استاد دانشگاه امام صادق (ع) در نشست اندیشه ورزی بزم اندیشه با موضوع " کالبد شکافی سند آموزشی 2030 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، انتقاداتی نسبت به پذیرش سند 2030 در دولت اصولگرای دهم وارد کرده و بر اجرای کامل سند تحول بنیادین توسط آموزش و پرورش و دولت تاکید نمود.

کالبدشکافی سند 2030؛ سندی تهیه شده با تفکر استکبار جهانی

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در نشست اندیشه ورزی بزم اندیشه با موضوع ” کالبد شکافی سند آموزشی 2030 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، انتقاداتی نسبت به پذیرش سند 2030 در دولت اصولگرای دهم وارد کرده و بر اجرای کامل سند تحول بنیادین توسط آموزش و پرورش و دولت تاکید نمود.

به گزارش  روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکترعادل پیغامی بیست و نهمین نشست اندیشه ورزی بزم اندیشه با عنوان کالبد شکافی سند آموزشی 2030 در سالن همایش های این سازمان ابتدا توضیح مختصری در خصوص روند شکل گیری قدرت در نظام جهانی ارائه کرد و گفت: حکمرانی جهانی بعد از انقلاب صنعتی به استعمار نوین تغییر شکل داد که تشکیل سازمان های مختلف جهانی در آن زمان مشخصه این محدوده تاریخی است. اواخر قرن بیستم استکبار جهانی به این دیدگاه رسید که نظام حکمرانی افقی نرم به جای نظام عمودی سخت جایگزین شود.

وی افزود: نظام استکبار جهانی تصمیم گرفت که حکمرانی با قدرت نرم و افقی نظامی مناسب تر جهت ادامه حضور در عرصه و استفاده از این قدرت است به همین منظور شاخص ها، معاهدات حرفه ای، استانداردهای علمی، شبکه های اجتماعی، زنجیره ها، تشکل های مردم نهاد غیرسیاسی و غیره را به عنوان ابزارهای حکمرانی نرم و افقی، ایجاد و از آنها سود برد.

عادل پیغامی برای بیان این نوع حکمرانی نرم و افقی مثال ملموسی را در خصوص فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) ارائه کرد و گفت: برای به طور مثال فیفا برای کشورها استانداردی تعریف می کند و اگر کشوری این استانداردها را رعایت نکند خود به خود کنار گذاشته می شود و به همین منظور کشورها بدون آنکه فیفا دست به زور ببرد تمام خواسته های او را اجرا می کنند. همین مسئله حضور بانوان در ورزشگاه ها و یا استانداردهای برگزاری مسابقات از نمونه این قوانین است.

وی با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین یک سند جامع و کامل است اظهارداشت: زمان زیادی برای تکمیل این سند کار شده و نیاز است توجه ویژه ای از سوی دولت صورت گیرد تا این سند مهم به طور کامل اجرایی شود.

این استاد دانشگاه خطاب به همکاران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت که شما می بایست کتاب های درسی و برنامه آموزشی را طوری طراحی و برنامه ریزی نمایید تا کودکان این مملکت برای آینده آماده و تربیت شوند.

وی با انتقاد نسبت به عملکرد  برخی از مسئولان در آموزش و پرورش که مسبب پذیرش و امضای سند 2030  بودند گفت: برخی از آقایان در آن زمان در این جلسات شرکت کرده و در نهایت سند را پذیرفته و امضا کردند؛ آیا نمی دانستند چه چیزی را می نویسند و یا چه سندی را امضا می کنند. آیا فقط به فکر شرکت کردن در جلسات و ارائه گزارش بودند؟

در پایان این نشست تعدادی از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سوالاتی را از سخنران برنامه پرسیده و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *