کمبود معلم “جرقه استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش” را زد

نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به کمبود معلم در مدارس کشور گفت: در شرایطی که به دلایل مختلف نمی‌‌توانیم رئیس‌جمهور را استیضاح کنیم، باید وزیر آموزش و پرورش استیضاح شود؛ یکی از دلایل طرح استیضاح این است که دولت وادار به تکمین از قانون شود.

کمبود معلم "جرقه استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش" را زد

عباس پاپی‌زاده از امضاءکنندگان استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره چرایی تهیه طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش اظهار‌ کرد: نگاه ما به شخص نیست و هدف دولت است؛ در بسیاری از مواقع نمی‌‌توان مسائل را از طریق دیگری پیگیری کرد و در حوزه آموز‌ش‌وپرورش باید سکاندار آن پاسخگوی مشکلات باشد.

وی افزود: اینکه بگوییم چون وزیر تازه آمده است بنابراین مسئولیتی در قبال مسائل و مشکلات ندارد، پذیرفته نیست! یکی از  دلایل طرح استیضاح این است که دولت وادار به تکمین از قانون شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا در دولتی که چهار وزیر آموزش‌وپرورش تغییر کرده است نباید پیگیر مطالبات باشیم؟!

کلاس‌های درس تا پایان آبان معلم نداشتند

پاپی‌زاده متذکر شد: یکی از مسائل و مشکلات تأمین نیروی انسانی است؛ متأسفانه به دلیل سهل‌انگاری در جبران کمبود معلم، کلاس‌های درس استان خوزستان تا پایان آبان معلم نداشتند، بسیاری از کلاس‌ها هم با نیروهای بازنشسته اداره می‌شود، این یعنی اوج بلاتکلیفی!

وی با اشاره به اینکه هدف ما وزیر نیست و شخص رئیس‌جمهور است، یادآور شد: در شرایطی که به دلایل مختلف نمی‌‌توانیم رئیس‌جمهور را استیضاح کنیم، باید وزیر استیضاح شود؛ شرایط حکمرانی این نیست که بگوییم چون این وزیر جدید آمده است پس باید تا یک سال صبر کنیم، اگر قرار باشد برای هر وزیر جدید یک سال معطل بمانیم پس چه زمانی ابزار نظارتی خود را اعمال کنیم؟

نمی‌توان آموزش‌وپرورش را برون‌سپاری کرد!

پاپی‌زاده در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند با توجه به اینکه بیشتر امضاکنندگان استیضاح وزیر از نمایندگان استان خوزستان هستند، پس این استیضاح بیشتر جنبه‌‌های سیاسی دارد، گفت: ممکن است برخی اهداف سیاسی داشته باشند اما واقعاً هدف اصلی این نیست؛ توجه داشته باشید که استان خوزرستان 13 هزار و شهر دزفول هزار معلم کمبود دارد، امسال 350 نفر بازنشسته شدند و چند سال است که به خوبی نیرو جذب نمی‌کنند، نمی‌توان آموزش‌وپرورش را برون‌سپاری کرد و به مدارس  دولتی بی‌توجه بود و به این بهانه که حجم آموزش‌وپرورش بزرگ نشود از استخدام معلم سرباز زد.

بیشتر بخوانید

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه طبق قانون اساسی، تحصیلات تا پایان دوره متوسطه رایگان است و باید فرصت‌های آن فراهم شود، اظهار‌ کرد: اما دولت از آن شانه خالی می‌کند و به آموزش و پرورش به عنوان بخش هزینه‌ای نگاه می‌شود، سرمایه‌گذاری اصلی باید بر روی آموزش و پرورش و بعد دانشگاه باشد متأسفانه دولت به آموزش و پرورش به چشم هزینه‌ای نگاه کرده و معلم را کارمند می‌داند!

پاپی‌زاده تصریح کرد: پیگیری ما از دولت این است چرا به آموزش و پرورش  بی‌توجهی می‌شود و هدف استیضاح شخص وزیر نیست؛ دولت باید به این فکر بیفتد که چرا طرح سؤال از وزرای آموزش و پرورش ادامه دارد و چاره اساسی برای آن بیاندیشد که البته این کار را هم انجام نمی‌دهد؛ اینکه بگوییم چون وزیر جدید آمده است پس به او یک سال وقت بدهیم، قابل قبول نیست چرا که دیگر به سال آخر دولت می‌رسیم و باز هم می‌گویند سال آخر دولت است و استیضاح چه معنایی دارد!

قرار نیست هر استیضاحی منتهی به عزل وزیر شود

وی یادآور شد: قرار نیست هر استیضاحی منتهی به عزل وزیر شود اما دولت باید به این فکر باشد و سازمان برنامه و بودجه را برای پیگیری مشکلات آموزش‌وپرورش همراه کند، ما 4 سال است برای جبران کمبود معلم در دزفول مکاتبه کردیم و دستور گرفتیم اما هیچ اقدامی انجام نشد؛ ابتدا 300 نیرو کم داشتیم که به آن توجهی نشد و هر سال به کمبود نیروها اضافه شد و هم‌اکنون کمبود معلم به هزار نفر رسیده است به گونه‌ای که در دو ماه ابتدای سال تحصیلی معلم نداشتیم این درحالی است که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند کمبود معلم نداشتیم!

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای رأی دادن به وزیر آموزش‌وپرورش دو شرط گذاشتیم تا  به دو موضوع مهم رتبه‌بندی و کمبود نیروی انسانی توجه شود؛ از شما می‌خواهم یک تیم به خوزستان بفرستید به کلاس‌های درس برویم تا ببینید در برخی کلاس‌ها معلم نیست و وقتی می‌پرسیم، می‌گویند کاری داشت و تا نیم ساعت دیگر می‌آید اما وقتی نیم ساعت دیگر مجدد مراجعه می‌کنیم باز هم معلمی وجود ندارد!

خانواده‌‌ها باید برای کلاس‌های بدون معلم تجمع کنند؟

پاپی‌زاده افزود: آیا خانواده‌ها باید برای کلاس‌های بدون معلم تجمع کنند؟ خوزستان در کشور بیشترین کمبود معلم را دارد چرا در استانی مانند ایلام نیروی انسانی مازاد است اما در استان خوزستان کلاس‌های درس بدون معلم هستند؛ در بحث سیل قرار شد مدارس را بازسازی کنند اما برخی مدارس حداقل یک ماه زیر آب بودند و زمین نشست کرده است، بررسی کنید چه تعداد از این مدارس بازسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در دزفول مناطق محرومی را داریم که اصلاً مدرسه ندارند و مدارس کپری با کمترین امکانات فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *