به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان وزارتخانه با اشاره به‌ ضرورت هماهنگی معاونت‌ها در اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها، اظهار کرد: مفاهیم سند تحول بنیادین مانند طرح معلم تمام‌وقت را باید به ‌درستی تعبیر کنیم؛ همچنین برخی برنامه‌ها مانند طرح خرید خدمات آموزشی بنا بر ضرورت اجرا می‌شود و ممکن است در زمان دیگر این ضرورت وجود نداشته باشد.

وی با قدردانی از معاونت آموزش ابتدایی و سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی، گفت: با تلاش همکاران طرح سنجش سلامت نوآموزان پوشش بسیار خوبی در کشور و حتی مناطق صعب‌العبور داشته است.

حسینی خاطرنشان کرد: برای نظارت بیشتر بر مدارس حساب یکپارچه مدارس را اجرایی کنیم؛ همچنین ١٠٠ سامانه الکترونیکی داریم که باید آنها را یکپارچه کنیم چراکه در یکدست‌سازی داده‌ها بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف آموزش‌ و پرورش داده‌های آماری داریم، گفت: داده‌کاوی در آموزش‌ و پرورش به‌طورجدی‌تر صورت گیرد و باید در معاونت مربوط و یا پژوهشگاه مطالعات آموزش ‌و پرورش داده‌ها مورد بررسی قرار بگیرد تا موجب بهبود عملکرد شود لذا دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و پژوهشگاه مطالعات آموزش ‌و پرورش در ارتباط مؤثر با هم مطالعات استراتژیک آینده‌پژوهانه بر روی ‌داده‌های آموزش ‌و پرورش انجام دهند و داده‌ها را با شاخص‌ها و ظرفیت‌هایی، تبدیل به یافته‌هایی کنند که برای برنامه‌ریزی و عملکرد بهتر مورداستفاده قرار بگیرد تا به تحولات آینده آموزش ‌و پرورش کمک کند.

حسینی تأکید کرد: اردوگاه شهید باهنر به‌هیچ‌عنوان از آموزش ‌و پرورش خارج نخواهد شد و کاملاً برای آموزش‌ و پرورش است و هیچ‌کس قصد گرفتن آن را ندارد و البته پیگیر مشکلات حقوقی این اردوگاه هستیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی به سه بخش آموزش عمومی، پایه و تخصصی تقسیم می‌شود، گفت: دوره آموزش عمومی تقاضامحور است و به هر میزان تقاضا وجود داشته باشد باید دولت‌ها امکانات را فراهم کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: دوره آموزش تخصصی مسأله محور و نیاز محور است و دوره آموزش پایه، بین این دو آموزش است که در این آموزش در انتخاب رشته تحصیلی استعداد، علایق و نیاز جامعه باید سنجیده شود.

وی با بیان اینکه در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان چه اقداماتی انجام می‌دهیم و برای چشم‌انداز آینده باید چه اقداماتی داشته باشیم، گفت: هرم شغلی نیازهای جامعه را به‌هم‌ریخته است، دانشگاه ارگانیکی متناسب با نیاز جامعه دانشجو پذیرش می‌کند اما دانشگاه مکانیکی در گسست با جامعه است و بدون توجه به نیاز جامعه دانشجو پذیرش می‌کند؛ البته قبل از دانشگاه در آموزش ‌و پرورش این هرم باید اصلاح شود.

حسینی خاطرنشان کرد: تشکیل دو کارگروه برنامه‌ریزی و نیروی انسانی و کارگروه توسعه متوازن و هدایت شغلی، ضروری است؛ همچنین در کارگروه توسعه متوازن و هدایت شغلی باید ظرفیت‌های مشاوره و طرح شهاب را در نظر بگیریم.

وی گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، طرح آمایش سرزمین برای هرم شغلی جامعه و نیازهای جامعه را آماده کند به‌طوری‌که بومی گزینی در آن در نظر گرفته شود.

حسینی همچنین در نشست با مدیران و کارکنان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور که در سالن جلسات این سازمان  برگزار شد، آموزش ‌و پرورش را سازمانی عریض و طویل دانست که ساختار برخی از مجتمع‌ها یا مدارسش از ادارات کل سایر سازمان‌ها و نهادها به ‌مراتب بیشتر و بزرگ‌تر است.

وی افزود: کار کردن در چنین ابرسازمانی نیازمند همگرایی درون‌سازمانی و کاهش فاصله صف تا ستاد است لذا باید در هر دو زمینه فعال باشیم درک مشترک سازمانی پیدا کنیم و مراقب باشیم، تملک سازمانی به‌جای تعلق سازمانی ننشیند زیرا اگر چنین شد؛ تعارضات سازمان پیش می‌آید که مانع تحقق اهداف سازمانی می‌شود.

 سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش، سازمان‌ها را به انواع غاری شکل، کلبه‌ای شکل و شیشه‌ای تقسیم و عنوان کرد: بهترین نوع سازمان، مدل شیشه‌ای است که در حکمرانی خوب ایجاد سازمان شیشه‌ای و ارتقای همگرایی سازمانی دو امر برای ارتقای خدمات محسوب می‌شوند. لذا سازمان شیشه‌ای به همگرایی و شفافیت می‌انجامد و تعارضات را کاهش می‌دهد و تعلق سازمانی بر تملک سازمانی فائق می‌آید.

وی بر ارتباط میکروفنی به‌جای تریبونی در دیدارهایش با بخش‌های مختلف وزارتخانه تأکید و اظهار کرد: معتقدم باید جهت‌گیری‌ها را از اصلاح نام‌ها شروع کنیم لذا یکی از نام‌هایی که باید اصلاح شود نام آموزش ‌و پرورش است زیرا بر اساس آیات قرآن تربیت بر تعلیم مقدم است؛ درگذشته هم نام آموزش ‌و پرورش، وزارت فرهنگ و معارف بوده است و امروز در هیچ جای دنیا آموزش‌ و پرورش نمی‌گویند لذا این نام باید اصلاح شود. همچنین آموزش ‌و پرورش استثنایی نیز این باید به‌صورت «سازمان تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه» تغییر نام پیدا کند.

وی ادامه داد: هزینه‌های فرصتی، فکری و اعتباری دانش‌آموز با نیازهای استثنایی، پنج برابر دانش‌آموز عادی است؛ بنابراین باید در این خصوص به همکاران سازمان استثنایی به دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیرشان، تبریک و خدا قوت گفت و از آن‌ها صمیمانه تشکر کرد.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش انجام یک سال زودتر غربالگری در جهت پیشگیری و ارائه خدمات را بسیار مطلوب  دانست و عنوان کرد: تحقق صددرصدی غربالگری و خدمات پس‌ازآن به دانش آموزان با نیازهای ویژه‌کار ارزشمندی است که باعث تقویت پیشگیری، کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری می‌شود.

 وی بر گسترش خدمات به دانش‌آموزان هدف تأکید و اضافه کرد: روح حاکم بر سند تحول بنیادین ارتقای کیفیت و افزایش عدالت است و این دو روح در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اولویت‌دارتر است لذا هرگامی که در جهت ارائه خدمات به این دانش‌آموزان برمی‌داریم،گامی در جهت تحقق عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی است و هر اقدامی که در این حوزه انجام دهید به روح عدالت حاکم بر سند تحول کمک می‌کند.

حسینی، فراگیرسازی را یکی از فرایندهای بسیار ارزشمند برشمرد و گفت: فراگیرسازی با رویکرد تلفیقی باید تقویت و گسترش یابد و از جداسازی دانش آموزان تا حد ممکن پرهیز کنیم.

وی حامی قرار دادن مدارس استثنایی برای مدارس تلفیقی را کاری ارزشمند دانست و افزود: در مدارس تلفیقی دانش‌آموزان نیازمند خدمات حرفه‌ای هستند لذا باید از جایی پشتیبانی شوند و برای استانداردسازی خدمات و متناسب‌سازی در سه حوزه فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و محتواهای آموزشی در این نوع مدارس تلاش کرد.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بر متناسب‌سازی نیروی انسانی در روش، بینش و دانش تأکید و تصریح کرد: اگر چنین نشود این نوع تعلیم و تربیت به سمت تعلیم و تربیت کیفی پیش نخواهد رفت لذا باید در جهت استانداردسازی‌های فرایندها و فراورده‌ای تعلیم و تربیت به‌ویژه در بحث محتوای کتاب‌های درسی پیش برویم.

وی ادامه داد: باید آموزش‌های بیمارستان، مؤسسه و خانه محورانه را هدف‌گذاری کنیم، در همین راستا در دنیا شهرک‌هایی به نام شهرک‌های بازسازی‌شده داریم که برای هر خانواده و دانش‌آموزی که آسیب‌دیده است و آن خانواده قادر به انجام وظایفش در قبال دانش آموزش نیست، خانواده‌ها را در قالب جامعه محورانه، توانمندسازی می‌کنند.

حسینی فعالیت‌های مکمل و موقعیت‌های متعدد یادگیری و خلق فرصت‌های یادگیری برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را نسبت به دانش آموزان عادی ضروری‌تر دانست و اظهار کرد: اگر دانش‌آموزی در دوره دوم متوسطه فارغ التحصیل شود اما حداقل یک مهارت را نیاموخته باشد، آموزش‌ و پرورش کار ناتمام انجام داده است و این مهارت‌آموزی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای توانایی انجام کار و احساس مفید بودن ضروری‌تر است.

 سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را با رویکرد کفایت سازی و توانمندسازی دانش آموزان استمرار دهیم، همچنین تکلیف قانونی در این خصوص در برنامه ششم توسعه هم داریم؛ اینکه در این سازمان هیچ‌گونه برنامه‌ای بدون مبانی علمی پی‌ریزی نمی‌شود امری مطلوب است و اگر درجایی غیر از این اتفاق بیفتد جای سؤال دارد.

وی از راه‌اندازی سه کارگروه ساماندهی و برنامه‌ریزی نیروی انسانی، اقتصاد آموزش ‌و پرورش و هدایت تحصیلی و توسعه متوازن خبر داد که در هر یک از این کارگروه‌ها نماینده سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی حضور خواهد داشت.

انتهای پیام/