چالش های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش از دید دکتر ذوعلم

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر، روزمرگی، انتظارات متضاد، سیاست زدگی، نحوه تعامل با برخی نمایندگان را مهمترین چالش های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش برشمرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در برنامه تلویزیونی پرسشگر پیرامون موضوع ” چالش های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش” با بیان اینکه با دخالت‌های غالبا اجرایی و عملیاتی‌ برخی نمایندگان مجلس روبرو هستیم که سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با کندی مواجه می‌کند گفت: باید رویه‌ای تعیین شود که نمایندگان بیشتر بعد نظارتی داشته باشند. یکی از دغدغه‌های مدیران کل استان‌ها چگونگی تعامل با نمایندگان مجلس است.

وی افزود: به عنوان مثال رسانه ملی آنقدر که به مسائل سیاسی و اقتصادی آموزش و پرورش می‌پردازد، چقدر به مسائل تعلیم و تربیتی آن توجه دارد؟ البته توجهات نسبت به قبل از انقلاب بسیار بیشتر شده، اما هنوز با آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود خلاءهایی در زمینه پژوهش عنوان کرد: معاونت پژوهشی در ادارات در شرف حذف بود که فعلا ابلاغ ساختار جدید از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش متوقف شده است.

حجت الاسلام ذوعلم روزمرگی و انتظارات متضاد را چالش های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش دانست و گفت: وزراء معمولا از اندیشیدن به پنج یا 10 سال آینده غافل می‌شوند و برای تداوم مدیریتشان باید این انتظارات را مدیریت کنند. معلم‌ها، خانواده‌ها، دانش آموزان و… هرکدام انتظاراتی دارند که ممکن است همسو نباشد. به عنوان مثال دانش آموزان مدام از کارآمد نبودن مسائل کتب درسی صحبت می‌کنند، در حالی که خانواده‌ها روی مسائل حفظی منتهی به کنکور تاکید دارند. در واقع کنکور تبدیل به “کورکُن چشم تعلیم و تربیت” شده است.

وی افزود:  مقام معظم رهبری چند سال قبل به وجود رویکردهای متحجرانه در آموزش و پرورش اشاره کرده بودند که یک نمونه آن در زمان وزارت آقای بطحایی با عنوان مدرسه محوری مطرح شد و به سمت آن رفت ولی مقاومت درون سیستمی آن را کند کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه چالش دیگر سیاست زدگی است گفت: متاسفانه درباره عزل و نصب‌ها و موارد دیگر توقعاتی وجود دارد. به استانی سفر کرده بودم که مدیرانش گلایه می‌کردند هرسال نماینده استان یک نفر را برای ریاست منطقه تحمیل می‌کند.

دکتر ذوعلم درباره کمبود معلم نیز گفت: تدابیری در این زمینه اندیشیده شده تا اول مهر، کلاس بدون معلم نداشته باشیم. هرچند ممکن است تراکم 40 نفره در برخی کلاس‌ها وجود داشته باشد و کمبود معلم و فضا ما را آزار دهد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت: انتظارات متضادی وجود دارد. موضوع مشارکت مردم و جذب ظرفیت‌ها امری لازم و ضروری است. اگر فقط جنبه اقتصادی اش را ببینیم قطعا غلط است. اما اگر در جهت استفاده از توانمندی جامعه باشد درست است. ما هم با واگذار کردن تعلیم و تربیت به جامعه غیرمتعهد برای سبک کردن بارمان مخالفیم. مگر می‌شود مثلا امنیت را به بخش خصوصی واگذار کرد؟ در کشورهای دیگر نیز همین‌گونه است؛ اما مشارکت جامعه در تعلیم و تربیت، درست است. مدل مشارکت و چگونگی آن برای آنکه اهداف تهدید نشود، بسیار مهم است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره مشکلات مربوط به بودجه و اجرای رتبه بندی نیز گفت: در سال 98 بر اساس درآمد واقعی کشور دچار کسری هستیم و باید ملاحظاتی داشته باشیم. باید واقع نگر باشیم و واقعیت ها برای فرهنگیان بازگو شود و طوری نباشد که از یک بخش بشنوند بودجه تامین می‌شود و از سوی دیگر بشنوند که در مضیقه‌ایم.

ذوعلم در برنامه تلویزیونی پرسشگر به مشکلات تامین نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این هفته سفری به سیستان و بلوچستان داشتم، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته و اکنون مشکل خوابگاه، تجهیزات و موارد دیگر دارند چون روی دانشگاه برای تامین نیرو فشار هست. یک بحران برای تامین کمبود نیروی انسانی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *