لاریجانی: سیستم آموزش کشور باید از محفوظات‌محوری خارج شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در زمینه آموزشی باید از محفوظات‌محوری خارج شویم که نظام آموزشی ما در این زمینه نقایصی دارد.

لاریجانی: سیستم آموزش کشور باید از محفوظات‌محوری خارج شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه 20 آبان) در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در محل دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد در سخنانی توجه به آمایش سرزمینی را در حکمرانی مطلوب مؤثر دانست و گفت: در حکمرانی مطلوب آمایش سرزمینی باید به گونه‌ای باشد که همه استعدادها شکوفا شود، البته جمهوری اسلامی در موضوع آمایش سرزمین نقص دارد، تا آمایش سرزمینی نباشد حکمرانی مطلوب صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: فضای افکار عمومی باید مؤید زمینه‌های رشد باشد، عوام‌زدگی، تحقیر  و توهین موانعی است که باعث عدم رشد متوازن و بروز استعدادها می‌شود و نخبگان نیز در این فضا نمی‌توانند رشد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: استعدادها باید در یک فضای امن علمی و اخلاقی رشد کنند اگر کسی با توهین قصد برقراری عدالت را داشته باشد، دروغ می‌گوید، عدالت اینطور به دست نمی‌آید.

لاریجانی همچنین یکی دیگر از شاخص‌های توجه به حکمرانی اسلامی و مطلوب را تمهیداتی برای شکاف طبقاتی دانست و اظهار داشت: باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از شکافت طلبقاتی اندیشیده شود اختلاف طبقاتی زیاد از نظر روحی برای افراد شرایط را به گونه‌ای فراهم یم‌کند که نتوانند رشد کنند.

وی اضافه کرد: در زمینه آموزش باید از محفوظات‌محوری خارج شویم، نظام آموزشی ما در این زمینه نقص دارد، البته با تمهیداتی که از سوی رهبری اندیشیده شده تاحدی مشکل حل شده است.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: ثبات سیاسی و عدم خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت سیاستگذاری و نیز کیفیت تنظیم‌گذاری و همین‌طور حاکمیت قانون و کنترل فساد شاخص‌هایی است که در حکمرانی اسلامی و مطلوب حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در 4 دهه که از عمر جمهوری اسلامی ایران گذشته، موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌ایم، باید این دستاوردها را در برابر موانع و مشکلات سنجید اما قبول دارم نواقصی نیز بوده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه هیچ کدام ازدولتها پس از انقلاب اینطور نبوده که قصد خدمت به مردم نداشته باشند گفت: هر کدام از دولتها بخشی از کار را دنبال کردند، مثلا اوایل انقلاب که بحث اداره کشور مطرح بود، ساختاری اداری در کشور شکل گرفت اما اشکال در آن زمان این بود که بخشهایی از حقیقت را می‌دیدیم و از بخش‌هایی غافل بودیم.

لاریجانی اضافه کرد: در دوره‌های بعدی و در دولتهای دیگر قصد آبادانی کشور را داشتند اما راههای آن به نتیجه مطلوب نرسید، البته در دولت دیگری شعار عدالت مطرح شد اما برداشت نادرستی از این شعار صورت گرفت که به دلیل نارس و عوامگرایانه بودن آن نتیجه مطلوب را نداد.

وی ادامه داد: در همه دولتها به وجود حکمرانی مطلوب توجه کردند اما از بخشهایی از آن غفلت شده البته این غفلت عمدی نبوده است بلکه علت آن این بوده که تئوری برای حکمرانی مطلوب وجود نداشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه هنوز ساختار اقتصادی مطلوب تعریف نکرده‌ایم گفت: ما نیازمند تئوری منسجم در زمینه حکمرانی اسلامی و مطلوب هستیم، باید به آرا  و نظرات حکما و فضلای بزرگ اسلامی در زمینه حکمرانی و مدینه فاضله رجوع کنیم.

وی اضافه کرد: در اکثر آرای متفکرین که در باب فلسفه حکومت صحبت کرده‌اند، یک نکته براق است و آن هم محور عدالت است.

لاریجانی افزود: در غرب نسبت به مسئله عدالت معرکه آراء وجود دارد متفکران غربی نظیر ارسطو اجمالا نظراتی نسبت به آن داده‌اند، در نظر غربیها عدالت بهتر وقتی در جامعه رخ می‌دهد که لذت و خوشی بیشتری باشد، برخی نظریه‌پردازان غربی نظیر هگل و فروید معتقد به بازار آزاد هستند وعقیده دارند که عدالت از این طریق برقرار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به فهم فلسفه حکمرانی براساس فلسفه اسلامی برسیم اظهار داشت: سنت درونی علمای ما این بود که همیشه در مواجهه با افکار دیگر آنها را در افکار اسلامی حذف می‌کردند و بنده نیز معتقدم که عقلانیت در حکمرانی اسلامی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین مقصود عدالت در حکمرانی اسلامی را کاهش دهنده فاصله طبقاتی دانست و گفت: باید حکمرانی اسلامی به موضوع فطتر توجه وتمرکز کند این موضوع نباید در حکمرانی اسلامی نادیدده گرفته شود، تا زمانی که به موضوع فطرت توجه نکنیم نمی‌توانیم اصولی برای حکمرانی اسلامی تعریف کنیم.، تا زمانی که مسئله فطرت را برای خودمان حل نکنیم، نمی‌توانیم تئوری مطلوب برای حکمرانی تعریف کنیم.

وی ادامه داد: در توسعه سیاسی رقابت باید ایجاد شود تا استعداها فعلیت یابند، علت اینکه عدالت در مدینه فاضله محور قرار گرفته بود، توجه به توسعه سیاسی و رقابت در آن است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه سیستم آموزش کشور باید جنبه ابداعی داشته باشد و به آن توجه کند، گفت: رشد فرهنگی باید در جامعه باید به یک امر مداوم باشد که این امر زمینه حکمرانی مطلوب اسلامی است.

وی تاکید کرد: انسان کامل در وجوه اسلامی، انسانی است که همه استعدادهای او بالفعل شده باشد، از این طریق عدالت ایجاد می‌شود، اگر در بین حکمای ما عدالت مطرح است این عدالت به معنی رشد استعدادهای ابتکاری جامعه است که زمینه بروز خلاقیت را فراهم می‌کند، این حکمرانی اسلامی است و باید چنین شرایطی فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آزادی در رقابت سیاسی، اقتصادی و فکری در حکمرانی مطلوب اسلامی باید وجود داشته باشد، رقابت اقتصادی و سیاسی دستوری نیست. در حکومتهای سوسیالیتسی نمی‌گذارند که افراد با هم مسابقه دهند تا استعدادهایشان شکوفا شود، انحصار در حکمرانی معضل رقابت است، همه باید بتوانند در بستر مساوی با هم رقابت کنند تا تداوم قدرت و ثروت ایجاد شود، مشارکت و توسعه سیاسی امری نیست که به حکومت اسلامی وصله بزنیم، میدان رقابت سیاسی باید وجود داشته باشد تا استعدادها به صورت متوازن شکوفا شود.

انتهای پیام/

دیدگاه تان را اینجا به ما بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *