به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی فرهادی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سومین میزگرد بررسی چالش‌ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: چالش اصلی ما در آموزش و پرورش این است که وقتی به آموزش و پرورش نگاه می‌کنیم انگار به یک سازمانی که 8 هزار نفر نیرو دارد، نگاه می‌کنیم ولی این نیست، آموزش و پرورش یک فرآیند عظیم است.

وی ادامه داد: چالش اول به مدیریت باز می‌گردد؛ مدیریت خودش چند وجهی است که یک مورد آن، اهلیت مدیریت است و مورد دوم نگاه یکپارچه به آموزش و پرورش است؛ مضاف بر این نیاز به یک نقشه راه است.

فرهادی اضافه کرد: در سال ۱۳۶۳ بحث تحول در آموزش و پرورش کشور شروع شد تا به سال ۱۳۸۹ رسید؛ روی این سند مفصل کار شد و بعضی مواقع دو هفته یک بار جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح روسای قوا هماهنگ شد که واقعا کار کارستان انجام شد.

وی به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برای مهر 98 بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار معلم در آموزش و پرورش کمبود وجود دارد و اینجا باید دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کنند که چرا فرایند جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان قطع شد و چه استدلالی بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: بحث بعدی جایگاه معلم است؛ باید دقت کنیم چه واژه‌ای برای معلم به کار می‌بریم وقتی یک دفعه می‌گوییم صد هزار معلم ناکارآمد، تعریف معلم را نمی‌دانیم، تعریف ناکارآمد را نمی‌دانیم؛  دستگاهی که در آن وزیر شدیم را نمی‌دانیم چیست.

وی افزود: مورد دیگر عدم نظارت فراسازمانی است که باید نظارت بر فعالیت‌های انجام شده در آموزش و پرورش شود و چالش بعدی، عدم تناسب نیازها با منابع است؛ بحث بعدی، بهینه سازی است؛ معتقدیم مشکل آموزش و پرورش همیشه منابع نبود در بحث بیمه طلایی، این بیمه بدون سقف بود یعنی استفاده بهینه از منابع باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش، مدیریت موفق را نادیده می‌گیریم، ادامه داد: موفقیت‌ها را باید مستندسازی کرد؛ بنده معتقدم مدیریت آموزش و پرورش هم از نظر مسائلی دینی  و اسلامی و انقلابی خیلی در سال‌های 88 تا 92 خیلی خوب بوده است؛ به دی ماه ۸۸ نگاه کنید آموزش و پرورش با نیروهای حق التدریس، شرکتی و کسری نیرو مواجه بود و در مرداد ۹۲  که دومین سال اجرای ۳-۳-۶ تقریبا نیروی بلاتکلیف در آموزش و پرورش نداشتیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اضافه کرد: در این سال‌هایی که ذکر کردم دیوار بلند شیشه‌ای به دور آموزش و پرورش کشیده شد که این دیوار دو در بیشتر نداشت که شامل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بود؛ دانشگاه شهید رجایی نیروی مورد نیاز فنی و هنرستان ها را می‌گرفت و دوره تحصیلات تکمیلی داشت و دانشگاه فرهنگیان در قوی‌ترین حالت بود‌.

وی گفت: نمره عالی به دانشگاه فرهنگیان به خاطر ساختارش است؛ دانشگاه فرهنگیان آنقدر بلند دیده شد که رئیس هیأت امنای آن، رئیس جمهور است؛ اگر اشتباه نکنم به غیر از دانشگاه فرهنگیان دو دانشگاه داریم که رئیس هیأت امنای آن رئیس جمهور است یکی دانشگاه تربیت مدرس و دیگری دانشگاه شاهد است اما بقیه دانشگاه ها، رئیس هیأت امنای آن، وزیر است.

فرهادی به وضعیت اقتصادی در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در این دوره فعلی شاهدیم اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان به باد رفت و اگر به تعداد هر معلمی حساب کنیم به هر معلمی ۱۵ میلیون تومان خسارت زده شد.

وی افزود: چند صد پروژه موفق در سال ۸۸ تا ۹۲ در آموزش و پرورش اجرا شد اما الان از آنها خبری نیست؛ اکنون طرح شنای اجباری ۹۰۰ هزار دانش‌آموز، طرح طناورز ، طرح هوشمندسازی مدارس، 10 هزار مدرسه قرآنی و بیمه طلایی کجاست؟

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: فردی باید به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود که نگاه سیاسی نداشته باشد و مدارس را به کارزار انتخاباتی تبدیل نکند و گرنه جامعه آسیب می‌بیند.

انتهای پیام/