فانی: به اندازه یک کلاس هم نتوانستیم برای آموزش سایر زبان‌های خارجی دانش‌آموز جذب کنیم

فانی: به اندازه یک کلاس هم نتوانستیم برای آموزش سایر زبان‌های خارجی دانش‌آموز جذب کنیم- اخبار اجتماعی – اخبار تسنیم – Tasnim

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه خواسته عمومی به سمت زبان انگلیسی است گفت: به اندازه یک کلاس هم نتوانستیم برای سایر زبان‌ها دانش‌آموز جذب کنیم.

فانی: به اندازه یک کلاس هم نتوانستیم برای آموزش سایر زبان‌های خارجی دانش‌آموز جذب کنیم

– ابه گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر فانی در نشست نقد و بررسی طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور که در دانشگاه تربیت مدرس  برگزار شد، اظهار‌کرد: در قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش از وظایف و اختیارات این است که هر طرح مرتبط با آموزش‌وپرورش قبل از ارائه در مجلس باید به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد بنابراین طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی باید به شورای عالی آموزش و پرورش بیاید و در آنجا به طور کامل بررسی شود.

وی افزود: رفع انحصار از زبان انگلیسی حرف جدیدی نیست و در سال 71 و 82، یعنی دو بار در شورای عالی آموزش و پرورش این مسئله تصویب شد تا دانش‌آموزان از بین 5 یا 6 زبان خارجی مانند انگلیسی، روسی، اسپانیولی، آلمانی و فرانسه هر کدام را که می‌خواهند انتخاب کنند.

وزیراسبق آموزش و پرورش گفت: کانون زبان ایران که ذیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، زبان‌های مختلف را آموزش می‌دهد و بنده یکبار آماری را از آنها خواستم که مشخص شد حدود 99 درصد از فراگیران، زبان انگلیسی را می‌خوانند یعنی اگر ماجرا را به اختیار خود دانش‌آموزان هم قرار دهیم این اتفاق می‌افتد که انگلیسی را انتخاب می‌کنند.

خواست عمومی جامعه به سمت زبان انگلیسی است

فانی ادامه داد: سال 71 کتاب زبان آلمانی تدوین کردیم تا در کنار زبان انگلیسی، آلمانی هم ارائه شود اما تعداد اندکی از دانش‌آموزان داوطلب زبان آلمانی شدند و خواسته عمومی جامعه به سمت زبان انگلیسی است.

وی با اشاره به این که نیم قرن تجربه در آموزش و پرورش دارم و معتقدم طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی حتی اگر قانون هم شود قابل اجرا نیست، مطرح کرد: تصور کنید در شهر تهران اعلام کنیم هر دانش‌آموزی که می‌خواهد آلمانی بخواند اعلام کند و در نهایت چند کلاس تشکیل شود، چگونه می‌خواهیم این دانش‌آموزان را در روز‌های خاص هفته در یک نقطه خاص جمع کنیم و رفت و آمد آنها چگونه انجام خواهد شد.

به اندازه یک کلاس هم برای سایر زبان‌ها دانش‌آموز جذب نشد

وزیراسبق آموزش و پرورش خاطر نشان‌کرد: نمایندگان مجلس هر طرحی که می‌خواهند ارائه دهند، نخست بررسی کنند که آیا قابلیت اجرا دارد یا خیر و بعد به دنبال تصویب آن باشند؛ زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم رهبر انقلاب به موضوع رفع انحصار از زبان انگلیسی اشاره کردند و در این باره تلاش‌هایی هم انجام دادم تا در هر منطقه از تهران یک کلاس به سایر زبان‌های خارجی اختصاص دهم اما به اندازه یک کلاس هم نتوانستیم دانش‌آموز جذب کنیم.

فانی بیان کرد: مشکل دیگر بحث تامین معلم است و حداقل 10 سال طول می‌کشد تا معلم لازم تربیت شود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *