«مُسکن موقت تعطیلی مدارس» درد هوا را درمان نکرد

مدارس پایتخت طی روزهای گذشته در پی حل مشکل آلودگی هوای تهران تعطیل شدند اما این مُسکن موقت، درد هوا را درمان نکرد و در نهایت بارش باران به کمک آمد.

«مُسکن موقت تعطیلی مدارس» درد هوا را درمان نکرد

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: هوای آلوده روزهاست که مهمان ناخوانده پایتخت‌نشینان شده و موجب شده است که برخی روزها مدارس تعطیل شوند؛ به عبارت دیگر کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا در زمان شرایط آلودگی هوا، مُسکن‌های موقتی را در نظر می‌گیرد که یکی از این مُسکن‌ها، تعطیلی است.

شاید تعطیلی مدارس در ظاهر برای دانش‌آموزان، اتفاق خوشایندی باشد که البته استقبال از تعطیلی مدرسه به دلایل متعددی بر می‌گردد که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد اما نکته با اهمیت این است که چقدر این تعطیلی موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود.

به رغم آنکه روزهای شنبه و یکشنبه تمام مدارس استان تهران تعطیل بود اما باز هم شاخص کیفیت هوا صبح امروز بر روی عدد 131 قرار داشت و هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

تهران از ابتدای سال، 25 روز هوای پاک، 184 روز هوای سالم، 46 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای ناسالم برای همه افراد داشت.

 تعطیلی مدارس هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد 

مسعود ثقفی 21 آبان امسال در جلسه کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا بعد از اعلام استاندار تهران مبنی بر تعطیلی مدارس ابتدایی و استثنایی تهران و چهار شهرستان استان تهران گفت: در این خصوص بهتر است از ما نیز نظر خواهی شود، چون تعطیلی مدارس هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد و بار‌ها نیز بررسی کردیم و مشخص شد که این تعطیلی‌ها برای مدارس نیز مفید نیست.

وی ادامه داد: چون برخی از والدین بچه‌ها کارمند هستند و با تعطیل شدن مدارس آنها را با خود به سرکار می‌برند و بازهم آن‌ها در معرض آلودگی قرار دارند.

هرچند که مسؤولان آموزش و پرورش معتقد هستند که تعطیلی مدارس تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد، اما این نگاه درباره دیگر مسؤولان اینگونه نیست؛ استاندار تهران معتقد است: افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در مهر ماه ناشی از شروع مدارس است که با تعطیلی مدارس ترافیک نیز کمتر می‌شود نتیجه آن کاهش آلودگی هواست.

در دو روزی که مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل بود؛ برخی دانش‌‌آموزان در کوچه و خیابان در حال گشت و گذار و بازی بودند؛ برخی دانش‌آموزان به ویژه دبستانی‌ها با والدین خود به سر کار آنها رفته بودند و البته برخی هم در خانه بودند.

یک مادر که کارمند است، به خبرنگار فارس گفت: بنده فقط یک فرزند دختر داریم و خودم و همسرم شاغل هستیم؛ دخترم کلاس دوم دبستان است؛ او صبح‌ها به مدرسه می‌رود و عصرها هم تا من یا پدرش برسیم در مهدکودک نزدیک به مدرسه می‌ماند.

 برخی دانش‌آموزان به ویژه دبستانی‌ها در روز آلوده هوا با والدین خود به سر کار آنها رفته بودند 

وی ادامه داد: اما در روزهایی که مدرسه و مهدکودک فرزندمان به هر دلیل تعطیل باشد، چون اقوام ما هم در تهران نیستند، مجبوریم که دخترمان را به سر کار ببریم؛ به عبارت دیگر فرزند ما مجبور است که باز هم در این روزهای تعطیلی بیرون باشد؛ خیلی از همکارانم هم مشکل مرا دارند. 

خانم دیگری که مادر دو فرزند است و او هم کارمند است، با این مشکل مواجه است و البته او در این روزها که مدرسه فرزندانش تعطیل می‌شود، مجبور است که مرخصی بگیرد یا اینکه از اقوام کمک بگیرد.

مسؤولان آموزش و پرورش هم معتقدند که تعطیلی مدارس به ضرر نظام تعلیم و تربیت است؛ علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در آبان سال 93 درباره هزینه تعطیلی مدارس گفت: «هر یک روز آموزشی هزینه‌ای معادل 120 میلیارد تومان برای دولت در پی خواهد داشت و با توجه به همین هزینه‌ها دلیلی برای تعطیلی وجود ندارد».

حالا اگر این رقم را به سال 98 حساب کنیم، رقم قابل توجهی می‌شود و از آن سو، برای دانش‌آموزان در روزهای تعطیلی، هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد و آموزش و پرورش در طول این سال‌ها نتوانست برنامه‌ای را برای تعطیلات غیرمترقبه داشته باشد در نتیجه دانش‌آموزان از برنامه درسی خود هم عقب می‌مانند و در روزهای بعد از تعطیلات باید این عقب‌افتادگی درسی را جبران کنند.

هر یک روز آموزشی هزینه‌ای معادل 120 میلیارد تومان برای دولت در پی خواهد داشت

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 7 آذر امسال در حاشیه دیدار صمیمانه با مدیران‌کل آموزش و پرورش شهر تهران و افتتاحیه مجموعه رفاهی درباره تعطیلی مدارس به دلایل مختلف و کم شدن از زمان آموزش اظهار کرد: تحصیل موقعیت ممتازی و فرصت طلایی است و باید حداکثر تلاش شود که کمترین تعطیلی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از نکات مطرح شده از سوی کارشناسان این بود که بین محتوای درسی و ساعات اختصاص یافته تناسبی نیست و با اضافه شدن تعطیلات، این فشار تشدید خواهد شد که امیدوارم تمام افرادی که درباره تعطیلی مدارس‌ تصمیم‌گیری می‌کنند، به این موضوع توجه داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شورایی که در استانداری تشکیل می‌شود درباره تعطیلی تصمیم می‌گیرد و امیدوارم توجه داشته باشند که تعطیلات به حداقل برسد چرا که این تعطیلات در کنار هزینه‌های مادی، در کار تعلیم و تربیت هم اختلال ایجاد می‌کند.

در آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب 1379 شورای عالی آموزش و پرورش، آمده است که تعطیلات اضطراری باید توسط آموزش و پرورش اعلام شود؛ در ماده ۹۶ این آیین‌نامه آمده است: «تعطیلات‌ ضمن‌ سال‌ تحصیلی‌ مدارس‌ برابر تعطیلات‌ رسمی‌ کشور و تعطیلات‌ نوروزی‌ (لغایت‌ ۱۳ فروردین) و تعطیلات‌ فصلی‌ (تیر و مرداد) خواهد بود و مدارس‌ در ایام‌ تعطیلات‌ فصلی‌ روزهای‌ دوشنبه‌ و چهارشنبه‌ برای‌ انجام‌ کارهای‌ اداری‌ باز خواهند بود.

تعطیلات‌ اضطراری‌، برابر تصمیم‌ اداره‌ کل‌ آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ عملی‌ خواهد شد و در صورت‌ بروز اینگونه‌ تعطیلی‌ها، در فرصت‌ مناسب‌ باید نسبت‌ به‌ جبران‌ کمبودی‌ که‌ از این‌ لحاظ در مدت‌ تحصیل‌ رسمی‌ سالانه‌ روی‌ می‌دهد اقدام‌ شود».

به گزارش فارس، در گفت‌وگو با والدین دانش‌آموزان، خانواده به اجماع عنوان می‌کنند که سلامت فرزندانشان از هرچیزی برای آنها مهمتر است؛ آنچه اهمیت دارد این است که آلودگی هوا روی سلامت دانش‌آموزان تأثیر دارد و اگر این تأثیر در هنگام ماندن در خانه به میزان کمی هم کاهش یابد باز هم دلگرم کننده است.

اما فراموش نشود که مُسکن موقت تعطیلی مدارس، نتوانسته است راهکار مناسبی باشد و باید مسؤولان به فکر برنامه‌ای جدی باشند؛ برنامه‌ای که واقعا به کاهش آلودگی و رفع آن حتی به تدریج منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *