مهدی شرفی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره اجرای طرح هوشمندسازی مدارس اظهار کرد:‌ شعار آموزش و پرورش در نمایشگاه الکامپ «ایران هوشمند» و به طور کلی «آموزش و پرورش هوشمند و مدرسه هوشمند»‌ است؛ تعریف ما از آموزش و پرورش هوشمند، ارائه خدمات الکترونیکی و سرویس‌های مبتنی بر دولت الکترونیک به کل جامعه مخاطبین است.

وی افزود: جامعه مخاطبین ما بیش از 50 درصد کل کشور را شامل می‌شود؛ به دلیل اینکه دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان بخش اصلی خدمت‌گیرندگان هستند.

شرفی اضافه کرد: آموزش و پرورش هوشمند پیگیری می‌کند تا سرویس‌هایی فراهم شود که خانواده‌ها، دانش‌آموزان، معلمین، مدارس، همکاران فرهنگی، بازنشستگان و… بتوانند نیازهای خود در این زمینه را از این زیرساخت دریافت کنند و بدون مراجعه به تعداد بسیاری از دستگاه‌ها و ساختمان‌‌های اداری، کارهای خود را با وضعیت مناسب‌تری پیش ببرند که موضوعات اعلام شده مربوط به آموزش و پرورش هوشمند است.

وی افزود: مدرسه هوشمند، مدرسه‌ای است که بتواند با استفاده از فناوری‌های نوین تمام فرایندهای مرتبط با تعلیم و تربیت را برای دانش‌آموزان ایجاد کند و همچنین بتواند زیرساختی تهیه کند که دانش‌آموز را به حداقل یک هدف آموزشی به صورت هوشمندانه و اتوماتیک هدایت کند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ادامه داد:‌ خروجی دانش‌آموز در مدارس هوشمند سبب تربیت دانش‌آموزی متفکر، دارای قدرت تحلیل، تصمیم‌گیری و استعداد شکوفا شده است؛ در حوزه آموزش و پرورش هوشمند زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی است تا ان‌شاءالله کارها به خوبی پیش رود.

وی اظهار کرد: این موضوع در ابتدا به عنوان طرح اولیه مطرح شده بود و سپس به دلیل اهمیت، چند الحاقیه به آن اضافه شد؛ ما براساس تکلیف قانون خدمات کشوری با وزارتخانه‌های دیگر از جمله وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم که توسط آقای حسینی سرپرست آموزش و پرورش و آقای آذری جهرمی وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در حاشیه این نمایشگاه به امضا خواهد رسید.

شرفی خاطرنشان کرد: هدف از این انعقاد قرارداد، اول اتصال کل مدارس به شبکه ملی اطلاعات و همچنین شبکه ملی مدارس، دوم ایجاد زیرساخت سخت‌افزاری برای اشتراک محتوا و نرم‌افزارهای مرتبط مدارس و سوم تولید محتوای الکترونیکی مطابق با برنامه درسی ملی و اهداف سند تحول بنیادین برای دانش‌آموزان و مدارس است که می‌خواهند در فرآیند تحصیلی از آن بهره ببرند.

وی افزود: ما با اهداف ذکر شده کارها را پیش می‌بریم تا ان‌شاءالله بتوانیم استفاده از فناوری اطلاعات را در مدارس نهادینه کنیم؛ هوشمندسازی را با هوشمند کردن کلاس‌ها آغاز کردیم؛ اولین بار با طرح (تکفا) نسبت به تجهیز مدارس در سال 82 اقدام شد و برخی از مدارس منتخب در استان‌ها به سایت کامپیوتری مجهز شدند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش اظهار کرد: از سال 82 بحث هوشمندسازی مدارس مطرح بود و شبکه ملی رشد تولید شد تا بتواند محتواهای الکترونیکی را آماده و به انتشار بگذارد که از آن بهره ببریم؛ در سال 91 طبق مصوبه‌ای مقرر شد که تا پایان همان سال مدارس باید به اینترانت با پهنای باند 2مگابیت دسترسی داشته باشند.

شرفی اضافه کرد: در ابتدا 6 هزار مدرسه برای شروع به کار انتخاب شدند که از همان سال کار آغاز شد و اتفاقاتی نیز در آن زمینه شاهد بودیم ولی به دلیل اینکه شبکه ملی اطلاعات در آن زمان پاسخگوی نیازها نبود طرح متوقف شد تا زیرساخت‌هایش آماده شود و توسعه یابد.

وی افزود: سپس بحث هوشمندسازی کلاس‌ها مطرح بود که کلاس‌های مدرسه را به یکسری امکانات سخت‌افزاری تجهیز کردند تا با استفاده از آن دانش‌آموزان بتوانند به راحتی از محتواهای فلش، پاورپوینت، فیلم و … استفاده کنند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون 22درصد کلاس‌های درس هوشمند شده‌اند، گفت: کلاس هوشمند کلاسی است که به یکسری از امکانات سخت‌افزاری از قبیل برد هوشمند، ویدیو، پرژکتور، لپ‌تاپ، تبلت و … تجهیز شوند تا دانش‌آموزان بتوانند با محتوای الکترونیکی آشنا و از آن بهره‌مند شوند.

شرفی اظهار کرد: ما برای کلاس‌های هوشمند استانداردی تعیین می‌کنیم تا بتوان سطح هوشمندی مدارس را درجه‌بندی کرد؛ شیوه‌نامه این طرح در حال ارائه است و اجرای آن به این دلیل است که درجه بندی مدرسه هوشمند باید مشخص باشد که درجه یک کاملاً هوشمند است و درجات پس از آن کیفیت کمتری نسبت به سایر مدارس هوشمند  خواهند داشت.

وی افزود: دلیل اجرای این طرح آن است که اولیا هنگام ثبت‌نام بتوانند سطح هوشمندی آن مدرسه را در تابلوی ورودی مشاهده کنند و فرزندان خود را با توجه به نظر خود در آن مدرسه ثبت‌نام کنند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: دوره‌های خاص هوشمندسازی برای توانمندسازی معلمان برگزار کرده‌ایم تا در تولید محتوای الکترونیکی وارد عمل شوند؛ نیت ما این است که دانش‌آموزان بتوانند از فضاهای هوشمند بهره کافی را ببرند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در نمایشگاه الکامپ برای معرفی خدمات الکترونیک آموزش و پرورش حضور یافت تا مشخص شود چشم انداز آموزش و پرورش در حوزه الکترونیکی چیست؛ اکنون دانش‌آموزانی وجود دارند که بسیار توانمند و کارآفرین هستند که غرفه‌های نیز در اختیار آنان قرار داده شده است.

شرفی بیان کرد: همچنین اکنون مدارسی وجود دارد که در حوزه هوشمند سازی و فناوری‌های نوین بسیار موثر هستند. ما در این نمایشگاه حضور یافتیم تا به صورت مستقیم با نظرات دانش آموزان در زمینه هوشمند سازی آشنا شویم و بتوانیم آنان را شناسایی کنیم تا بهره کافی از آنان گرفته شود.

مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌ و پرورش به اینکه با استقبال خوب مدارس از نمایشگاه الکامپ مواجه بودیم، گفت: همچنین ایده‌های معلمان، فرهنگیان و… سراسر کشور  در کنار دانش آموزانی که ایده‌های مناسب مرتبط با آموزش و پرورش در حوزه آی تی دارند، جمع آوری و از آنان دعوت به همکاری می‌شود.

وی اظهار داشت: از همه افراد در سراسر کشور خصوصاً همکارانم که ایده‌های نو در حوزه هوشمندسازی خدمات‌دهی و… دارند دعوت می‌کنم  تا در طرح‌ها حضور یابند و قطعاً از ایده‌های برتر قدردانی خواهد شد.

شرفی اضافه کرد: آموزش و پرورش بزرگترین و پرمخاطب‌ترین دستگاه اجرایی کشور است که به دلیل تعداد آنان ارتباط مستقیم با مخاطبانش میسر نیست لذا تنها راه ارتباطی بین ما و مخاطبین استفاده از فناوری‌های نوین است؛ پس باید در آموزش و پرورش برای فناوری‌های نوین و آی‌تی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی ویژه شود.
انتهای پیام/انتهای پیام/