چقدر در کتاب‌های درسی به افتخارات علمی کشور پرداخته شده است

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه کتب درسی باید مملو از پیشرفت‌های علمی و امیدآفرین کشور باشند، گفت: چقدر در کتاب‌های درسی به افتخارات علمی کشور پرداخته شده است؟

چقدر در کتاب‌های درسی به افتخارات علمی کشور پرداخته شده است

حسین ضرغامی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: یکی از اهداف مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت دانش‌آموز متفکر، پژوهنده و فعال است.

وی افزود: متفکر و پژوهنده به این معنی است که دانش‌آموز با فکر پیرامون مسأله، به شناخت مسأله و یافتن پاسخ و راهکار از طریق کاوشگری و اکتشاف باشد و معلم نیز نقش برانگیزاننده، یاری‌گر و تسهیل کننده تحقیق و پژوهش را در محیط یادگیری ایفا کند.

ضرغامی اضافه کرد: این رویکرد از آنجا اهمیت دارد که سبب می‌شود دانش‌آموز به جای حاضرخوری و حفظ کردن آموخته و عدم به کاربستن آنها، با تفکر به فهم و درک عمیقی از محتوای آموزشی دست یابد و خود به آن مفهوم و نتیجه مورد انتظار برسد و از آن استفاده مطلوب کند.

وی با بیان اینکه بی‌شک باید برای تشویق دانش‌آموز به تفکر و پژوهشگری باید تدابیری اندیشید، گفت: یکی از این عوامل مشوّق، نمایش و معرفی الگوهای پژوهشی و علمی پیشرو کشور است.

کارشناس آموزش و پرورش افزود: کتب درسی امروزه همچنان بیشترین کاربرد را در بین سایر ابزارهای آموزشی دارد و نظام آموزش و پرورش ما متمرکز بر محتوای کتب درسی است؛ میزان دروس و مطالبی که به معرفی شخصیت‌های علمی پژوهشی ایران در عصرهای مختلف تاریخی  می‌پردازد در سال های گذشته روند افزایشی داشته است اما در شناخت دانشمندان دوره کنونی به ویژه دوران پس از انقلاب اسلامی، جای کار زیاد داریم. 

وی ادامه داد: امروزه از طریق فضای مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی، دائما به دانش‌آموزان و نوجوانان ایران، روحیه ناتوانی و سرافکندگی تزریق می‌شود و آینده پیش رو کشور را تاریک ترسیم می‌کنند. 

ضرغامی اضافه کرد: یکی دیگر از نقشه‌های دشمن، تأکید بر خروج نخبگان از کشور است؛ یعنی می خواهند جا بیندازند که نخبه و دانشمند ایرانی در ایران رشدی نخواهد کرد و باید به خارج از کشور برود.

وی گفت: دشمنان آمارهایی کذایی بدون سند هم منتشر می‌کنند که روز به روز اصلاحا فرار مغزها بیشتر می‌شود؛ در حالیک در واقعیت اینگونه نیست. چه چهرهای فرهیخته علمی که در کشور با کمبود امکانات و حمایت و رسیدگی، اما با روحیه تعهد به اسلام و انقلاب اسلامی و کشور دوستی در کشورمان مشغول تحقیق و رشد و خدمت هستند؛ اینها باید در کتب درسی به دانش آموزان ما معرفی شود.

ضرغامی اظهار کرد: مسأله دیگر، شتاب علمی کشور و دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی است؛ باید دانش آموز ما بداند و افتخار کند که جایگاه ایران در کشورهای دارای علم رفیع است و باید بفهمد ایران سهم بالایی از ابتکارات و نوآوری‌های دانش بنیان جهان دارد.

وی افزود: قبل از انقلاب شکوهمند سال 1357، ایران در رتبه‌بندی مجلات بین‌المللی (ISI) هیچ جایگاهی نداشت در حالیکه امروزه «جمهوری اسلامی ایران» رتبۀ اول علمی (تعداد مقالات) در منطقه و رتبۀ شانزدهم را در جهان دارد. بنابراین، به عبارت  بهتر در این چهل سال عمر جمهوری اسلامی، سهم ایران در تولید علم دنیا رشد ۱۸۰ برابری و آمار تولید مقاله توسط محققان ایرانی رشد ۵۵ برابری داشته است.

کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: دسته‌هایی از علوم و دانش است که با وجود تحریم‌ها و دشمنی‌های بی‌سابقه، جوانان و فرزندان ایران عزیز توانسته‌اند در همین امکانات و با همین آموزش و پرورش و مدارس شاهکار بیافرینند؛ مثلا در حوزه نانو که بر مطالعۀ ذرات در مقیاس اتمی برای کنترل آنها استوار است، ایران رتبه ششم فناوری های نانو را دارد؛ در فناوری‌های هسته‌ای، فناوری هوا فضا، نظامی و… هم همین رشد و اقتدار وجود داشته و دارد.

وی با طرح این پرسش که کتب درسی در حوزه‌های محتلف یادگیری مانند ریاضی، فیزیک، ادبیات فارسی و… چه میزان به این افتخارات پرداخته‌اند، بیان کرد: چه میزان دانشمندان ایرانی در علوم مختلف مانند دکتر شهیدان شهریاری، مصطفی احمدی روشن، دکتر چمران، حسن طهرانی مقدم، و…  به دانش آموز امروز ایران معرفی و شناسانده شده‌اند؟ چقدر به دانش آموزان، نمونه‌های عینی نشان داده‌ایم که در همین کشور و با تکیه بر توان داخلی و کمک خداوند می‌توان پیشرفت‌های حیرت‌انگیز علمی داشت که خیلی از کشورهای صاحب‌نام و ثروتمند، خواب آنها را هم نمی‌بینند؟

ضرغامی اضافه کرد: دانش‌آموز ما اگر بداند که خیلی از چالش‌های کشور را شرکت‌های دانش بنیان حل کرده‌اند و ما را از بیگانگان بی نیاز کرده‌اند، قطعا با انگیزه بیشتری در کلاس درس حاضر می‌شود، با روحیه و دید بهتری به آینده نگاه می‌کند، در برابر مشکلات و چالش‌ها تلاش و پشتکار بیشتری را از خود نشان خواهد داد و روز به روز به نظام اسلامی و کشور عزیزمان وفادارتر خواهد شد و برای خودش جایگاه مهمی در آینده کشور باز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: چه دستاوردی بهتر از ایجاد امید در نسل جوان و نوجوان برای کشور است؟ و این اتفاق در واقع لبیک گفتن به منویات رهبر معظم انقلاب است که در این سال ها مستمر بر امیدآفرینی تأکید ویژه دارند و در گام دوم از نخبگان خواسته‌اند راه پیشرو را شکوهمند و افتخار آفرین و پرامید ترسیم کنند. 

کارشناس آموزش و پرورش گفت: معتقدم همین دانش‌آموزان، به مرور متوجه کاستی‌ها و عدم حمایت‌ها از آموزش و پژوهش در ایران توسط مسؤولان خواهند شد و از مسؤولان مدرسه امکانات بیشتر و دانش سطح بالاتر مطالبه خواهند کرد و در آینده نزدیک می‌توان امیدوار بود که این جنبش مطالبات و انتظارات به سوی مسؤولان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور برود و آموزش و پرورش و پژوهش را جدی تلقی کنند و در بودجه‌ریزی به نحوی که در این سال‌ها عمل کردند، عمل نکنند؛ این انتظار از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی که نشان داده همسو با منویات رهبر معظم انقلاب و نظرات متخصصان دلسوز کشور است، می رود که تحول را با سرعت و دقت مناسب از کتب درسی آغاز کند و ان‌شاء‌الله در سطوح دیگر ادامه دارد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *