باید در بلندمدت به سمت برون سپاری و استفاده از ظرفیت فکری جامعه رفت

رییس سازمان پژوهش معتقد است در برنامه ریزی بلندمدت بخش تولید باید به سمت مواد و بسته‌های یادگیری، زمینه‌سازی و بسترسازی برای جلب مشارکت دیگران، برون‌سپاری واستفاده از ظرفیت فکری جامعه رفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام والمسلمین دکترعلی ذوعلم ضمن تشکر از زحمات حجت الاسلام والمسلمین صدوقی که مدتی سرپرستی معاونت طراحی وتولید بسته‌های یادگیری را عهده دار بود و آرزوی موفقیت برای ایشان اظهارداشت: امیدوارم معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری با آمدن آقای دکترملکی و حوزه‌های تربیت‌ویادگیری با حضور دکترعلی محبی به عنوان دستیارومشاور رییس سازمان ارتقا یابند.

وی ضمن معرفی دکترحسن ملکی به‌عنوان معاون طراحی وتولید بسته‌های یادگیری و دکترعلی محبی به‌عنوان دستیار رئیس سازمان در بخش حوزه‌های تربیت و یادگیری افزود: معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری چندین فعالیت مهم پیش رو دارد. یکی تعیین تکلیف همکارانی است که در گروه‌های مختلف بودند و با انتخاب خودشان و تشخیص دکترملکی در مجموعه کارشناسی دوره‌ها قرار می گیرند و بخش دیگر تکمیل ساختاروعناوین پست‌های کارشناسی ومسئولیتی که در ذیل دوره‌ها باید تعریف شود.

کارهای خوب دفترانتشارات و فناوری آموزشی

دکتر ذوعلم با تاکید بر اینکه در این مدت بعضی از بخش‌های این معاونت مانند انتشارات و فناوری آموزشی کارهای خیلی خوبی انجام دادند گفت: بازآرایی دراهداف و نیروهای مجلات رشد و تزریق نیروی جدید، ارتقای سردبیر یا هیئت تحریریه مجلات رشد، تغییر عناوین برخی مجلات از جمله کارهای خیلی خوبی بود که در آنجا انجام شده است.

اصلاحات جزئی کتاب درسی در برنامه کوتاه مدت

وی با اشاره به اینکه در مدیریت طراحی و تولید، فنی وحرفه ای و کاردانش، سه بخش سرپرستی دوره ابتدایی، دوره متوسطه اول و دوره متوسطه دوم نظری کارهای خیلی خوبی انجام شده، یادآورشد: به دنبال ارزشیابی‌های صورت گرفته و با نقدها و نظر هایی که توسط معلمان و صاحب نظران ارائه  شده اصلاحات جزئی روی کتاب‌های سال 98-99 انجام گرفت که به نوبه خودش ارزشمند است و امیدوارم تلاش دوستان استمرار داشته باشد.

کتاب سبک زندگی و خانواده مدلی متفاوت از کتاب‌های درسی

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از کتاب سبک زندگی و خانواده در پایه دوازدهم دختران به عنوان کتابی با مدل نگاه متفاوت از کتاب‌های درسی نام برد و گفت: این کتاب سال گذشته اجرای آزمایشی داشت و امسال اجرای سراسری می شود و این اقدام معاونت طراحی و تولید، نمونه یک کار  قابل تأمل و بررسی است که با استقرار آقای دکتر ملکی انتظار است کارهایی که انجام گرفته با دقت و سرعت بیشتری انجام شود و کارهایی که باید انجام شود با تأمل بهتری صورت گیرد.

انجام کار تیمی در معاونت طراحی و تولید

وی با تاکید بر اینکه یک تیم باید کار این معاونت را شکل دهند ادامه داد: فعالیت مجله رشد، تعامل بین کتاب درسی، سایت رشد، کتاب کمک درسی و غیره در همین تیم باید رخ دهند و بعد از فرایند نظارت و تصویب به اجرا درآیند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد انتظاراتش از معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری بیان داشت: مدیریت تولید همه مواد و رسانه‌های تولید سازمان که باید در یک نگاه کلان وهم افزا انجام شود. دوستان خوشبختانه تلاش می کنند، جلسه می گذارند، از افراد در زیر مجموعه استفاده می کنند اما می بایست ارتباط سازمان یافته بین بخش‌های مختلف باید وجود داشته باشد و مخاطب احساس کند که با یک بسته به هم پیوسته یادگیری مواجه هست که هر کدام به نوبه خود بسیار مهم هستند.و مدیریت تولید بسته یادگیری اولین وظیفه ای است که پیش رو است.

پاسخگویی حوزه‌های تربیت و یادگیری در بخش تولید محتوا

دکترذوعلم با تاکید بر اینکه پاسخگوی تولیدات سازمان، معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری است و باید از محصولات دفاع کند، گفت: از نظر محتوا و جهت گیری‌ها و اولویت‌های مضامین متناسب با مبانی نظری تحول و یافته‌های علمی، پژوهشی، نیازسنجی دانش‌آموزان و غیره حوزه‌های تربیت هستند که این چارچوب را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: حوزه‌های تربیت و یادگیری عهده‌دار استانداردسازی و برنامه‌دهی هستند و محتوای یاددهی و یادگیری و اجرای کامل برنامه درسی ملی با این بخش است ولی در چه قالبی و چه ظاهری این موارد به تولید تبدیل شوند به عهده معاونت طراحی و تولید است.

دکتر ذوعلم با اشاره به منویات مقام معظم رهبری پیرامون اینکه یک تحول اساسی ممکن است 15 تا 18 سال طول بکشد و کار بلندمدت اساسی است، گفت: در حقیقت تعبیر طراحی در این معاونت سطوح مختلفی دارد و یک سطح از کلان و اساس که الان وارد آن نمی‌شویم باز طراحی کلان و نهایی قواره برنامه درسی است که باید روی آن بحث شود.

وی به ارائه برخی پیشنهادها همچون آموزش کتاب سبک زندگی و خانواده از پایه دوازدهم به یازدهم و یا ورود درس کار و فناوری که در پایه ششم به پایه چهارم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر رشته کشاورزی، رشته‌های صنعتی، رشته‌های خدمات، رشته‌های تجربی و انسانی آیا واقعاً همین که هست باید باشند و یا نیاز به بررسی‌ها و کسب اطلاعات دارند؟

رییس سازمان پژوهش وبرنامه‌ریزی آموزشی با تاکید براینکه در برنامه ریزی بلندمدت بخش تولید باید به سمت مواد و بسته‌های یادگیری، زمینه‌سازی و بسترسازی برای جلب مشارکت دیگران، برون‌سپاری واستفاده از ظرفیت فکری جامعه رفت اظهارداشت: بحث چند تألیفی، اقتضائات منطقه‌ای و استانی در تولید کتاب درسی، مجله رشد، سایت رشد و بقیه را از هم اکنون باید فکر کنیم. از هم اکنون باید شروع کنید به زمینه‌سازی یک چشم‌انداز روشن و برنامه میان‌مدت 3 ـ 4 ساله که از نظر کمّی هم بشود آن را هدف‌گذاری کرد.

وی با بیان یک ماموریت مهم در خصوص اینکه می‌توان در یک بازه 5 ساله حداقل 50 درصد از محتوای کاغذی را به‌صورت الکترونیک ارائه داد یادآور شد: برای تولید مواد و رسانه‌ها و مدیریت آن به آئین‌نامه‌ها، شیوه‌ نامه‌ها، استانداردهای محتوایی، فیزیکی و کمّی نیازمندیم.

دکتر ذوعلم گفت: باید وظایفی که اسناد تحولی بر عهده ما گذاشته‌اند را با قدرت انجام داده و محکم و استوار در مسیر قدم برداریم. برای نمونه سند تحول و سند برنامه درسی ملی در جهت تنوع محیط‌های یادگیری، چند تألیفی و اقتضائات منطقه‌ای و … در اجرا خیلی ظریف است باید پخته پیش برویم و از تجربه دیگران هم استفاده کنیم.

وی رصد میدان عمل و اجرا را دومین ماموریت مهم معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری دانست و گفت: زمانی که محصول سازمان بتواند اثرگذار باشد و جریان پیدا کند بحث ارتباط با بدنه آموزش و پرورش، ارتباط با حوزه ستادی و همراه کردن آنها و استفاده از ظرفیت آنها برای اجرای درست برنامه درسی پیش می آید.

معاون وزیر آموزش و پروش ضمن اشاره به مهم بودن ارتباط با گروه‌های آموزشی گفت: معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری نکته اتکا و مرجعیتی است که از نظرعلمی به آموزش استان‌ها دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجلات رشد و سایت رشد خیلی در متن قرار ندارند. در آینده باید دنبال آن برویم که اینها با یک توانمندسازی محتوای و غنی‌سازی در متن قرار گیرند.

دکترذوعلم به تاکید مقام عالی وزارت در خصوص برنامه ویژه مدرسه(بوم) و اینکه سازمان پژوهش باید از طرح حمایت و مراقبت کند بیان داشت: ایشان تاکید داشتند که ما باید از این طرح حمایت کنیم تا این طرح استقرار پیدا کند، مؤثر باشد و در بدنه جا بیفتد.

وی باز طراحی کلان پیشینی قواره برنامه درسی ما را یک برنامه بلند مدت بسیار مهم دانست و گفت: ارتباط با شورای عالی آموزش و پرورش، معاونان وزارتخانه، سازمان سنجش، معلمان، فرهنگیان به عهده معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری است و حوزه‌های تربیت و یادگیری هم ارتباط با مجامع علمی، مجامع پژوهشی و بدنه گروه‌های آموزشی را بر عهده دارند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از اشاعه عمیق مبانی برنامه درسی ملی و مفاهیم اصلی آن به عنوان یک اصل مهم نام برد و افزود: برنامه محتوایی غنی‌سازی نگرش معلمان نسبت به مفاهیم زیرساختی برنامه درسی ملی یک حرکت علمی است و همان مفاهیم است که تفاوت بین وضع قبل و وضع تحول یافته را نشان می دهد.

وی در خصوص مقوله مدرسه‌محوری ادامه داد: این بخش نیزبرعهده معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری است البته اتفاقی که باید رخ دهد کار دشوار و پیچیده ای است که اگر انجام ندهیم عقب خواهیم افتاد الان مدارسی هستند که مدارکش را از آموزش و پرورش می‌گیرند و کار خودشان را انجام می دهند. اکنون عدالت تربیت محتوایی در آموزش و پرورش چندان در اختیار آموزش و پرورش نیست مخصوصاً مدارس اثرگذار. باید سعی کنیم این موارد اصلاح و اثرگذار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *