40 سؤال مهم در راستای تحول نظام آموزشی/ آیا دوره قهرمانی کتب درسی پایان می‌یابد؟

آیا دوره قهرمان بودن کتب درسی در گام دوم انقلاب اسلامی در برابر نیازهای اجتماعی دانش‌آموزان به پایان می‌رسد؟

40 سؤال مهم در راستای تحول نظام آموزشی/ آیا دوره قهرمانی کتب درسی پایان می‌یابد؟
  • خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: حجت‌السلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: بخش‌پذیری حق حقیقی و حق خیالی از سازمان زندگی انسان در جهان هستی غیر قابل تفکیک است، چرا که به فرمایش کلام حضرت امام علی علیه السلام نه حق به تنهایی اجازه فتنه‌پزی می‌دهد نه باطل به تنهایی قابلیت ایجاد اغتشاش و فتنه بازی دارد، لذا تلفیق و ترکیب حق و باطل زمین بازی فتنه انگیزان می‌گردد.

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای نجات جوانان غیور و مردم نجیب آن از آتش و خاکستر فتنه و نطفه اغتشاشات در گام دوم انقلاب ناچار و لابد از این است که آموزش و پرورش را دریابد و در تارک اولویت تمامی امور کشور بنشاند، زیرا خلع سلاح دشمنان از فتنه‌سازی و اغتشاش‌آفرینی فقط در سیاست پیشگیرانه است که آن هم در آموزش و پرورش رقم می‌خورد، به همین سبب آموزش و پرورش در گام دوم با 3 سوال در بحث پیشگیرانه روبه‌رو است.

الف- آیا با تغییر مسؤولان در نظام آموزشی، جوانان غیور مخاطب در بیانیه گام دوم رهبری برای آینده کشور تأمین و تجهیز می‌شوند؟

ب- آیا بدون تحول در نظام آموزشی و مدرسه تحولی، جوانان قادر خواهند بود برای گام دوم اقدام کنند؟

ج- آیا تغییر در موازات تحول در نظام آموزشی تحمل انتظارات بیانیه گام دوم را خواهد داشت؟

با توجه سؤالاتی که در پیش روی آموزش و پرورش در حرکت است آیا برخی تغییرات یا احتمالا تحولات بدون حضور دیگر دستگاه‌های متولی مباحث فرهنگی عملی خواهد بود، برای مثال اگر قرار است سایه کنکور و نوچه آن یا همان امپراتوری کتب درسی،  دست و پای دانش آموزان را آزاد و رها کنند، آیا اقدامات آموزش و پرورش خصوصا در بخش تحقیق و تألیف کتب درسی یک سیاست نجات بخش است؟

آیا بدون احیای معاونت پرورشی از ساحت‌های گوناگون، احیای دیگر بخش‌های آموزش و پرورش در تراز اسناد بالادستی نوازش می‌گردد یا برای سازش باید راه‌حل‌هایی را برای آن در فضای سیاسی اجتماعی جامعه سرچ کرد؛ برای اینکه این سخنان مستند خود را پیوست داشته باشد ناچاریم در زیر به بخشی از مبانی سند تحول بپردازیم.

هم چنین باید توجه خاص الخاص به مسؤولان ذی ربط در امر تعلیم و تربیت هدیه کرد که چه زیبا و حکیمانه تعبیری درباره بسیج معمار کبیر انقلاب اسلامی از آیه 24 سوره ابراهیم استخراج کردند «أَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ»(ابداع نمودند؛ در دوم آذر ماه 1367 و در شرایطی که دفاع مقدس پس از هشت سال به پایان رسیده بود، امام امت (ره) با استفاده از تعبیر قرآنی شجره طیبه  درخصوص بسیج فرمودند:

«بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند.» «صحیفه امام خمینی (رحمه الله علیه)، جلد 21، صفحه 194»

 چرا این نهال تناور در بحث تحول آموزش و پرورش حضوری و ظهوری نداشته و  ندارد در حالیکه نیروی انسانی این ابتکار امام راحل و فرشتگان زمینی انقلاب اسلامی ایران که هر کشور و امتی از الگو برداری کرد دست و پای استعمار و استبداد را از پشت بست و روی آنان را به خاک مذلت رسانید نمی‌تواند الگوهای جهادی خود برای آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری نموده و محرومیت‌های فرهنگی و آموزشی را آبیاری و حراست جهادی بنماید و در نظام آموزشی تحولی را کلید بزند و از زحمات معلمان و مدیران و خانواده‌های متدین و آزاده، حمایت‌های فکری و علمی داشته باشند همچنانکه نشان جهانی آنان در عرصه های نانو و انژری هسته‌ای و سلول‌های بنیادین و فضای مجاز و حقیقی در آسمان ایران اسلامی درخشی مثل زدنی برای کشورهای جهان داشته است که دشمنانی مانند یهود عنود آنچنان به درد آمد که نتوانست دشمنی پنهان خود را استمرار ببخشد و مصر به جنایت ترور دانشمندان جوان شجره طبیه بسیج با دیگر هم پالکی‌های خود گردید، حال روی سخن با کسانی است که این درد طبیب و داروی خود را می طلبد که همان اولویت بخشی آموزش و پرورش در دولت‌ها و مجالس شورای اسلامی و انتخابات کشور می‌باشد. برای اقدام عملی این نظر نیاز به سؤالات کارشناسی شده جهت قلب آموزش و پرورش از سوی اهل نظر و فرهنگ و ادب داریم.

* ﺷﻮﺭﺍی ﻋﺎلی ﺗﺮﺑﻴﺖ رسمی ﻭ ﻋﻤﻮمی

ﺷﻮﺭﺍﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺳﻤﻲ ﻭ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﺷﻮﺭﺍﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺷﻜﻞ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﻣﻘﺎﻡ معظم ﺭﻫﺒﺮﻱ(ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺍﻳﺸﺎﻥ ) ﻭ ﺑﻪ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺭﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻭ ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨــﺪﮔﺎﻥ ﺍﺭﻛﺎﻥ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﺟﻤﻌﻲ ﺍﺯ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎﻥ ﻭ ﺻﺎحبنظران ﺗﺮﺑﻴﺘﯽ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

شوﺭﺍﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣسؤوﻟﻴﺖ ﺳﻴﺎﺳﺘﮕﺬﺍﺭﻱ، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻫﻤﻪ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﻋﻮﺍﻣﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺷﺎﻳسته ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺳـﻬﻴﻢ ﻭ ﺷــﺮﻳﮏ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻋﺎﻟﻴﻪ ﺑﺮ ﺷــﻮﺭﺍﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺳﻤﻲ ﻭﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺳــﻤﯽ ﻭﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﺍﻳﻦ ﺷﻮﺭﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻋﻤﺪه‌ﺗﺮﻳﻦ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺷﻮﺭﺍﻱ ﻋﺎﻟﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺳﻤﻲ ﻭ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻌﻴﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺷــﺎﺧﺺ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺷﺎیسته ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺘﺮﺑﻴﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺣﻴﺎﺕ ﻃﻴﺒﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯه  ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭﺍﺯﻣﺪﺕ (ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻣﺸﺘﺮﮎ و رسمی و عمومی در سطح ملی) «مبانی سند تحول- ص 354» با توجه به این قطعه از سند به نظر می‌رسد مسؤولین و نخبگان و محققان دلسوز کشور لازم است مطالبه‌گر این شورای محیط بر دستگاه‌ها و مسؤولین فرهنگی کشور باشند تا زحمات آنان مصادره یا بلوکه نگردد.

در ادامه جهت تشریح و تبیین روند تغییرات و یا تحولات احتمالی در نظام آموزشی از سبک قرآنی یا همان شیوه مسأله مداری، تعدادی سؤال تحقیق و تبیین گردیده که جهت تکمیل و تصحیح تقدیم خوانندگان صاحب نظر و پیشکوتان امر تعلیم و تربیت می‌گردد.

1- آیا در گام دوم انقلاب اسباب حاکمیت بخشی به کتب درسی و تمکین اجباری دانش‌آموزان در مدارس جراحی می‌‌شود؟

2- چگونه اهداف برنامه درسی دانش‌آموزان می‌تواند با زندگی آنان در گام دوم انقلاب متجانس گردد؟

3-آیا  مدارس کشور در ساحت دوم انقلاب شرایط استقرار برنامه‌های درسی را می‌توانند داشته باشند؟

4-آیا در گام دوم انقلاب اسلامی مخاطب برنامه درسی از دو عضو به 4 مخاطب می‌تواند صعود کند؟«معلم ـ دانش‌آموز ـ مدیر ـ والدین»

5- آیا در دومین گام انقلاب اسلامی شاهد مشارکت زندگی روزمره دانش‌آموزان در برنامه درسی آنها می‌توانیم باشیم؟

6- صدا و سیما با توجه به منفعت رسیده از تبلیغات کنکوری مؤسسات آموزشی، تا چه اندازه می‌تواند در ارتباط تعاملی میان مخاطبین برنامه درسی گام دوم جوانان را یاری کند؟

7- آیا در گام دوم انقلاب هر فرد و نهادی که در ارتباط با کودک و نوجوان کار می‌کند حتی صدا و سیما می‌تواند در برنامه درسی، برنامه‌ای با طعم مشارکت منشوری در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی تولید کنیم؟

8- آیا دوره قهرمان بودن کتب درسی در گام دوم انقلاب اسلامی در برابر نیازهای اجتماعی دانش‌آموزان به پایان می‌رسد؟

9- کدام بخش از گام دوم انقلاب اسلامی نوید بخش حسن فاعلی مثلث «مدیر ـ معلم ـ والدین» در مدارس کشور خواهد بود.؟

10- آیا حیطه عاطفی دانش‌آموزان در 40 سال دوم انقلاب اسلامی مانند حیطه شناختی و رفتاری آنان در صدر کشورهای جهان قرار خواهد گرفت؟  

11- آیا در گام دوم انقلاب می‌توانیم حیطه عاطفی دانش‌آموزان را از اقتصاد لیبرالی و فرهنگ لذت پرستی و رفاه سالاری جداسازی کنیم؟

12- آیا در گام دوم احساس حقارت برخی دانش‌آموزان در جوار ادبیات دینی محدود و منهدم می‌گردد؟   

13- آیا فرآیند آسیب شناسی‌های در مدارس به آفت زدایی و آرمانگرایی در عرصه گام دوم مبدل می‌گردد؟

14- آیا در گام دوم انقلاب اسلامی تقابل و ستیز ادبیات متون درسی با انگیزه‌های باطنی دانش‌آموزان به پایان می‌رسد؟  

15- چگونه در گام دوم انقلاب، نیاز سنجی کف مدارس می‌تواند در روی میز مسؤولان بدون تحریف و هزینه منطقی حاضر گردد؟

16- آیا در 40 سال آتی انقلاب اسلامی می‌توانیم در هاله فرهنگی محیط بر قلوب دانش‌آموزان ورود داشته و با نیاز سنجی‌های حقیقی از آنان شاخص‌های تربیت دینی را در کتب درسی تدبیر کنیم.؟

17- آیا در گام دوم انقلاب اسلامی برنامه درس ملی، با محتوای کتب درسی دانش‌آموزان همسو و هم ساز خواهد شد؟

18- آیا مدونین محتوای کتب درسی و برنامه ملی از شاخص‌های اسناد بالا دستی در گام دوم اطلاعات تخصصی دریافت خواهند کرد؟

19- در گام دوم انقلاب در چه صورت می‌توانیم مدیرانی داشته باشیم که هم بیاموزند و هم بیاموزانند و از حالت اجرایی به ساحت سامان دادن و سازمان دهی ارتقاء پیدا کنند؟

20- آیا آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی با تغییراتی که برای خود تعریف می‌کند به تنهایی قادر است به دستاوردهای تحولی نایل شود؟

21- آموزش و پرورش در گام دوم با کمک چه دستگاه‌هایی قادر است اولا برای مدرسه تعریف حقیقی داشته باشد؟ ثانیاً تعریف تحولی عملی داشته باشد؟ ثالثاً برای آن یک مدل، ماکت و الگو شدنی ارائه کند؟ رابعا این الگو شدنی را به جریان انداخته و در یک فرآیند آسیب‌ شناسی و آفات‌زدایی در یک پروسه 5 ساله، اهداف آن را در کف جامعه به نمایش بگذارد؟

21- شاخص‌های انتخاب مدیران در گام دوم چگونه باید باشد تا اینکه والدین دانش‌آموزان،  همکاری با مدرسه را در اولویت برتر جهت تربیت فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند؟

22- آیا در گام دوم انقلاب اسلامی با طرح بوم و فقط 6 ساعت وقت دادن به مدیر یک آموزشگاه تحول ایجاد شده و آموزش در خدمت تربیت قرار می‌گیرد؟

23- آیا برای تحول در مدارس نیاز به تغییر شخصیت مدیر و معلم و والدین دارد یا با تحول در شخصیت آنان، برنامه درسی و برنامه ملی پاسخگوی نیازهای میدانی دانش آموزان خواهد بود؟

24- برای نوید بخشی در گام دوم انقلاب جهت ایجاد مدرسه در تراز سند تحول بنیادین، کدام بخش‌های درون وزراتی باید در اولویت تغییر قرار گرفته و هم چنین مشارکت دیگر دستگاه‌های آماده خدمت باشند؟

25- چگونه در گام دوم انقلاب مدیران و معلمان و والدین و دانش‌آموزان می‌توانند در امر تربیت دانش‌آموزان به فهم مشترک رسیده و از آن در سطح انگیزشی بهره‌برداری کنند؟

26- آیا در گام دوم، دانش‌آموزان برای مقابله با آسیب‌های فردی و اجتماعی و هم چنین تضادهای شک آفرین حاضر در جامعه قادر خواهند بود اقدامات بازدارنده و امیدبخش داشته باشند، با آنکه تصمیمات مسؤولان بدون انگیزه درونی و حضور آنان در برنامه‌ریزی‌هاست؟

27- در گام دوم انقلاب اسلامی، مدارس کشور در برنامه درسی و برنامه آموزشی باید کدام را مقدم بدارند تا بیشتر به سند تحول نزدیک باشد؟

28- یک سبد آموزشی در گام دوم باید دارای چه محتوایی باشد تا آموزشگاه در نزد دانش‌آموزان خواستنی و ایده‌آل جلوه داده شود؟ «برنامه‌هایی با قالب‌های مرئی و نامرئی، برنامه‌های تربیتی صداو سیما، کتاب، فیلم، انیمیشن، مجلات کودک، فعالیت‌های تربیتی هم سو با مراکز خارج از آموزش و پرورش».

29- چگونه در 40 سال آتی انقلاب اسلامی زیر ساخت‌های برون سپاری در ایران خصوصاً بخش کتب درسی می‌تواند تحولی باشد؟

30- آیا در گام دوم استانداردهای نظام آموزشی در مدارس کشور باید به دوره‌های تحصیلی آن تعلق داشته باشد یا اینکه از شبکه متمرکر جهانی و کشوری تبعیت و تقاضا داشته باشد؟

31- آیا در گام دوم انقلاب اسلامی قادر خواهیم بود اختیار تألیف کتب را به استان‌ها داده تا این که مناطق و مدارس هم حضور علمی خودشان را در صفحات کتاب درسی مشاهده کنند؟

32- آیا در عرصه گام دوم انقلاب با خروج انحصاری تألیف کتب از تعداد برخی افراد، آموزش و پرورش قادر می‌گردد که تا قد ناموزون کنکور را کوتاه کند؟

33- آیا در گام دوم می‌توانیم واژگان‌های عاطفی مورد نیاز اولیه دانش‌آموزان را به ویژه در دوره ابتدایی با ویراستاری و تصحیح کتب درسی به روش برون سپاری خارج از خانه آموزش و پرورش در اختیار داشته باشیم؟

34- چگونه می‌توانیم کتب دانش‌آموزان را در مثلث مقاطع تحصیلی به  یک خانواده مشترک و مکمل بدل کنیم؟

35- چگونه در رخسار گام دوم انقلاب اسلامی شاهد حذف سلطه ادبیات شکسته در رسانه‌ها، خصوصا کانال‌های فضای مجازی برای دانش‌آموزان خواهیم بود؟

36- آیا فضای گام دوم می‌تواند نوید بخش جراحی مثلث التقاط و انحراف «ملیت ـ اسلامیت ـ انقلابیت» به دانش‌آموزان جهت انتخاب برتر را در زندگی تربیتی خود با کتب درسی تطهیر شده از آثار التقاط باشد؟

37-آیا با بلعی که جناب کنکور از خود در خانواده‌ها و انواع رسانه به نمایش می‌گذارد می‌توان در گام امید بخش دوم انقلاب اسلامی مهارت محوری و کارآمدی اجتماعی بعد از دپیلم را به دانش‌آموزان نوید داد؟

38-آیا غنای گام دوم انقلاب اسلامی طرح  تک وجهی گزینشی کردن دانش آموزان در آموزشگاه را به گزینشی کردن عادلانه چند وجهی در تمامی مدارس مبدل می‌کند؟

39-آیا در گام دوم انقلاب  برنامه درسی قادر است انتظارات بعد از هر دوره تحصیلی و هم چنین فارغ التحصیلی را برای دانش آموزان به تصویر بکشد؟

40-آیا گام نوید بخش دوم انقلاب اسلامی برنامه آموزش و برنامه درسی را به گونه‌ای طراحی می‌کند تا اینکه دانش‌آموزان در رفع نواقص و کمال آن تهییج شوند؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *