علی‌ باقرزاده معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش در واکنش به این جمله برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» در خصوص «بیایید با استفاده مجدد از کتاب‌های درسی کمتر درختان جنگل را ببریم»، اظهار کرد: مسائل زیست محیطی بسیار مهم است و با فرم بعضی از کتاب‌ها که در قطع بزرگ هستند، بخش زیادی از کاغذ تحریر به عنوان ضایعات تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تقریباً 90 درصد کاغذ مورد نیاز وارداتی است و هزینه هنگفتی به عنوان یارانه کاغذ برای کتب درسی پرداخت می‌شود در این شرایط باید بهترین گزینه را انتخاب کنیم و کوچک کردن سایز کتب درسی به دلیل صرفه جویی در مصرف کاغذ نیست ولی برآورده شده است که اگر قطع کتاب‌های درسی کوچک شود در دوره ابتدای 2 هزار تن وزن کتاب ها در 11 عنوان کتاب دوره‌های درسی کاهش پیدا می‌کند.

باقرزاده با بیان اینکه مهم این است که کتابی که امکان تغییر قطع به وزیری را دارد نباید با قطع رحلی تولید شود، گفت: آنچه مهم بوده، این است که کتاب به عنوان رسانه بتواند پیام آموزش و پرورش را منتقل کند، فعالیت محور، تعاملی، جذاب، انگیزاننده، محکم و از همه مهم‌تر برای حفظ سلامت دانش آموزان سبک باشد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که «علاوه بر تغییر قطع کتب راهکار دیگری برای صرفه‌جویی در کاغذ نیز عملیاتی خواهد شد یا خیر؟»، گفت: ممکن است در برخی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش برخی کتاب‌ها حذف شود که به دلیل گران بودن کتب‌ها در بازار آزاد است ولی در مجموع بنا نیست در رشته‌های مهارتی کتاب تولید شود؛ در نهایت باید مولفان کتاب درسی و متخصیص کتاب‌های درسی در این باره نظر دهند.

باقرزاده در ادامه بیان کرد: مسائل زیست محیطی بسیار مهم است و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی روی پایدار سازی کتب درسی و بازیافت کاغذ به صورت جدی فکر می‌کند ولی تکنولوژی بازیافت کاغذ کتب درسی در کشور وجود ندارد اما امکان جدا سازی چسب و رنگ از کاغذ کتب درسی ممکن است.

وی با بیان اینکه با توجه به کیفیت بسیار بالای کاغذ کتب درسی امکان استفاده از این کتب تا 5 بار وجود دارد، گفت: بازیافت کاغذ کتب درسی در این صورت عملی می‌شود که سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی وارد این حوزه شود و خط بازیافت و تولید مجدد کاغذ کتب درسی را راه اندازی کند.

انتهای پیام/