وقتی روح مجروح می‌شود!

آدم از همان روزهای اول آفرینش خود، مزه تلخ خشونت و افراطی‌گری را چشیده و همواره از آن رنج برده است، خشونت می تواند یک کلام باشد یا حتی یک نگاه وقتی به تیغ کینه و طعنه آغشته شده باشد…

خشونت های پنهان و آشکار در جهان پیرامونی ما انسان ها فراوان هستند، از حق خوری های کوچک گرفته تا بی عدالتی های بزرگی که زخم آنها تا ابد جایی گوشه قلب آدم تیر می کشد.

رئیس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش  استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: خشونت به معنای پاسخ نادرست به ناکامی ها و شکست های ناشی از زندگی است و به دنبال احساس خشم شدید بروز پیدا می کند. به نحوی با تخلیه آنی هیجان منفی در درون خود می خواهیم احساس راحتی کنیم، غافل از اینکه این عمل عواقب بدی به دنبال دارد و اینکه خشم به طور صحیح تخلیه نمی شود.

محمود عادلی زاده با اشاره به دلایل بروز خشونت گفت: علل زمینه ساز خشونت را به دو دسته فیزیولوژی و روانشناختی تقسیم می کنند. علل فیزیولوژیکی در کنترل و اختیار فرد پرخاشگر نیستند، مانند سکته های مغزی، آسیب های مغزی و قلبی، کمبود ویتامین D و…؛ اما علل روانشناختی باید در روان فرد جستجو شود.

زورگویی و بدگویی هم خشونت است!

وی با بیان اینکه گاهی عوامل درونی خشونت ریشه در یک تعارض حل نشده دارند، افزود: بررسی عوامل موثر در بروز خشونت به صورت جزئی عبارتند از احساسات غیر قابل کنترل، عدم توانایی در تمرکز و کنترل افکار مزاحم، انگیزه قبلی، دشمنی و کینه توزی طرفین، خواب ناکافی و بی خوابی مداوم، حوادث گذشته و محیط و… .

این کارشناس اظهار کرد: خشونت به طور کلی شامل دو دسته کلامی و غیر کلامی می شود که خشونت کلامی‌ مانند ناسزا، دشنام، بدگویی پشت سر افراد، زورگویی و… می شود. مصداق خشونت غیرکلامی نیز نوشتن شعار و متن های توهین آمیز در فضاهای مختلف و مجازی است.

رئیس پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش بوشهر تاکید کرد: خشونت علیه زنان و کودکان، خشونت جنسی، اقتصادی، فیزیکی و روانی از جمله انواع خشونت هستند.

در زمان مواجهه با خشونت چه کنیم؟

عادلی زاده با اشاره به نحوه مقابله با خشونت گفت: در وضعیتی که خشونت شدید اتفاق می افتد مانند ضرب و شتم های شدید و یا بیرون انداختن از منزل و غیره باید حتما موضوع را با پلیس در میان گذاشت و در صورت اعمال شدید ضرب و جرح نیز باید حتما به پزشک قانونی مراجعه شود. تماس با یک روانشناس و خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی نیز از دیگر روش های برخورد است.

وی آموزش مهارت هایی چون کنترل خشم و حل مسئله توسط متخصصان سلامت روان را در کاهش و از بین بردن خشونت موثر دانست.

ایران پیشتاز مبارزه با تروریست ها در منطقه است

این مسئول با گرامیداشت روز جهانی عاری از خشونت و افراطی گری عنوان کرد: روز ۲۷ آذرماه -۱۸ دسامبر- مصادف است با زمان تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با تصویب این پیشنهاد آن هم با اجماع زیاد می توان‌ گفت که جمهوری اسلامی پیشتاز مبارزه با تروریست ها در منطقه است و همه جا با ترور، خشونت و افراط مقابله می نماید تا ندای رحمانی اسلام را به گوش جهانیان برساند.

این کارشناس با شرح وضعیت خشونت در بوشهر بیان کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر یکی از استان های سبز در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد است، جزو استان های عاری از خشونت در تمام زمینه ها نیز می باشد. در کل کشور  بوشهر را با نام‌ مردمانی خون گرم، مردم دار، خوش اخلاق و میهمان‌نواز می شناسند و همین مسئله باعث شده تا مردم ما کمتر خشونت بورزند و اگر هم آماری از خشونت برخی جاها ارائه شود آنقدر ناچیز است که در مقابل آنهمه مهمان نوازی مردم و نکات مثبت اصلا به چشم‌ نمی آید.

کودکان و زنان بیشتر در معرض خشونت قرار دارند

رئیس پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در پایان یادآور شد: آسیبی به نام خشونت در میان تمامی انسان ها و در سراسر دنیا وجود دارد و متاسفانه کودکان و زنان بیشتر در معرض خشونت قرار دارند. برای مقابله با انواع خشونت نیاز به بررسی و ارائه راهکارهای اساسی وجود دارد. والدین و مربیان و مدارس با استفاده از روش های تربیتی صحیح پیشگیری از خشونت می توانند این پدیده آسیب زا را در جامعه مهار نمایند.

گریز از خشونت های پنهان 

به گزارش ایسنا، خشونت احساسی است که بسیاری از ما در زندگی اجتماعی و فردی و حتی در کوچه و خیابان ها در حال تجربه آن هستیم. مفهوم خشونت در ظرف بزرگی مثل دشمن که دیگری است خیلی آشکار می شود و می توان از هجوم بی مهابای آن گریخت امّا شوربختانه از برخی انواع خشونت های پنهان راه گریزی نیست.

خشونت های مذهبی، ایدئولوژیکی، سیاسی، جنسیتی و بسیاری انواع افراط در کنترل دیگری از اجزای مهم خشونت هستند که چندان آشکار نیستند اما بسیار آسیب زننده و بازدارنده هستند که لازم است با تمرین و آموزش ضمن خودداری از پذیرش این چنین خشونت هایی راه مقابله با آنها را نیز بیاموزیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *