تحصیل 4 میلیون نفر از طریق آموزش از راه دور/ هنوز برای ثبت‌نام فرصت هست

تحصیل 4 میلیون نفر از طریق آموزش از راه دور/ هنوز برای ثبت‌نام فرصت هست | خبرگزاری فارس

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت‌نام در این مدارس تا پایان مهر ادامه دارد، گفت: تاکنون حدود 4 میلیون نفر از خدمات آموزش از راه دور استفاده کرده‌اند.

تحصیل 4 میلیون نفر از طریق آموزش از راه دور/ هنوز برای ثبت‌نام فرصت هست

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: اولین ماه در سال تحصیلی جدید کم‌کم به روزهای پایانی خود می‌رسد و در این ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی ۲۱ مهر در جریان بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، با پیشنهاد حذف تنوع مدارس موافقت کردند.

بر اساس پیشنهاد مذکور، دولت (وزارت آموزش و پرورش) مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ تمام واحد‌های آموزشی تحت مدیریت را منحصراً به صورت دولتی و غیردولتی اداره کند به گونه‌ای که به جز مدارس استثنایی دولتی تنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت‌نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد و تأسیس هر نوع مدارس خاص صرفاً با مجوز مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است.

تصمیم گرفتیم به سراغ مدارس برویم و درباره هر کدام از این مدارس با مدیران فعلی آنها گفت‌وگو کرده و درباره فعالیت‌ها و اقدامات‌شان صحبت کنیم.

یکی از مدل از مدارس، آموزش از راه دور است؛ مؤسسه آموزش از راه دور بر اساس مصوبه شماره 387 مورخ نهم شهریور ماه 1375 (و اصلاحیه جلسه شماره 537 مورخ پانزدهم اردیبهشت 1383و جلسه 571 مورخ هشتم دی ماه 1384) شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.

به استناد هفتصدمین جلسه مورخ بیستم اسفند 1382 شورای عالی آموزش و پرورش، مجوز تأسیس و راه‌اندازی مراکز مجری آموزش از راه دور در داخل و خارج از کشور صادر شد و مراکز آموزش از راه دور در سال 1383 فعالیت خود را آغاز کردند.

در یکصد و چهل و پنجمین جلسه شورای عالی اداری مورخ 27 دی 1389 مؤسسه آموزش از راه دور که قبلاً به عنوان مؤسسه وابسته به آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد به وزارت آموزش و پرورش انتقال یافته و در ساختار سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ادغام شد.

در حال حاضر گودرز شاهمرادی، مدیریت آموزش از راه دور را بر عهده دارد.

* فارس: چه شد که آموزش از راه دور ایجاد شد؟ 

آموزش از راه دور در سال 1375 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید ولی تا فرایند و کارهای اجرایی‌اش انجام شد از سال ۱۳۸۳ عملاً شروع به‌کار کرد.

آموزش از راه دور برای افزایش پوشش تحصیلی بازماندگان از تحصیل بنا به شرایط جغرافیایی، اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی کشور و اینکه در شرایط رسمی آموزش حضوری، امکان جذب همه دانش‌آموزان میسر نبوده است، فعالیت خود را آغاز کرد.

* فارس: ویژگی‌های آموزش از راه دور چیست؟ و فعالیت آن در سال 1383 با چند مدرسه آغاز شد؟ 

آموزش از راه دور دارای انعطاف در زمان، مکان و پایین بودن هزینه‌هاست که عملاً از سال ۱۳۸۳ با 100 مدرسه، فعالیت خود را شروع کرد.

* فارس: در حال حاضر چه تعداد مدرسه آموزش از راه دور در سطح کشور فعال است؟

در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ مدرسه داریم و تقریبا از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش این بود که در مناطق آموزشی حداقل یک واحد دخترانه و یک واحد پسرانه تأسیس شود که بتواند هم خدمات آموزشی به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بدهد و هم به بزرگسالان ارائه خدمت داشته باشد.

* فارس: آموزش از راه دور دقیقا چه طیفی از بازمانده از تحصیل‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

فردی که سواد ندارد تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرد که این آموزش‌ها تا پایان دوره ابتدایی است و بعد از آن هر فردی که می‌خواهد در دوره متوسطه اول و دوم درس بخواند به آموزش از راه دور می‌آید.

در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ مدرسه داریم 

به عبارت دیگر آموزش از راه دور شرایط تحصیل را برای کسانی که دانش‌آموز هستند اما امکان تحصیل حضوری ندارند و کسانی که فرصت تحصیل را از دست دادند و اکنون می‌خواهند تا دیپلم ادامه تحصیل دهند، فراهم می‌کند.

* فارس: پس آموزش از راه دور، افراد لازم‌التعلیم را هم ثبت‌نام می‌کند؟

تلاش مسؤولان آموزش و پرورش برای پوشش حضوری دانش‌آموزان است اما در نقاط مختلف کشور، جاهایی را داریم که امکان تأسیس مدارس متوسطه به دلیل پایین بودن آمار یا هزینه‌های بالا وجود ندارد و دانش‌آموزان این مناطق باید به مدارس شبانه‌روزی یا روستامرکزی بروند و در همین مناطق ممکن است دانش‌آموزانی باشند که امکان تحصیل با این شرایط برایشان وجود نداشته باشد.

آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان از همه روش‌های ممکن استفاده می‌کند که  یک روش، آموزش از راه دور است؛ دانش‌آموزانی داریم که ممکن است کار کنند به عنوان مثال کار کشاورزی و دامداری انجام دهند و چون این سیستم انعطاف دارد، به دانش‌آموزان می‌تواند خدمات آموزشی ارائه کند.

* فارس: منظورتان از انعطاف در آموزش دقیقاً چیست؟

وقتی می‌گوییم انعطاف در آموزش اولین نکته این است که سیستم آموزش از راه دور نیمسال ـ واحدی است در حالی که در حال حاضر سیستم آموزشی کشور ما سالی ـ واحدی است؛ به عبارت دیگر در آموزش از راه دور دانش‌آموز می‌تواند با توجه به توانایی خود و تشخیص مشاور مدرسه، واحدهای بیشتری را اخذ کند یا با توجه به مشکلاتش می‌تواند واحدهای کمتری را اخذ کند پس انعطاف در نیم سال به نفع دانش‌آموز است.

ما دو نیم سال و یک دوره تابستانی داریم دانش‌آموز می تواند در هر نیمسال و تابستان تعدادی واحد اخذ کند و از زمان خودش استفاده بهتر داشته باشد.

* فارس: این انعطاف به معنای آن نیست که دانش‌آموز به مدرسه نیاید و در خانه درس بخواند؟

روش آموزش در مدارس آموزش از راه دور به 3 روش است؛ روش اول حضوری است یعنی مهارت‌هایی است که لازم است حتماً دانش‌آموز در مدرسه حضور پیدا کند؛ روش دوم نیمه حضوری است بر اساس آیین‌نامه آموزشی برای هر واحد درسی حداقل ۶ ساعت از نیمسال، کلاس و رفع اشکال وجود دارد.

روش سوم نیز آموزش غیر حضوری است که در حال حاضر مدارس به این سمت می روند که به خدمات نوین آموزشی از طریق استقرار سامانه‌های آموزشی دست یابند یعنی کلاس‌ها به صورت آنلاین یا آفلاین در اختیار دانش آموز باشد و استفاده کند.

ببینید اساس کار آموزش در مدارس آموزش از راه دور فراگیر محور است یعنی دانش‌آموز محور است؛ نقش معلم، راهنما و هادی است و کتاب های درسی ما همان کتاب های رسمی است که خود آموز است یعنی کتاب‌های آموزشی بیشتر بسط داده شده و توضیح داده شده است.

اساس کار آموزش در مدارس آموزش از راه دور «دانش‌آموز محور» است

سی‌دی‌‌هایی را در اختیار محصلان قرار می‌دهیم یا محتوای الکترونیکی روی بستر اینترنت یا موبایل در اختیارشان قرار می‌گیرد که این امکانات به شرایط مدرسه بستگی دارد؛ بنابراین هر 3 روش حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری در خدمت آموزش دانش‌آموزان است.

*فارس: یعنی دانش‌آموز می‌تواند از هر 3 روش برای آموزش استفاده کند؟

هر سه روش میسر است و البته بستگی به شرایط مدرسه دارد؛ در بعضی از مدارس ما هنوز شرایط آموزش الکترونیکی را ندارند البته در حال حاضر یکی از سیاست‌های اصلی سازمان این است که همه مدارس تا سال ۱۴۰۰ به این سیستم تجهیز شوند.

* فارس: وقتی حرف از آموزش از راه دور به میان می‌آید برخی فکر می‌کنند به به معنای از زیر کلاس در رفتن و درس نخواندن است؛ شما برای اینکه این برداشت نشود، چه کرده‌اید؟ 

این موارد، تعابیری است که توسط کسانی که با آموزش از راه دور آشنایی ندارند، مطرح می‌شود در حالی که بنده بر اساس واقعیت‌ها صحبت می‌کنم؛ سعی ما این است که آموزش با کیفیت ارائه شود.

شعار ما در آموزش از راه دور «آموزش آسان، با کیفیت، همیشه، همه‌جا و برای همه» است؛ آموزش آسان ارائه می شود یعنی اجبار نیست که یک دانش‌آموز تعداد زیادی واحد انتخاب کند که نتواند از عهده آنها برآید.

محتوای مختلف و متعددی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد؛ ما محصل نابینا، ناشنوا دارای معلولیت جسمی ـ حرکتی، دانش‌آموز کار، دانش‌آموز در منطقه دورافتاده و محصل متاهل داریم که امکان تحصیل برای همه آنها فراهم است.

شعار ما در آموزش از راه دور «آموزش آسان، با کیفیت، همیشه، همه‌جا و برای همه» است

رغبتی که در یادگیری در این گروه از دانش‌آموزان وجود دارد، خیلی بیشتر از دانش‌آموزان مدارس عادی است چون این افراد محرومیت آموزشی را تجربه کردند و نتوانستند به هر دلیل از آموزش عادی حضوری برخوردار شوند.

سنجش در مدارس آموزش از راه دور با نظارت 100 درصد و توسط ادارات آموزش و پرورش انجام می‌شود؛ معتقدیم خروجی مدارس آموزش از راه دور از نظر یادگیری با آموزش حضوری در مدارس عادی برابری می‌کند.

می‌بینیم که دانش‌آموزان ما در رشته‌های خیلی خوب در مراکز آموزش عالی پذیرش می‌شوند و تمام تلاشمان این است که اگر اشکالاتی در آموزش از راه دور وجود دارد برطرف شود و سیاست آموزش و پرورش، ارائه خدمات نوین و با کیفیت است.

آیین‌نامه دوره دوم متوسطه شیوه نیم‌سالی واحدی:

* فارس: آیا آموزش از راه دور برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند، هزینه‌بر هم هست؟

با توجه به اینکه مدارس آموزش از راه دور غیر دولتی هستند و طبیعتاً مؤسس مسؤول است که هزینه‌‌ها را سامان دهد؛ به غیر از دانش‌آموزان لازم‌التعلیم که از طریق کمیسیون خاص وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شوند، کسانی که خودشان از این سیستم استفاده می‌کنند باید هزینه‌ای پرداخت کنند.

دو نوع هزینه در مدارس آموزش از راه دور اخذ می‌شود که یکی شهریه ثابت است که برای هر نیمسال ۸۶ هزار تومان است و برای دوره تابستان نصف این مبلغ است همچنین به ازای هر واحد درسی نیز هزینه‌ای اخذ می‌شود که در استان‌های مختلف متفاوت است که البته هزینه خیلی بالا نیست و در طول یک سال تحصیلی حداکثر میزان آن در مجموع، یک میلیون تومان می‌شود.

* فارس: شما اشاره کردید که تحصیل افراد لازم‌التعلیم در مدارس آموزش از راه دور رایگان است، توضیحی می‌دهید؟ آیا هر دانش‌آموزی می‌تواند آموزش از راه دور را انتخاب کند؟ شرایطش چیست؟

سیاست آموزش و پرورش جذب دانش‌آموزان در مدارس عادی است و جاهایی ممکن است ارائه این خدمات به دانش‌آموزان ممکن نباشد.

قریب به 4 میلیون نفر از خدمات آموزش از راه دور استفاده کردند

در آیین نامه آموزش از راه دور اشاره شده است کسانی می‌توانند از این آموزشها استفاده کنند که یا دسترسی به آموزش ندارند یا شرایط جسمی آنها به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند از آموزش‌های حضوری استفاده کنند که در این حالت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش آنها را تأیید کرده و به مدارس آموزش از راه دور معرفی می‌شوند.

* فارس: افراد علاقه‌مند چگونه می‌توانند مدارس آموزش از راه دور را پیدا کنند؟

هر فردی که به اداره آموزش و پرورش منطقه مراجعه کند، می‌تواند از اداره مشارکت‌های مردمی منطقه لیست مدارس آموزش از راه دور را بگیرد و یا به سایت https://dei.medu.ir/fa مراجعه کرده و لیست مدارس را ببینند.

* فارس: تا کنون چه تعداد نفر از خدمات این مؤسسه استفاده کردند؟

از اول تا کنون شاید قریب به 4 میلیون نفر از خدمات آموزش از راه دور استفاده کردند؛ این خدمات ممکن است چند واحد یا چند سال بوده است.

* فارس: ثبت‌نام امسال در مدارس آموزش از راه دور چگونه است؟ قبلا گفته بودید که تا پایان مهر ادامه دارد؟

درست است ثبت‌نام تا پایان مهر ادامه دارد چون ما ترم تابستان هم داریم، فرصت برای ثبت‌نام می‌دهیم البته کلاس‌های درس ما از اول مهر شروع شده است اما چون بعد از مهر وضعیت بازماندگان از تحصیل مشخص می‌شود، منطقه به منطقه همکاران ما با کمک مسؤولان آموزش رصد می‌کنند و این بچه‌ها شناسایی می‌شوند. 

* فارس: هر نیم‌سال تحصیلی چه تعداد دانش‌آموز دارید؟

بالای 150 هزار دانش‌آموز داریم.

* فارس: چه تعداد مؤسسه خارج از کشور دارید؟

4 واحد داریم و قرار است 4 واحد دیگر نیز ایجاد شود.

*‌فارس: چه تعداد دانش‌آموز در خارج از کشور از مدارس آموزش از راه دور استفاده می‌کنند؟

حدود 500 نفر سال گذشته استفاده کردند البته استعداد تحصیل خارج از کشور بالاست و باید تلاش همه جانبه برای تحصیل ایرانیان شود.

* فارس: درباره فعالیت‌های‌تان در مدارس زلزله‌زده و سیل‌زده هم می‌گویید؟

آموزش الکترونیک به عنوان یک راهبرد در دستور کار سازمان بوده است؛ اتفاقی که در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه افتاد، این بود که همه در حال بررسی مشکلات اولیه مردم بودند، ما بعد از 72 ساعت برنامه آموزش الکترونیک آن‌لاین را در مدرسه حضرت خدیجه و مدرسه سمیه واقع در سر پل ذهاب آغاز کردیم و دقیقا به شکل مدل آموزش حضوری، آموزش الکترونیکی انجام شد.

ارائه آموزش الکترونیک به دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

یکی از نیازهای اساسی مناطق زلزله‌زده که 6 منطقه آموزشی بودند، بحث تقویت دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل برای کنکور بود و هم آموزش حضوری به صورت 3 دوره فشرده انجام شد که تیم‌هایی از بهترین دبیران تهران به مناطق اعزام شدند البته یک دوره از این 3 دوره در تهران انجام می‌شد.

توفیقی شد که خدمتی به دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده ارائه شود که البته خیرین و مؤسسان مدارس غیردولتی و آموزش از راه دور ایثارگرانه پای کار آمدند و پک‌های آموزشی و تبلت بین دانش‌آموزان توزیع شد. 

در آن زمان شاهد قبولی خوب دانش‌آموزان در کنکور بودیم و در مناطق سیل‌زده هم محتوای آموزشی آماده شد اما با توجه به وسعت و شرایط، نمی‌شد مانند مناطق زلزله‌زده کرمانشاه فعالیت کرد.

در حال حاضر برای استان‌های لازم‌التوجه در حال احصای آمار و اطلاعات هستیم تا یک مدل آموزش را کار کنیم و نقش مؤثر آموزش از راه دور را شاهد باشیم. 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *