واکنش وزیر آموزش‌وپرورش به “مدرسه‌داری مسئولان”

وزیر آموزش‌وپرورش درباره مدرسه‌داری مسئولان و تعارض منافع گفت: اینکه تا چه حد مدرسه‌داری مسئولان مصداق تعارض منافع است باید بررسی شود و اگر تعارض منافع باشد، به جد با آن برخورد می‌کنیم.

واکنش وزیر آموزش‌وپرورش به "مدرسه‌داری مسئولان"

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محسن حاجی‌میرزایی امروز در نشست خبری با رسانه‌ها درباره اقدامات کارگروه اقتصادی با حضور آقای طیب‌نیا اظهار کرد: کارگروه اقتصادی از هفته‌های اول تشکیل شده است، آموزش و پرورش دارای حدود 110 هزار ملک است که بیش از 50 درصد به لحاظ سند دچار مسئله و مشکل است که باید در این باره اقدام شود. 

وی افزود: گفت‌وگوهایی با میراث فرهنگی درباره تبدیل برخی مدارس در مناطقی که دانش‌آموز ندارند و خالی افتاده‌اند صحبت شده تا در طرح بوم‌گردی استفاده شوند کار با جدیت پیش می‌رود اما تجربه موفقی در سطح کشور کمتر در این باره وجود داشته و پیچیدگی‌هایی دارد، تلاش می‌کنیم برای تبدیل به احسن این مدارس موقعیت‌های مناسبی را ایجاد کنیم.‌

بیشتر بخوانید

در حوادث اخیر دانش‌آموزی دستگیر نشده است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری دانش‌آموزان در حوادث و آشوب‌های اخیر گفت: از آغاز اجتماعات یکی از مراقبت‌های ما کسب اطلاع از استان‌ها درباره این بود که دانش‌آموزی دچار حادثه یا دستگیر شده است یا خیر؛ ما گزارشی از دستگیری هیچ دانش‌آموزی در حوادث اخیر نداشتیم.

وی درباره فیلم منتشر شده‌ای در فضای مجازی که حاکی از استفاده از مدرسه‌ای در تهران برای انتقال بازداشتی‌ها و درباره اینکه آیا نیروهای امنیتی و نظامی می‌توانند وارد مدرسه شده و از آن برای عملیات خود استفاده کنند یا خیر؟ گفت: از همکاران خواستم فیلمی که منتشر شده را راستی آزمایی کنند؛ هنوز اطلاع دقیقی ندادند البته مدیر مربوطه تکذیب می‌کرد که فیلم مربوط به اکنون نیست ضمن آنکه مسئولان امنیتی هم توجه کافی را به احترام و حرمت مدرسه که نهاد آموزشی است، دارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه  تعداد زیادی از نوجوانان در سن پایین در اجتماعات اخیر حضور داشتند و حتی یک دختر و پسر 13 و 14 ساله بین کشته‌شدگان حوادث اخیر بوده‌اند، گفت: اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شده‌ای نیست؛ از استان‌ها اطلاع گرفتیم و گزارش مستند و دقیقی درباره کشته‌شدگان هم نداریم. 

حاجی‌میرزایی گفت: اما قبول داریم که جامعه در معرض تغییرات گسترده و پرشتاب است که روح و ذهن و روان نسل جدید را هم متاثر کرده‌ است؛ تجهیز جوانان به توانمندی‌هایی برای مواجهه فعال با این تغییرات از ماموریت‌های اصلی ما است؛ برای این حادثه خاص، کمیته و کارگروهی تشکیل نشده اما در مجموع توجه ویژه به نسل نوجوان در اولویت ما است.

گزارشی از آشفتگی نیروی انسانی به هیئت دولت دادم

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: به هیئت دولت از آشفتگی نیروی انسانی گزارشی دادم و تأکید شد گروهی از سازمان بودجه و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا وضعیت نیروی انسانی و تعدادی که نیاز است مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره کاهش تنوع مدارس بیان کرد: 89 درصد مدارس ما دولتی است و ما هم به مدارس دولتی خدمات را ارائه می‌کنیم و هدف ما افزایش کیفیت آنهاست.

حاجی میرزایی درباره تعطیلی زنگ ورزش دانش‌آموزان به دلیل وارونگی هوا گفت: این موضوع را تایید می‌کنم و باید تمام سالن‌های آموزش و پرورش در اختیار دانش آموزان باشد تا از مشکلات موجود جلوگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره اتفاقات درباره آموزش و پرورش و کتاب‌های کمک درسی توضیح داد که این فعالیت‌ها محصول کارهایی است که ما انجام داده‌ایم؛ اکنون برای پایان نظام آموزش در پایان 12 سال کنکور در نظر گرفته شده است و صلاحیت‌های خاصی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد یکی از دغدغه‌های جدی من این است که چگونه می‌توانیم مفاهیم جدی را به دانش آموزان برسانیم، آموزش و پرورش تغییرات جدی در دهه‌های گذشته داشته اما کمتر منجر به تحول شده است.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک موضوع جدی است، گفت: متعهد هستیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که نظام تعلیم و تربیت انسان‌ها را برای پذیرش بیشتر دانش‌آموزان تربیت کند.

موضع وزیر به مدرسه‌داری مسئولان

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با این مسئله که موضع شما نسبت به مدرسه‌داری مسئولان چیست؟ متذکر شد: درباره مدارس و نسبتی که مدارس دولتی نسبت به غیردولتی دارد باید واقع‌بین باشیم زیرا 89 درصد مدارس ما دولتی و تنها 11 درصد مدارس غیردولتی است و در کنکور نیز تفاوت معناداری در مدارس دولتی و غیردولتی نیست.

وی درباره لایحه تعارض منافع گفت: اینکه مدرسه‌داری مسئولان تا چه حد مصداق تعارض منافع باشد، بررسی و اگر مواردی باشد برخورد می‌کنیم؛ براساس قانون هر کسی با شرایطی که در قانون آمده است می‌تواند مدرسه غیردولتی ایجاد کند اما با قانون تعارض منافع ما آن را کنترل می‌کنیم.

حاجی میرزایی درباره اداره شدن مدارس گران غیردولتی که منتسب به رجال سیاسی و شخصیت‌های مطرح و شناخته شده هستند نیز گفت: نحوه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هرکسی مجوز بگیرد می‌تواند مدرسه دایر کند؛ می‌خواهد مسئول باشد یا نباشد؛ با قانون تعارض منافع موضوع را کنترل می‌کنیم؛ به هرحال این کار غیرقانونی نیست و قانون حمایت می‌کند، ما هم حمایت می‌کنیم اما موسس غیردولتی تخلف کند برخورد می‌کنیم؛ حدود شهریه‌ها مشخص است؛ مدارس متعددی در شورای نظارت بررسی می‌شوند و مسلط بر موضوع هستیم.

وی با اشاره به لایحه تعارض منافع اظهار‌ کرد: این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و قطعا در آموزش و پرورش هم تمام افرادی که مشمول قانون می‌شوند این تعارض را در نظر می‌گیرند؛ اگر‌ قرار باشد طبق قانون افرادی که در جایی فعالیت دارند نباید در جایی مدرسه‌داری کنند، بررسی می‌کنیم اما اینکه تا چه حد مدرسه‌داری مسئولان مصداق تعارض منافع است باید بررسی شود و  اگر تعارض منافع باشد، به جد با آن برخورد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *