چرا رئیس جمهور چهل و یک سال بعد از عمر انقلاب از همه‌پرسی می‌گوید؟

چرا رئیس جمهور چهل و یک سال بعد از عمر انقلاب از همه‌پرسی می‌گوید؟ | خبرگزاری فارس

این چندمین بار است که رئیس‌جمهور از رجوع به اصل «همه پرسی» قانون اساسی می‌گوید. چرا رئیس‌جمهور چهل و یک سال بعد ازعمر انقلاب این سخن را می گوید؟

چرا رئیس جمهور چهل و یک سال بعد از عمر انقلاب از همه‌پرسی می‌گوید؟

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس،‌ حسین حاجی کارشناس مسائل سیاسی به اظهارات اخیر رئیس جمهور در قالب یادداشتی واکنش نشان داد.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

این چندمین بار است که رئیس جمهور از رجوع به اصل «همه پرسی» قانون اساسی می‌گوید. چرا رئیس جمهور چهل و یک سال بعد ازعمر انقلاب این سخن را می گوید؟ لابد خواهند گفت در گذشته مسئولیت اجرایی کشور را نداشته‌، اما یک رجل سیاسی که بوده! هر چه جستجو کردم سابقه‌ای از ایشان در این خصوص نیافتم! بله؛ حالا که رئیس جمهور هست این حق را دارد و در آن شکی نیست؛ اما چرا این روزها آن‌را بیشتر تکرار می‌کند؟ و به ویژه در  یک سال و چند ماه باقی مانده از مسئولیتش؟

آقای روحانی؛ واقعاً شما اراده‌ای بر رجوع به همه پرسی را دارید؟ اگر دارید چرا اجرا نمی‌کنید؟ اگر دارید چه مسائل لاینحلی را و با چه هدفی می خواهید به همه پرسی بگذارید؟ و اگر اراده‌ای ندارید و مصداقی هم برای همه پرسی نمی‌بینید، پس دلیل دوگانه‌ها و پارادوکس‌های مکررتان در بزنگاه‌های حوادث و زمان های حساس چیست؟ پاسخ به این سوالات را لطفاً در نکات ذیل جستجو بفرمائید۰

درقانون اساسی؛ سه اصل ششم و پنجاه و نهم و یکصد و هفتاد وهفتم درباره رجوع به رای مردم وجود دارد. اصل یکصد وهفتاد و هفت؛ درباره اصلاح ، حذف و متمم قانون اساسی است واز اختیارات مجمع تشخیص و رهبری نظام و مردم است؛ بنابراین رئیس جمهور نقشی در این اصل ندارد.

اصل ششم اشاره به «دمکراسی نیابتی» دارد؛ یعنی انتخاب نمایندگان مجلس، رئیس جمهور، شوراها و خبرگان رهبری از طریق مردم. پس در این اصل هم رئیس جمهور مسئولیتی ندارد.

اصل پنجاه و نهم هم می‌گوید «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان از طریق همه‌پرسی مستقیماً به آرا مردم رجوع کرد “اما باید مصادیق همه‌پرسی توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شود و با دو سوم رای نمایندگان می‌شود مصادیق مورد نظر را به رای مردم گذاشت.

واما؛ مصادیق از نظر شما، آقای رئیس جمهور کدام‌هاست؟ از مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کدامشان را میل دارید به فرآیند همه‌پرسی بسپارید؟

اگر اقتصادی باشد؟ لابد باید این مصادیق مد نظر باشد؟ به سیستم سرمایه‌داری و سرمایه‌سالاری اقتصاد دولتی پایان داده شود! ازفاصله طبقاتی محرومین با متمولین جامعه کاسته شود! دست‌های غارتگران و تروریسم اقتصاد دولتی و رانت خواران خویشاوندی قطع شود! از تولید ملی و مردمی حمایت شود! از ورود کالاهای غیر ضرور بیگانه ممانعت شود! الگوی مصرف داخلی به فرهنگ تبدیل شود و غیره …

آقای رئیس جمهور؛ آیا این مصادیق از دغدغه‌های شماست؟ آیا این‌ها مشکلات اصلی پابرهنگان و محرومین نیست؟ هر چند که معتقدم برخی از اینها از مصادیق همه‌پرسی نیستند.

اگر فرهنگی باشد؟ بفرمائید مصادیق آن چیست؟ آیا می شود «اصول و محکمات دین» و مصادیق فرهنگ‌ دینی را به همه پرسی گذاشت؟ مثلاً حجاب اختیاری و کشف حجاب را؟ مصادیق لیبرالیسم فرهنگی را؟ هرچند که عوامل خود فروخته و بلندگوهای منتسب به جریان‌های سیاسی و فرهنگی در چند ماه پیش، از همه پرسی برای کشف حجاب گفتند و نوشتند، اما شما در مقابل این هتاکان دم فرو بستید. لحن سخنتان در بیان «همه پرسی» جوری پر حرارت است که بیگانگان و خائنین به نظام، به آن چشم طمع دوخته وتفسیر آن را تغییر  در «اصول محکمات» نظام می‌دانند ؟

در حوزه سیاسی؛ آقای رئیس جمهور چه چیزی را می‌خواهید به همه‌پرسی بگارید؟ رابطه با آمریکا را؟ مذاکره را؟ تعامل با دنیا را؟ بفرمائید چه کسی مانع از تعامل با دنیا و آمریکا با شما شده؟ همین چند روز پیش در دانشگاه تهران گفتید: پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیاست! شما که تعامل کردید و راه تعامل را فقط شما بلدید؟! و در سایه همین تعامل، انرژی هسته‌ای وسرمایه یک عمر دانشمندان شهید این راه را دفن کردید! آیا این موضوع مهم و این وادادگی قرن را به  «همه پرسی» گذاشتید ؟

هرچند که نگارنده معتقدم  با ظرفیت‌هایی که در نظام هست برجام هم محق همه‌پرسی نبود، اما سخن اینجاست که در حوزه سیاسی، سنگ چه چیزی را به سینه می‌زنید؟ آقای رئیس جمهور هفده آبان نود وشش یادتان هست در مجلس شورای اسلامی در باره مذاکره مجدد با آمریکا چه گفتید؟ گفتید کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند؟ گفتید؛ شما [آمریکایی‌ها] علناً مذاکره دیروز خود را زیر پا می‌گذارید! آقای روحانی؛ آیا این سفارشی نبود که شما به دولت های منطقه داشتید؟! آیا در خلوت خود، سفارشی هم به خود داشته‌اید؟

نتیجه سخن این که مردم می دانند شما مصداق متقن و اراده ای برای اصلاح امور از طریق همه‌پرسی ندارید، می دانند که دوگانه‌های رفتارتا سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌هایتان است، می‌دانند که مصادره رای اولی‌هاست، همان‌هایی که عرق شرم پدرانشان از فقر معیشت ؛ غرورشان را شکسته ! لطفاً این بار با این غرورهای پاک بازی نکنید !

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *