دوره دبستان را در مدارس دریابید !

مجسمه ساز یا پیکر تراش وقتی می خواهد یک مجسمه را به عنوان نماد بسازد بعد از انتخاب قطعه سنگ مرغوب ومناسب اولین گام طراحی الگو بر روی سنگ است گام دوم بعد از آماده شدن وپیاد ه کردن الگو دادن چشم وابرو دهان وگوش وسایر اعضاء واندام های حسی بر روی سنگ می باشد ودر گام سوم وپایانی صیقل زدن وزیبا نمودن ظاهر آن است بر اساس دیدگاه اکثریت قاطع روانشناسان واساتید تعلیم وتربیت دوره ابتدایی یا همان – در اصل ادبستان بوده است – دوره الگو سازی ونهادینه زیر بنایی واساسی وشالوده تعلیم وتربیت است .دوره دبیرستان مرحله سازندگی اعضا وجوارح ظاهری پیکر است ودر ایستگاه دانشگاه که بعد از هجده سالگی شروع می شود وشکل می گیرد رنگ وجلا ء وزیبایی تحقق پیدا می کند .وچه زیبا وعمیق پیشوایان دین بیان نموده اند که العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر دانش در دوران کودکی همانند نقش وتصویر فنا ناپذیر وهمیشگی بر روی سنگ است .کودکان در سن وسال دانش آموزی در دوره دبستان دارای دو ویژگی حساس وخاص می باشند نخست آرامش ودوم تاثیر پذیری واین دو خصوصیات برای آموزگاران ومربیان مدارس بستر وزمینه ای را فراهم می سازد که شخصیت دانش آموز را شکل بخشیده وسامان بخشی می نمایند وبه سوی اهداف مطلوب ومتعالی وپرورش استعداد ها رهنمون می شوند ود راین فرصت طلایی وارزشمند آنچه که را دانسته شایسته وبایسته است در اندیشه ورفتار دانش آموزبا مساعدت اولیاءپدید می آورند وبه عرصه ظهور وبروز می رسانند سوگمندانه در کشور مشاهد ه می شود که برخی از آموزگاران دوره دبستان در نظام تعلیم وتربیت با یک نگاه سطحی و کوته بینانه اهمیت حساسیت ونقش آفرینی این دروه سرنوشت سازرا در دستگاه آموزش وپرورش درک نکرده اند وتلاش گسترده ای معمول می دارند تا به بالاتر از مقاطع تحصیلی بروند وتدریس نمایند بدون تردید اگر این شالوده محکم وتعیین کننده دوره دبستان سست ومتزلزل بنیان نهاده شود دیوارچینی وسقف زنی هم از پای بست ویران است .وخواجه بیچاره در نقش ایوان درمانده وسرگردان است .در کتاب آموزش وپرورش صیونیزم آمده است که کودکان را از تولد تا 9 سالگی در اختیار ما قرار دهید وسپس به هر کوی وبزن ومکان وفضا که می خواهید ببرید که با هیچ وسیله ترفند وشیوه ای نمی توانید در آنها تغییر وتحول به وجود آورید وشاکله ثابت وپایدار به خود گرفته اند .

مرحوم دکتر حسین عظیمی که از نظریه پردازان برجسته دانش توسعه اجتماعی فرهنگی در کشور بود نقل می کرد برای یک دوره فرصت تحصیلی در سال های قبل از انقلاب به امریکا رفته بودم وبعد از مدتی از من سوال کردند وقت های خالی که دارید مایلید چگونه بگذارنید تا زمینه آن را برایتان فراهم سازیم ؟

پاسخ دادم علاقه مندهستم در دوره دبستان تدریس نمایم جواب عجیب وشگفت انگیزی شنیدم درب های همه دانشگاه ها ی امریکا برای تدریس به روی شما باز است ولی تدریس در دوره دبستان شرایط ضوابط ومعیار ها وویژگی های بسیار سخت وپیچیده ای دارد که کمتر کسی از شهروندان غیر امریکایی می تواند آن را کسب نماید وموفق شود وچه درس آموز امام (ره)با آن نگاه ملکوتی ژرف وآینده نگرانه فرمودند امید من به شما دبستانی هاست >

در تاریخ اسلام نقل است که پیامبر عظیم الشان (ص) یک بار وقتی عازم حضور در مسجد وبرگزاری نماز ظهر بودند کودکان در مسیر راه پیامبر را احاطه ودرخواست بازی با ایشان نمودند پیامبر خواسته آنها را با روی گشاده پذیرفت وبا کودکان مشغول بازی شد .اصحاب ویاران پیامبر هر جه در مسجد منتظر ماندند خبری از ورود پیامبر نشد لذا نگران وسراسیمه به سوی مسیر تردد پیامبر شتافتند وبا کمال حیرت پیامبر را در حال بازی با کودکان دیدند اصحاب خواستند با گونه ای خاص ومتفاوت از پیامبر با کودکان برخورد نمایند که پیامبر بلافاصله به آنها فرمود :برای کودکان از خانه یکی از بستگاه تعدادی گردوبیاورید کودکان بادیدن گردوها شادمان شدند وبرق شادی در چشم هایشان درخشید وسپس از کودکان اجازه خواست در مقابل دریافت هر نفر یک گردوبازی مشترک را پایان دهند وبا رفتن ایشان به مسجد موافقت نمایند . بچه ها نیز راضی شدند وپیامبر از آنان خداحافظی وبه سوی مسجد رهسپار شد .پیامبر در این داستان کوتاه با سه اقدام ارزشمند خود سه پیام مهم وتربیتی در رفتار با کودکان را یعنی پذیرش دعوت کودکان (احترام ) همبازی شدن با آنها (محبت ) ودر خواست وکسب اجازه برای رفتن به مسجد (تکریم شخصیت ) را به نمایش جهانیان گذاشت .احترام محبت وتکریم شخصیت کودکان مثلث طلایی تعلیم وتربیت اسلامی است .که برای تمام قرون واعصار وبرای همه فصل ها ونسل ها تا پهنه وگسترده ابدیت جاودان والهام بخش است .

حسین هراتی معاون پرورشی اسبق وزارت آموزش وپرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *