در دیدار با سفیران بنگلادش و افغانستان انجام شد؛ اعلام آمادگی وزیر آموزش و پرورش برای همکاری ایران با کشورهای افغانستان و بنگلادش در حوزه تعلیم‌‌‌وتربیت

وزیر آموزش‌ و پرورش ظهر امروز در نشست‌های جداگانه‌ای با سفیران کشورهای بنگلادش و افغانستان دیدار و درباره زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی‌میرزایی ظهر امروز در دیدار با سفیر کشور بنگلادش که در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت«بنگلادش و ایران از کشورهای اسلامی هستند و علایق و فرهنگ دینی مشترکی دارند که زمینه خوبی برای همکاری بین دو کشور را فراهم می‌کند. عضویت در سازمان همکاری‌های اسلامی، زمینه مشترکی است و جمهوری اسلامی ایران همواره روابط دوستانه و صمیمانه‌ای با کشور بنگلادش داشته است. روابط دو کشور از زمان استقلال کشور بنگلادش بسیار گسترده و متنوع بوده است و امیدواریم این همکاری‌ها توسعه پیدا کند.»

وزیر آموزش‌ و پرورش به دستاوردها و تجربیات ارزنده‌ای که جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه فرصت‌ها و عدالت آموزشی کسب کرده است اشاره کرد و گفت: «این تجربیات می‌تواند با کشور دوست، بنگلادش تبادل شود.»

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به سفرش خود به بنگلادش اشاره کرد و گفت: «در این سفر با صاحب‌نظران بنگلادشی آشنا شدم و در روستاهای بنگلادش حضور پیدا کردم و در جریان توسعه روستایی در بنگلادش قرار گرفتم و از گام‌های خوبی که در بنگلادش در حوزه توسعه روستایی برداشته‌شده است، مطلع شدم.»

تحریم‌های آمریکا با مقاومت ملی مردم ایران به نتیجه نرسید

او در ادامه به خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های یکجانبه اشاره کرد و گفت: «این تحریم‌ها با مقاومت ملی مردم ایران به نتیجه نرسید و امیدواریم این دشمنی‌ها روابط بین ایران و سایر کشورها را تضعیف نکند و بتوانیم همچنان روابط خوب و پایداری با کشورهای اسلامی داشته باشیم.»

وجود 650 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی برای تحقیق و پژوهش در کشور

حاجی‌میرزایی با ابراز علاقه‌مندی به توسعه همکاری‌ها بین آموزش‌ و پرورش ایران و بنگلادش افزود: «در زمینه‌های دانش، تکنولوژی، تحقیق و نوآوری و فناوری‌های نوین، آموزش‌وپرورش ایران تجربیات بسیار ارزنده‌ای دارد که می‌تواند این تجربیات را با بنگلادش تبادل کند. ۶۵٠ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داریم که فضای مناسب را در اختیار دانش‌آموزان برای تحقیق و پژوهش قرار می‌دهد که دانش‌آموزان ایرانی در زمینه‌های نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی دستاوردهای ارزنده‌ای دارند.»

وزیر آموزش و پرورش به وجود سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آموزش‌وپرورش ایران اشاره کرد و گفت: «مأموریت اصلی این سازمان تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی، تولید محتوا و روش‌های ارزشیابی تحصیلی است که تجربیات ارزشمندی را در حوزه آموزش‌ و پرورش کسب کرده‌ایم.»

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به دو دانشگاه تخصصی وابسته به آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: «دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی به‌طور خاص برای تربیت‌ معلم اقدام می‌کنند و جریان تربیت‌ معلم در ایران بیش از صدسال قدمت دارد که باعث شده تا تجربیات ارزنده‌ای در این زمینه داشته باشیم.»

وزیر آموزش‌ و پرورش در پایان با بیان اینکه تاریخ تفاهم‌نامه قبلی بین آموزش‌ و پرورش ایران و بنگلادش به پایان رسیده است، گفت: «از وزیر آموزش‌وپرورش بنگلادش برای حضور در ایران دعوت می‌کنم و با توجه به درخواست بنگلادش برای یادداشت تفاهم‌نامه، امکان تبادل تجربه و همکاری در تمامی زمینه‌های گفته‌شده وجود دارد و آمادگی همکاری خود را اعلام می‌کنیم.»

در ادامه «گوسال اعظم سارکر» سفیر بنگلادش نیز گفت: «روابط فرهنگی بین ایران و بنگلادش برای صدها سال است که ادامه دارد و پیوندهای فرهنگی به معنای تنوع‌بخشی به همکاری‌ها و روابط است و به‌عنوان سفیر کشور بنگلادش عمیقأ به گسترش زمینه‌های همکاری با ایران علاقه‌مند هستیم. مردم بنگلادش آشنایی زیادی با میراث کهن، فرهنگ و آموزش ایران دارند و خواهان گسترش زمینه‌های فناورانه و آموزش هستیم چراکه همکاری ما باعث تبادل تجربیات خوبی در زمینه پژوهش و آموزش خواهد شد. آمادگی همکاری در زمینه‌های آموزش، فناوری، تبادل دانش و فرهنگ هستیم.» درصدد هستیم تا یادداشت تفاهم‌نامه‌ای با ایران در زمینه‌های مختلف از جمله تبادل معلم، تورهای مطالعاتی، تحقیق و توسعه، نوآوری‌های آموزشی و تبلیغات تجاری داشته باشیم  

سفیر بنگلادش ادامه داد: «تلاش خواهیم کرد تا همکاری‌ها را افزایش دهیم. درصدد هستیم تا یادداشت تفاهم‌نامه‌ای با ایران در زمینه‌های مختلف از جمله تبادل معلم، تورهای مطالعاتی، تحقیق و توسعه، نوآوری‌های آموزشی و تبلیغات تجاری داشته باشیم.»

او با معرفی نظام آموزش عالی در بنگلادش گفت: «در بنگلادش آموزش دولتی و خصوصی داریم و با وجود ١٠۵دانشگاه در بنگلادش، آمادگی همکاری بین موسسه‌ای آموزش عالی ایران و بنگلادش را داریم. به کیفیت خوب آموزش‌وپرورش و دستاوردهای مهم ایران در توسعه و فناوری آگاه هستیم و این پیشرفت‌ها در جهان معتبر است. همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد. از بورس‌های تحصیلی مناسبی که به دانشجویان بنگلادشی در ایران داده‌شده است قدردانی می‌کنم و امیدواریم این امکانات در آینده نیز افزایش پیدا کند. در حال حاضر تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور وجود دارد و اساتید ایرانی برای آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های بنگلادشی در حال آموزش هستند.»

اعظم‌ساکر با دعوت از وزیر آموزش‌وپرورش برای سفر به بنگلادش با معرفی خلاقیت‌های انجام‌شده در آموزش‌وپرورش بنگلادش افزود: «وزیر آموزش‌وپرورش بنگلادش طرح پس‌اندازهای کوچک را در روستاهای بنگلادش راه انداخته است که وام‌هایی به افراد متقاضی داده می‌شود تا درآمدزایی ایجاد شود.»

توسعه همکاری ایران و افغانستان در حوزه تعلیم و تربیت، تعاملات دو کشور را تعمیق می‌بخشد

همچنین بعد از این دیدار وزیر آموزش و پرورش کشورمان با عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان دیدار کرد. او در این دیدار به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان اشاره و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر دولت جدید در افغانستان مستقر شود. حاجی‌میرزایی به روابط عمیق، دیرینه‌ و اشتراکات دینی، زبانی و فرهنگی ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: «توسعه همکاری در حوزه گسترده و پهناور تعلیم و تربیت می‌تواند تعاملات بین دو کشور را تعمیق ببخشد.»

حاجی میرزایی همکاری‌ها و پیوند دو ملت در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی را بسیار گسترده توصیف کرد و گفت: «صلح و امنیت افغانستان برای ما مهم است زیرا توسعه و پیشرفت افغانستان در سایه آرامش و صلح صورت می‌گیرد و ما از توسعه‌یافتگی افغانستان استقبال می‌کنیم.»

او به تلاش‌های ایران پس از انقلاب در حوزه سوادآموزی اشاره کرد و گفت: «آموزش‌ و پرورش در شرایطی که انقلاب اسلامی پیروز شد با جمعیتی از افراد بی‌سواد و کودکان لازالتعلیم مواجه بودیم لذا با تلاش‌های انجام‌شده دستاوردهای بزرگی در چهار دهه اخیر داشتیم.»

فرصت‌های آموزش را در تمام نقاط کشور گسترش داده‌ایم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به فعالیت مدارسی که کمتر از پنج دانش‌آموز هم دارند اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه در حال حاضر پوشش کودکان لازم‌التعلیم در جمهوری اسلامی ایرانبه بالای ٩٨درصد رسیده است و فرصت‌های آموزش را در تمام نقاط کشور گسترش داده‌ایم.»

او گفت: «به دلیل زبان و خط مشترک ظرفیت‌های خوبی در همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور می‌تواند اتفاق بیفتد.»

حاجی‌میرازیی، آموزش‌ و پرورش را یکی از عرصه‌های خوب و مناسب برای همکاری‌های دو کشور دانست و افزود: «تحول واقعی در جوامع محصول نظام یادگیری است و آمال و آرزوهای ملی از مسیر آموزش می‌گذرد بنابراین اگر جمعیت کشوری خوب آموزش ببیند، در برابر خطرات مصونیت پیدا خواهد کرد.»

او به تولید بیش از هزار عنوان کتاب در سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: «این سازمان ظرفیت خوبی دارد که می‌تواند در خدمت دوستان ما در افغانستان قرار بگیرد.»

سند تحول می‌تواند برای کشور افغانستان بومی‌سازی شود

حاجی میرزایی افزود: «آموزش‌ و پرورش در ایران در سال‌های گذشته تحولاتی داشته است و سند تحول بنیادین نیز براساس تربیت اسلامی و تجربیات گذشته تدوین‌شده است لذا این سند می‌تواند برای کشور افغانستان هم بومی‌سازی شود.»

او به دستاوردهای ایران در زمینه کاهش سطح سواد زنان و مردان و مناطق روستایی و شهری اشاره کرد و گفت: «در حوزه سوادآموزی در پنج نوبت ابتکارات ایران در مجامع جهانی مورد قدردانی قرارگرفته است. در ایران گام‌های خوب برای عدالت آموزشی برداشته‌ شده است که می‌تواند در اختیار کشور افغانستان قرار بگیرد.»

وزیر آموزش و پرورش معلمان را اصلی‌ترین رکن تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: «معلم باکیفیت می‌تواند همه کاستی‌ها را جبران کند و در ایران دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی به‌طور خاص برای تربیت‌معلم فعالیت می‌کنند و خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور مراکزی دارد.»

تحصیل 473 هزار کودک افغانی در کنار دانش آموزان ایرانی

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه افزود: «در ایران سه میلیون نفر اتباع افغانستانی داریم و در حال حاضر۴٧٣هزار کودک افغانی در مدارس ایران در کنار دانش‌آموزان دیگر در حال تحصیل هستند.»

او به تأکید مقام معظم رهبری و مصوبه هیات وزیران در این باره اشاره کرد و گفت: «برای آموزش‌ کودکان اتباع افغانستان گام‌های خوبی برداشته‌ شده است و قبل از دستور رهبری حدود 350 هزار نفر کودک افغانی در مدارس جمهوری اسلامی ایران اشتغال به تحصیل داشتند اما پس از دستور ایشان ٨٠هزار نفر به این آمار اضافه شدند.»

22 هزار دانشجوی افغانی در ایران تحصیل می‌کنند

حاجی میرزایی ادامه داد: «فرهیختگانی از افغانستان در ایران تحصیل می‌کنند که در دانشگاه‌های ایران رتبه‌های خوبی دارند و حدود ٢٢هزار دانشجوی افغانی در ایران تحصیل‌کرده‌اند که ١۵هزار نفر از آنان فارغ‌التحصیل شده‌اند. آمادگی انتقال تجربیات در حوزه تعالیم قرآنی، هنر، ورزش، نوسازی مدارس و تجهیزات استاندارد، محتوا، روش‌های آموزشی و تربیت‌معلم به کشور افغانستان قرار دهیم. در حوزه مدارس خودگردان آماده همکاری هستیم که این مدارس نیاز به مجوزهایی دارند که باید تهیه شود تا تحت انضباط مشخصی فعالیت کنند.»

او با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای آماده‌ شده است که امیدواریم هرچه زودتر به امضا برسد، گفت: «مجموعه این عرصه‌ها می‌تواند زمینه‌های خوبی برای همکاری و تبادل تجربه بین دو کشور باشد و آثار درخشانی داشته باشد و در اذهان باقی بماند.»

سفیر افغانستان: قدردان سخاوتمندی ایران در پذیرش دانش‌آموزان افعانی هستیم

در ادامه این دیدار عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان هم با قدردانی از فرصت دیدار با وزیر آموزش‌وپرورش کشورمان گفت: «ابتدا از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم چراکه پذیرش کودکان مهاجر در مدارس جمهوری اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن اسناد هویتی آنان را ممکن ساختند، لذا این دستور و پیگیری، سخاوتمندی دولت ایران را نشان می‌دهد که در سطح جهانی نیز مورد تحسین است و اقدام بشردوستانه‌ای بود.»

عبدالغفور لیوال با قدردانی از وزیر آموزش‌ و پرورش و همکاران وی، گفت: «در حال حاضر در مدارس ایران هزاران کودکی که از لحاظ حقوق بشری حق آموزش دارند و در حال تحصیل هستند که شما این حق را به آنان دادید. در حوزه معارف، جمهوری اسلامی ایران تعاملاتی با افغانستان دارد و کودکان افغانی زیادی در ایران به دنیا آمده‌اند که به مدرسه و دانشگاه رفته‌اند و در افغانستان، این افراد سفیران ایران و باعث آشنایی دو ملت شده‌اند. در سفارت افغانستان در کنار مسائل دیگر به امور آموزش‌وپرورش برای کودکان مهاجر توجه خاصی شده است.»

سفیر افغانستان ادامه داد: «با معلمان و آموزگاران مدارس اتباع دیدار داشته‌ام و اینکه آنان اجازه دارند در مناطقی که دسترسی مدارس بسیار کم است، در فضای آموزشی برای آموزش کودکان فعالیت کنند بسیار کار بزرگ و ارزشمندی است. طبیعتاً مشکلات و نگرانی‌های وجود دارد. افغانستان کشور جوانی است و حدود ده میلیون نفر واجد رفتن به مدرسه هستند که برای این جمعیت توجه و تخصیص امکانات خاص ضروری است. با توجه به اینکه ۵ تا ۶میلیون مهاجر در ایران و پاکستان داریم و به همین علت استثنائا در این دو کشور رایزن بخش معارف داریم. در بهسازی تمام موارد نیاز به همکاری و کمک داریم و از داشتن تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش‌وپرورش ایران بسیار استقبال می‌کنیم.»

سفیر افغانستان ادامه داد: «امیدواریم نتایج انتخابات مشخص شود و دولت مستقر شود چراکه هرچه زودتر به سمت مذاکرات صلح پیش خواهیم رفت و مدارس مناطقی که تعطیل‌شده‌اند به فعالیت خود ادامه دهند. امیدواریم اگر با کمبود آموزگاران و کادر تحصیلی در افغانستان روبه‌رو شدیم از نخبگانی که در ایران داریم و فارغ‌التحصیل شده‌اند، از آنان در نظام آموزش افغانستان استفاده کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *