتفاق دانش آموز را در موقعیت ضعف و ناتوانی قرار می‌دهد و نوجوان تنها راه او، پیش گرفتن راه والدین و روی‌آوردن به سمت اعتیاد است.

پیله بالا با بیان اینکه معلمان و تمام افرادی که با خانواده‌های دچار اعتیاد در ارتباط هستند، باید حتماً مسائل خود مراقبتی را به دانش‌آموزان آموزش دهند، اظهار کرد: این دانش آموزان نباید رها شوند و در سایه بی‌توجهی بسوزند بلکه باید به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند. در مدارس نیز کارگاهی برای مقابله با اعتیاد برای آن‌ها جلساتی برگزار شود تا اعتماد به نفس‌شان رشد پیدا کند.

او ادامه داد: کسانی که درگیر آشفتگی‌ و تشویش ناشی از اعتیاد در خانواده‌ هستند، رفتارهای ناهنجار بیشتری را در جامعه از خود نشان می‌دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *