اینجا هفتمین نمایشگاه ایران نوشت است که از چهاردهم مرداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرده است؛ این نمایشگاه در خیابان حجاب تهران قرار دارد و بانی آن مجمع نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی است که از سال ۱۳۹۲ توانسته است با حضور موثر در بازار نوشت افزار کشور زمینه ساز رشد و توسعه جریان استفاده از محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در حوزه کودک و نوجوانان شود.
نمایشگاه در 5 هزار متر مربع در دو طبقه واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب برپا شده است و حدود ۱۰۰ تولید کننده با 5 هزار محصول در این نمایشگاه حضور دارند که ۱۰۰ محصول جدید است.
حجم استقبال از غرفههای نمایشگاه به اندازهای است که عبور و مرور به سختی صورت میگیرد؛ مردم با کیسههای وسایل خریداری شده در فضای نمایشگاه میچرخند و به نظر میآید به شدت سرگرم خرید هستند.
به سراغ سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی – اسلامی که همهروزه در نمایشگاه حضور دارد، میروم و در خصوص ویژگیهای این نمایشگاه میپرسم.
وی اظهار کرد: هفتمین نمایشگاه ایران نوشت دو ویژگی دارد اول اینکه تولید کنندگان حاضر در این نمایشگاه ایرانی هستند و ۵ هزار محصول به نمایش گذاشته شده است؛ به عبارت دیگر ۱۰۰ تولید کننده در این نمایشگاه حضور دارند که ۱۰۰ محصول جدید نیز ارائه کردهاند.
حسینی اضافه کرد: ویژگی دوم، طرحهای ارائه شده در محصولات، ایرانی است البته بخشی هم محصولاتی در این نمایشگاه هست که تولید داخلی ندارد مثلا منگنه یا ماژیک هایلایت که در بخشی جداگانه به فروش میرسند تا تمام محصولات مورد نیاز دانشآموزان در این نمایشگاه در دسترس مردم باشد.
وی در خصوص قیمت محصولات و گرانی برخی لوازمالتحریر گفت: درست است قیمتها ۲ تا ۳ برابر شده است اما این گرانی فقط به نمایشگاه اختصاص ندارد بلکه کل بازار لوازمالتحریر را گرفته است و خانوادهها چون شهریور به خرید لوازمالتحریر میپردازند، آن زمان متوجه گرانی میشوند و پی خواهند برد که قیمتهای این نمایشگاه در برخی موارد ارزانتر از آنجا بوده است.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی ـ اسلامی ادامه داد: عمده دلیل گرانی به خاطر گران شدن مواد اولیه و کاغذ است چرا که کاغذ از بندی ۸۰ هزار تومان به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و ۷۰۰ درصد رشد داشته است؛ بر این اساس تولید کننده از سودش کم کرده که قیمت ۳ برابر شده وگرنه با این گرانی مواد اولیه باید قیمتها ۶ یا ۷ برابر میشد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید ایرانی با تولید خارجی قابل رقابت است، اظهار کرد: رشد محسوسی در تولیدات نوشتافزار میبینیم و سال به سال شاهد تنوع بهتر طرحها هستیم.
حسینی درباره کاراکتر طرحها افزود: امسال کاراکتر جدید نداریم چون محصول جدید تولید انیمیشن نداریم اما همچنان ساختمان گلها که حسنا است و فیلشاه مورد استقبال بچهها هستند؛ معتقدیم هر کاری که پیوست رسانهای دارد مورد استقبال قرار میگیرد مثلا در زمینه شهدا این استقبال را در طرحهای شهید بابایی، شهید حججی و شهید احمدی روشن شاهدیم.
وی به فعالیتهای جانبی در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: امسال یک خط تولید دفتر را در حاشیه نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشتیم تا در سال رونق تولید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین کمپین مشق احسان نیز در نمایشگاه فعال است که با همکاری علاقهمندان و بخشهای دولتی و خصوصی، بستههای لوازمالتحریر در اختیار دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار قرار میگیرد.