چرا مدیران بانک‌ سرمایه به نفع مردم و معلمان تخلف نکردند؟

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، در ادامه دومین جلسه محاکمه محمدرضا جهانبانی از بدهکاران کلان بانک سرمایه، علیرضا علی محمدی نماینده بانک سرمایه اظهار کرد: جهانبانی گفته بخشی از تسهیلات مربوط به زمان درخشنده بوده در حالی که درخشنده هیچ‌کدام از مصوبات را امضا نکرده است.

وی افزود: جهانبانی گفته اشتباه کرده که کالای اساسی را با قیمت بالا وارد کرده و باعث ضرر شده است. اگر وی با صداقت برخورد می‌کرد و این مطلب را به بانک می‌گفت و در بانک سرمایه گشایش اعتبار می‌کرد این مشکلات به وجود نمی‌آمد ولی همه فاکتورهای جهانبانی صوری است. آقای جهانبانی، شما کالا وارد می‌کردید و می‌فروختید ولی با پول آن دوباره کالا وارد می کردید.  شما می‌گویید ملک مشکین‌شهر را با 20 میلیارد تومان خریداری کرده‌اید و حالا ارزش آن بالغ بر هزار میلیارد تومان است پس چگونه انتظار دارید بانک سرمایه همان 600 میلیارد تومانی را که به شما داده از شما بگیرد.

نماینده بانک سرمایه افزود:جهانبانی فقط سود تسهیلات را پرداخته است یعنی اصل و سود را داده و قرارداد جدید منعقد کرده است. 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات مشکوک‌ الوصول از جهانبانی داریم.

* بخشایش در تیم جهانبانی بود

نماینده سازمان بازرسی نیز در این دادگاه گفت: 26 بار کشتی از سوی جهانبانی واردات کالا به کشور صورت گرفته که 25 میلیارد تومان ارزش آن بوده ولی در دفاتر مالی زیان ثبت شده است. ما حواله های ارزی را بررسی کردیم. جهانبانی نقش بخشایش را نمی‌‌گوید ولی وی در سازمان بازرسی اعلام کرده که بخشایش چه نقشی داشته و گفته که شرکت‌هایی از قبل ایجاد شده بود که به پیشنهاد بخشایش نام شرکت‌های جدید را اعلام کردیم تا بتوانیم تسهیلات دریافت کنیم.

وی افزود: در واقع بخشایش می‌دانسته که جهانبانی صلاحیت دریافت وام بیشتری را نداشته است. بر همین اساس جهانبانی 6 شرکت جدید را تاسیس می‌کند و بخشایش هم در تیم جهانبانی بوده و گزارشی نیز از سوی هیئت مدیره بانک سرمایه درباره این تسهیلات اعلام نشده است.

در ادامه، جهانبانی مجددا در جایگاه قرار گرفت و گفت: ما در رابطه با بانک، اعمال نفوذی نداشتیم. در کیفرخواست مطالبی مطرح شده که باید بگویم با توجه به تحریم‌ها…

در این لحظه قاضی خطاب به متهم گفت: همه می‌گویند تحریم‌ها را دور می‌زنند اما در نهایت ملت را دور می‌زنند. مطالب شما تاثیری برای دادگاه ندارد زیرا تکراری است. جاهایی که به ضررتان است را می‌گویید بعدا توضیح می‌دهم.

مسعودی مقام اضافه کرد: مردم اگر نخواهند شماها گوشت وارد کنید چه کسی را باید ببینند. هنرپیشه گوشت وارد می‌کند، شما گوشت وارد می‌کنید . معلوم نیست شماها چه کاره هستید؟ فیلم می‌سازید، گوشت وارد می‌کنید و یک نفرتان هم تولید کننده نیست. همه‌اش می‌گویید واردات، واردات ، واردات!

متهم در ادامه از دادگاه خواست در دریافت تسهیلات، همه شرکت‌ها با هم دیده شود و به صورت مجزا بررسی نشود زیرا همه کارها توسط شرکت ابرار انجام شده است. نمی‌دانم چرا محاکمه می‌شوم زیرا در چارچوب قانون و ضوابط بانک مرکزی تسهیلات گرفتیم و هیچ تخلفی نداشتیم.

وی گفت: بانک مرکزی برای ما حد اعتباری تعیین کرده بود یعنی هر شرکتی هر لحظه‌ای که اصل و سود را تسویه کند دوباره می‌تواند تسهیلات بگیرد و من از این قانون استفاده کردم.

در ادامه علی‌محمدی نماینده بانک سرمایه بار دیگر اظهار کرد: آقای جهانبانی آن موقع هم می‌گفتید همه شرکت‌ها را با هم ببینیم؟ بخشنامه بانک مرکزی درباره ذی نفع واحد مشخص است و بانک 20 درصد سرمایه ثبتی خود می‌توانسته به شما وام بدهد که 80 میلیارد تومان می‌شود اما چطور توانستید 600 میلیارد وام بگیرید.

متهم پاسخ داد: من تخلفی نکردم و اگر تخلفی هم بوده، مربوط به مدیران بانک است.

مسعودی مقام در پاسخ گفت: مدیران بانک سرمایه محاکمه شدند و شما هم مشارکت داشتید.

متهم افزود: به والله این طور نیست و تسهیلات هم در راستای واردات کالا بوده است.

در ادامه قاضی مسعودی مقام دفاعیات متهم را کافی و تکراری عنوان کرد و گفت که درباره سایر مسایل لایحه بدهد.

در ادامه جلسه رسول قهرمانی پشت تریبون قرار گرفت و افزود: اگر در مورد هر شرکتی گزارش کارشناسی پرونده شما وجود می‌داشت، بانک 20میلیون تومان هم وام نمی‌داد.

نماینده دادستان افزود:صریحا توضیح دهید که با وجود این گزارش چطور به شما وام دادند. چرا مدیران بانک برای مردم بدبخت و معلمان خلاف نمی‌کنند و فقط در ارتباط با شما تخلف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *