مراقب باشیم آموزش وپرورش میدان بازی های سیاسی نشود در جلسه نقد وبررسی عملکرد آموزش وپرورش در دولت تدبیر وامید عنوان شد :

  جلسه نقد وبررسی عملکرد آموزش وپرورش دولت یازدهم وداوزدهم با حضور اعضای شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی مهندس فرشیدی دبیر کل کانون تربیت اسلامی اعضای کانون شورای تربیت اسلامی وجمعی از پیشکسوتان عرصه تعلیم وتربیت به همت کانون تربیت اسلامی در مجتمع آموزشی نبی اکرم (ص)برگزار شد  به گزارش خبرنگار خبرگزاریرسانه معلم ؛ کانون تربیت اسلامی به بهانه معرفی وزیر جدید برای وزارت آموزش‌وپرورش در قالب نشستی به نقد و بررسی عملکرد مدیریت آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت.در ابتدای این جلسه فاضلی یکی از اعضای شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت وگفت :هدف از تشکیل این جلسه تبادل اراء وانتقال نظرات دوستان وهمکاران برای ارتقاء بینش وارایه راهکار برای رفع مشکلات نظام تعلم وتربیت است.

وی گفت :حتما دوستان حاضر در جلسه سوالاتی از مهمانان خواهند داشت که مطر ح میکنند وپاسخ لازم را خواهید شنید . وی به فعالیت کانون تربیت اسلامی در اکثر شهر ها واستان ها اشاره کرد ویاد اورشد :همکاران دل سوز وعلاقه  مند به آموزش وپرورش در استان هایی که کانون دفتر دارد ما را یاری می کنند .فاضلی اضافه کرد :ما اعتقاد داریم آنچه امروز به دست ما رسیده  پس از چهل سال می تواند الگوی مناسبی برای تربیت نسل انقلابی ودینی در  سایر کشور ها باشد واین را مسولین فرهنگی وآموزشی باید باور کنند .همین گزارش می افزاید :عباس جمالی عضو شاخه جوانان کانون تربیت اسلامی نیز به ارایه دیدگاه خود در خصوص مشکلات آموزش وپرورش پرداخت وگفت :عمده ترین مشکل امروز نظام آموزشی کشور نگاه خصوصی سازی به این نهاد مهم وتاثیر گذار است .همگان می دانند که بخش خصوصی به دنبال کسب سرمایه بیشتر است مدرسه ای که به صورت خصوصی اداره شود دیگر ارزش ها و تعلیم وتربیت حرف اول را در این مدرسه نخواهد زد بلکه بازگشت سرمایه مهم است .

وی تاکید کرد چالش امروز نهاد آموزش وپرورش خصوصی شدن است که امید وارم تجدید نظری صورت پذیرد .همین گزارش می افزاید این جلسه دو مهمان داشت که متاسفانه در لحظه اخر جناب حجت السلام والمسلمین سلیمی نمایند مجلس به لحاظ برنامه غیره منتظرای که برای وی پیش امد نتوانست در جلسه حضور پیدا کند حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس مهمان این نشست بود که ابتدا در سخنرانی خود به بررسی وضعیت آموزش‌وپرورش و سیاست‌های اتخاذ شده در دولت یازدهم و دوازدهم و بررسی نگاه‌های سیاسی و تبعات انتخاب چهره‌ای سیاسی به‌عنوان وزیر در وزارت آموزش‌وپرورش پرداخت و در ادامه به سؤالات فرهنگیان حاضر در این نشست پاسخ داد.

حمیدرضا حاجی بابایی  اظهار‌ کرد: این مسئله که همه چیز از آموزش‌وپرورش شروع می‌شود، یک واقعیت انکارناپذیر است و رشد هر کشوری هم به میزان رشد نظام تعلیم و تربیت وابسته است؛ اگر امروز آسیب‌های گوناگون را در کشور شاهد هستیم، ریشه آن را در بی‌توجهی به آموزش و پرورش می‌دانیم.

 وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای وزیر آموزش‌وپرورش ناز می‌کنند!

وی افزود: در دولت‌های مختلف نوع نگاه به آموزش و پرورش در حد وزارتخانه درجه یک نبوده است، دولت‌ها معمولاً آموزش و پرورش را وزارتخانه‌ای می‌دانند که وزیرش باید برای رفع مشکلات به سایر وزرا تمسک جوید و در این میان وزیر اقتصاد به یک شیوه و رئیس سازمان برنامه و بودجه به شیوه‌ای دیگر برای وزیر آموزش‌وپرورش ناز می‌کنند!

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: در دولت هر فردی درآمد داشته باشد، پادشاهی می‌کند و هر فردی پول بخواهد باید خود را مدیون وزارتخانه و وزرای دیگر کند اما این نگاه به آموزش و پرورش درست نیست؛ نگاهی که رهبر انقلاب به آموزش و پرورش دارد را تا به حال در هیچ فرد دیگری ندیده‌ام، در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره آموزش و پرورش آمده است، برای این وزارتخانه دو چیز را شمارش نکنید، پول و نیروی انسانی و تاکید داشتند آموزش و پرورش در اولویت است.

حاجی بابایی ادامه داد: بنده سال 91 به خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم که ایشان گفتند تمام وزارتخانه‌ها را نگاه کنید آن بالا آموزش و پرورش قرار دارد و بالاتر از آن جایگاهی وجود ندارد، این نگاه نظام ما به آموزش و پرورش است مثل نگاه به دفاع و امنیت  یعنی هر جا کار، خوب مدیریت شد در دنیا سرآمد هستیم مانند ساخت موشک و هرجا کار خوب مدیریت نشد، موفق نبودیم مثل ساخت خودرو.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما امروز لیبرال است و مردم به اقتصاد‌دانان اطمینان ندارند، مطرح کرد: در حوزه امنیت، مردم اطمینان دارند و هر جا اسلامی حرکت کردیم موفق شدیم و هر جا اسلامی حرکت نکردیم دچار مشکل هستیم بر عکس آنچه که لیبرال‌ها در حال جا انداختن آن هستند یعنی خرابکاری می‌کنند اما گروه ارزش‌مدار باید جواب آن را بدهد، ارزش‌های نظام و نگاه لیبرال در طول 40 سال گذشته مثل دو خط موازی حرکت کردند، اقتصاد لیبرال همیشه همراه نظام حرکت کرده و هر جا میدان داشته مانور داده است اما هر وقت ارزش‌ها قدرت پیدا کردند آنها تضعیف شدند در دوران هشت سال دفاع مقدس این تفکر که “من باید شهید شوم تا جامعه سراپا بایستد” وجود داشت و اقتصاد لیبرال به زنجیر کشیده شد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان‌کرد: امروز اقتصاد لیبرال میدان‌داری و به شکلی سازماندهی می‌کند که تمام ارزش‌های ما را بدهکار کند، اختلاسگر پول می‌برد، مادر شهید در خیابان باید جواب دهد، لیبرال‌ها حکومت می‌کنند بسیجی‌ها باید جواب بدهند، یعنی به‌گونه‌ای سازماندهی می‌کنند که هم کار را خراب می‌کنند و از پولی که درآمد دارند خرج می‌کنند تا بگویند اسلام ناکارآمد است در صورتی که هر جا اسلام ورود کرده است موفق هستیم اگر در کشور اشرافی‌گری داریم محصول نگاه لیبرال است.

در روز روشن قانون مصوب مجلس برای افزایش حقوق‌ها را تغییر دادند تا سهم خودشان بیشتر شود!

حاجی بابایی در ادامه با اشاره به موضوع افزایش حقوق‌ها  در سال 98 گفت: در بحث افزایش حقوق‌ها در روز روشن جلوی چشم ملت ایران، اجرای قانون را تغییر می‌دهند و به شکلی راحت جلو می‌روند که بتوانند بیشتر برای خودشان بردارند، در مجلس مصوب کردیم افزایش حقوق‌ها 400 هزار تومان تا 10 درصد باشد و تا 10 درصد یعنی دست دولت باز است تا فردی که حقوق کمتری دارد  بیشتر مشمول شود و فکر نمی‌کنم فردی در جامعه برعکس آن فکر کند اما به گونه‌ای افزایش‌ حقوق‌ها را اجرا کردند که هیچگونه به قانون مصوب مجلس شباهت نداشت.

حکم یکی از معاونان فعلی آموزش و پرورش با 20 میلیون حقوق

وی بیان‌کرد: 10 جلسه گذاشتیم، دیوان محاسبات، دولت و مجلس آمدند و نمایندگان دولت اعلام کردند به ” پایین‌ترین حقوق 39 درصد اضافه کردیم، یعنی 36.5 درصد آن که 400 هزار تومان است و از 10 درصد نیز 2.5 درصد به آنها داده‌ایم” اما جالب است بدانید، روز گذشته حکم یکی از معاونان الان آموزش‌وپرورش را به من دادند که ماهانه 20 میلیون و 80 هزار تومان دریافتی دارد و این فقط حقوق است و 175 ساعت هم اضافه کار می‌گیرد و با این اشل 20 میلیون محاسبه کنید چقدر می‌شود! آنوقت بنده باید با رئیس سازمان برنامه و بودجه دعوا کنم که می‌گوید حقوق 20 میلیون تومانی نداریم همچنین بازنشسته‌ای داریم که 29 میلیون حقوق می‌گیرد و 5 میلیون هم به حقوقش اضافه شده است در این شرایط به هر فردی که پایین‌ترین حقوق را می‌‌گیرد از 10 درصد افزایش 2.7 درصد دادها‌ند و به بالاترین حقوق 16 درصد! این نشانه عدم جوانمردی است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه‌‌داد: می‌گویند از کمیسیون تلفیق فردی با دولت هماهنگ کرده و گفته است، ناراحت نباشید و دوخط به قانون مصوب مجلس اضافه می‌کنیم تا هر کاری دلتان می‌خواهد انجام دهید و این کار را انجام دادند و رئیس مجلس هم متوجه نشده و آن را امضا کرده است، هم‌اکنون همه به اتفاق نظر می‌گویند اگر در بحث افزایش حقوق‌ها، پیشنهاد حاجی‌بابایی مطرح است پس هر چه دولت انجام داده تخلف است و اگر بندی که کمیسیون تلفیق به قانون مصوب مجلس اضافه کرده مدنظر باشد هرکاری دلشان می‌خواهد می‌کنند، معاون اول رئیس جمهور نیز وقتی مشاهده کرده “شرایط هر کی به هر کی است” اعلام کرد، 9 سازمان نیز از قانون مجلس استثنا هستند.

حاجی بابایی افزود: بألاخره بعد از 4 ماه ایستادگی، رئیس مجلس نامه‌ای صادر و اعلام کرد که تخلف دولت در افزایش حقوق‌ها محرز است، هم‌اکنون حقوق‌‌های 2.5 تا 5 میلیون تومان را 18 درصد افزایش داده‌اند که 620 معلم در این گروه هستند متأسفانه شرایطی را شاهد هستیم که مسئولان می‌گویند هرچقدر برمی‌داریم حقمان است چرا که ما نخبه هستیم!

می‌خواهند آموزش‌وپرورش را به زور خصوصی کنند

وی با اشاره به اینکه امروز نگاه اقتصاد لیبرال به آموزش و پرورش خیمه زده است و می‌گویند باید هزینه‌های این وزارتخانه را کاهش دهیم،گفت: هر وزیری که انتخاب کرده‌اند اولین قولی که از او گرفتند این بود که باید هزینه‌های آموزش‌وپرورش را کاهش دهد و همه آنها نیز این موضوع را پذیرفته و با این شرط وزیر شدند تا جایی که می‌توانند مدارس دولتی را به بخش خصوصی بدهند و می‌خواهند آموزش و پرورش را به زور خصوصی کنند!

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان‌کرد: در زمان آقای فانی، مدرسه‌ای با 500 دانش‌آموز را 15 شهریور ماه به بخش خصوصی دادند و 40 معلم را به مدارس دیگر فرستادند و موسس بخش خصوصی، اقوام و آشنایان خود را به عنوان معلم به مدرسه آورد یعنی مدرسه دولتی به این بزرگی را به فردی دادند که از روز اول برایش درآمد داشت؛‌ خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و واگذاری مدارس دولتی با عنوان بسته‌های حمایتی شروع شد، اخیراً به یکی از استان‌ها رفته بودم، خانمی آمد و گفت من معلم بسته‌ای هستم که در پاسخ به او گفتم همه نوع معلمی را شنیده بودم به جز بسته‌ای!

حاجی بابایی مطرح‌کرد: به آقای فانی گفتم، روندی که می‌روید به بن بست می‌رسد، بسته حمایتی یعنی اجاره دادن مدرسه دولتی اما آقای فانی گفت در آموزش و پرورش 350 هزار معلم مازاد داریم همچنین مشاور او نیز در جایی اعلام کرد که 110 هزار معلم بی‌سواد داریم و در جایی دیگر گفتند 100 هزار نفر از این معلم‌ها خدمتگزار بودند که معلم شدند، بنده در آن زمان اعلام کردم در آموزش و پرورش 640 هزار معلم سر کلاس داریم اگر 350 هزار نفر مازاد، 110 هزار نفر بیسواد و  100 هزار نفر هم خدمتگزار هستند که در مجموع به 640 هزار نفر می‌رسیم و جالب است در جایی دیگر گفتند تعدادی از معلمان را به وزارتخانه‌های دیگر منتقل می‌کنیم چون جمعیت آنها زیاد است و مسائل در راستای استخدام نکردن معلمان و واگذاری مدارس دولتی بود.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه فرهنگیان افزود: در زمان آقای فانی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را به 4 هزار نفر رساندند و عملاً تعطیل شده بود همچنین فردی که به سرپرستی دانشگاه انتخاب شد مهمترین مخالف ایجاد این دانشگاه فرهنگیان بود، ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جایگزین جذب دانشجومعلم از طریق کنکور شد در حالیکه ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بر این اساس است که مثلاً اگر برای رشته‌های خاص مثل جوشکاری به معلم نیاز داریم اما نمی‌توانیم در دانشگاه فرهنگیان برای آنها کلاس تشکیل دهیم از طریق ماده 28 اقدام به استخدام معلم کنیم.

افزایش حقوق دانشجومعلمان از 700 هزار به یک میلیون و 563 هزار تومان!

حاجی بابایی ادامه داد: فردی را سرپرست دانشگاه فرهنگیان کرده بودند که به دانشجو معلمان القا می‌کرد این دانشگاه به درد نمی‌خورد، این کلاس‌ها، اساتید و امکانات در خور شأن شما نیست و بیشتر مدرسه است همچنین اخیراً در بحث حقوق دانشجومعلمان معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش را خواستیم و پرسیدیم که چرا حقوق دانشجو معلمان 700 هزار تومان است؟ او گفت که 100 هزار تومان به حقوقشان اضافه شده است اما در پیشنهاد مجلس آمده است تمام حقوق بگیران باید مشمول 400 هزار تومان تا 10 درصد افزایش حقوق شوندو پا فشاری کردیم و 440 هزار تومان به حقوق دانشجو معلمان اضافه شد و حداقل حقوق نیز مشمول آنها شد که باز هم وزارت آموزش‌وپرورش زیر بار نمی‌رفت و امروز نامه دیوان محاسبات به آموزش و پرورش رفت که احکام حقوق دانشجو معلمان را به صورت اعمال حداقل حقوق اصلاح کند و حقوق آنها از 700 هزار تومان به یک میلیون و 563 هزار تومان رسید.

وقتی قانون را به آسانی دور می‌زنند!

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه فقط یک جمله از آموزش و پرورش بود و آن هم درباره واگذاری مدارس دولتی و خرید خدمات از بخش خصوصی عنوان کرد: مجلس مواردی را اضافه کرد که در طول تمام برنامه‌های توسعه بی‌سابقه و غنی است همچنین بودجه سال 98 که به مجلس آمد، گفته بودند هر سال 10 درصد دانش‌آموزان به بخش خصوصی واگذار شوند! یعنی 10 سال دیگر مدرسه دولتی نداشتیم که آن را هم حذف کردیم اما دولت به آسانی قانون را دور می‌زند به همین دلیل در برنامه ششم توسعه در چهار جا نوشتیم واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و چون آنها را می‌شناسیم و می‌‌دانیم که راحت قانون را دور می‌زنند در چهار جا تأکید کردیم که اصلاً امکان واگذاری آموزش‌وپرورش به بخش خصوصی وجود نداشته باشد.

هم‌اکنون شاهد “نگاه بنیان‌کن” به آموزش‌وپرورش هستیم

حاجی بابایی تصریح‌کرد: نگاه سیاسی به آموزش و پرورش سر جای خود است و اگر از آن بگذریم هم‌اکنون نگاه “بنیان‌کن” در آموزش و پرورش وجود دارد؛ خدا شاهد است این را با نیت سیاسی و برای زیر سؤال بردن دولت نمی‌گویم و واقعیتی است که خودشان نیز معترف هستند، سال گذشته آقای چهاربند را به مجلس صدا کردیم و مشخص شد 194 هزار نفر کمبود معلم دارند و برای جبران این کمبود، معاونان مدارس را برداشته‌اند! سال‌های بعد مدیر مدرسه را هم بر می‌دارند، تصورشان این است که معاون مدرسه یعنی نیروی اضافه! اما به تعداد معاونانی که به مدارس می‌دهند آموزش و تعلیم و تربیت را جلو می‌برند و تمام آنها کارشان تعریف شده است و بیکار نیستند.

وی افزود: باید بررسی کرد در طول سال‌های گذشته چند کلاس و مدرسه را در روستاها تعطیل کرده‌اند، با این عنوان که چون جمعیت مدارس روستایی به 34 یا 36 دانش آموز نمی‌رسد می‌گویند باید به روستاهای مجاور بروند و آنها هم نمی‌روند و بی‌سواد می‌مانند و در دوره متوسطه اول بیشترین تعطیلی مدارس روستایی را در دو یا سه سال گذشته داشتیم.

سهم آموزش‌وپرورش از بودجه دولت به سختی به 9 درصد می‌رسد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه‌داد: سال 91 شاهد تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران بودیم و به شورای امنیت رفته بودیم، در آن زمان بودجه عملیاتی دولت 140 هزار میلیارد تومان بود که از این رقم 15.7 هزار میلیارد به آموزش‌وپرورش اختصاص داشت یعنی 15.6 درصد از بودجه دولت، سال 95 بودجه عملیاتی دولت 283 هزار میلیارد تومان بود و بودجه عملیاتی آموزش و پرورش 28.1 هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از 10 درصد و حدود 6 درصد در مقایسه با سال 91 کاهش یافته بود و برای امسال نیز قطعاً سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت به سختی به 9 درصد می‌رسد.

50 هزار معلم خرید خدمات وارد آموزش‌وپرورش کردند

وی بیان‌کرد: هم‌اکنون 50 هزار نفر معلم خرید خدمات وارد آموزش‌وپرورش کرده‌اند که از آنها آزمون نگرفته‌اند و موسس بخش خصوصی هر فردی را خواسته آورده است و اینها فردا می‌آیند مقابل مجلس می‌گویند استخدام شویم و جالب است  دولت معتقد است که معلم ارزان‌قیمت آورده است!

در ادامه این نشست، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس به سؤالات فرهنگیان پاسخ داد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از فرهنگیان درباره اختلاف حقوق بازنشستگان سال‌های 86 با بازنشستگان فعلی عنوان‌کرد: طبق فرمولی که ما داریم فرد بازنشسته‌ای که 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرد باید 600 هزار تومان  به حقوق او اضافه شود همچنین 5 هزار میلیارد تومان هم برای همسان‌سازی حقوق‌ها در نظر گرفتیم که ماهانه باید 200 هزار تومان به حقوق آنها اضافه شود و در مجموع 800 هزار تومان می‌شود اما حدود 600 هزار تومان افزایش را اعمال کردند بازهم معتقدیم که خوب اضافه شده است و موفق شدیم حقوق افرادی که  کمتر از 2.5 میلیون تومان بوده است را تا 36 درصد اضافه کنیم و اگر این روند دو یا سه سال ادامه پیدا کند خیلی از مسائل تغییر کرده و حقوق‌های پایین به شدت افزایش می‌یابد.

حاجی بابایی گفت: بر اساس فرمول ما به پایین‌ترین حقوق که یک میلیون و 200 هزار تومان است باید 60 درصد اضافه شود که آن را 39 درصد اضافه کرده‌اند همچنین از نظر مالی جهادگران بازنشسته وضعشان از همه بدتر است، 20 میلیون و 50 هزار بازنشسته داشتیم که 74 درصد آنها حقوق کمتر از 2 میلیون و 200 هزار تومان می‌گرفتند و الان دیگر حقوق کمتر از 2 میلیون تومانی ندارند هم‌اکنون فشاری که به مجلس و دولت آوردم این است که حقوق‌های 2.5 تا تا 5 میلیون تومان را که 18 درصد افزایش داده‌اند نباید کمتر از 20 درصد افزایش یابد.

رتبه‌بندی بدون مصوبه مجلس نمی‌شود!

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در پاسخ به پرسشی درباره رتبه‌بندی معلمان مطرح کرد: دولت باید لایحه را به مجلس بدهد تا آن را مصوب کنیم و بدون مصوبه مجلس نمی‌شود اما کارهایی که در سه یا چهار سال اخیر به اسم رتبه‌بندی انجام دادند اصلا رتبه‌بندی نبود.

ماجرای ادعاهایی که می‌گویند آشپزها معلم شدند

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از فرهنگیان درباره اینکه “‌وزرای آموزش وپرورش هر کدام به سلیقه خودشان نیرو جذب کرده‌اند و آقای علی احمدی بازنشستگی پیش از موعد را اجرا کرد که باعث شد هم‌اکنون با کمبود نیرو مواجه باشیم” بیان‌کرد: بنده هم به آقای علی‌احمدی نقد دارم و وقتی وارد آموزش و پرورش شدم در آن سال، 72 هزار و 500 معلم بیرون رفته بودند و این ضربه مهلک به آموزش و پرورش بود و این اشکال وارد است و درباره خود بنده نیز قطعاً کارهایم اشکالاتی داشته است و مگر می‌شود بدون مشکل باشد، اما سوال دارم اگر آشپز معلم شود چگونه می‌خواهد تدریس کند؟ باید بگویم بنده وقتی وارد آموزش و پرورش شدم در شهر تهران 3 هزار نیروی لیسانس و فوق لیسانس داشتیم که بیشتر آنها خانم بودند و حکمشان را نیروی خدماتی صادر کرده بودند اما آنها در دوره ابتدایی تدریس می‌کردند و شرکت با عنوان خدماتی آنها را برداشته بود بنابراین احکام آنها را اصلاح کرده و به معلم تغییر دادیم.

حداقل در داخل آموزش‌وپرورش همه کمک کنیم تا سرپا بایستد

حاجی بابایی ادامه داد: یکی از دلایل هزینه دادن من در مجلس این است که می‌گویند چرا اینقدر از معلم‌ها دفاع می‌کنی، وقتی از آموزش‌و پرورش حمایت می‌کنیم دیگر داخل این مجموعه نباید هزینه بدهیم، بنده در دفاع از آموزش‌وپرورش و معلمان یک سر سوزن به دنبال حزب نیستم و آموزش و پرورش را با تمام وجودم دوست دارم و دلم می‌خواهد برایش کار کنم، خواهش من این است در داخل آموزش و پرورش همه کمک کنیم تا سرپا بایستد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته گفت: بودجه آموزش و پرورش شامل حقوق و سایر است که حقوق‌ها را وزارت اقتصاد می‌دهد و حق‌التدریس‌ها و سرباز معلم‌ها را نیز جزو حقوق آوردیم اما پاداش بازنشسته ها و خرید خدمات را از محل سایر می‌پردازند یعنی پولی که در اختیار آموزش و پرورش است باید انتخاب کند که این بابت پول آب و برق و گاز مدارس یا پاداش پایان خدمت باشد؛ پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشسته‌ها مشکل دولت و وزارتخانه است که باید خودشان انتخاب کنند که نخست آن را بدهند یا موارد دیگر در اولویت باشد همچنین آموزش و پرورش برای اجرای قانون ایثارگران درگیر اعتبار است.

آموزش و پرورش کسری بودجه‌اش را نمی‌گوید

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: بودجه آموزش‌وپروش معمولاً کسری دارند اما آن را نمی‌گویند، بنده به آنها گفتم بدهی شما 10 هزار میلیارد تومان است اما معاون پشتیبانی وزارتخانه به دولت می‌گوید 1500 میلیارد تومان است متأسفانه آموزش و پرورش کسری دارد و نمی‌آید بگوید! برخی می‌گویند مجلس باید اقدام کند، ما در مجلس هر سال به بودجه آموزش و پرورش اضافه می‌کنیم اما دولت امسال ما را دور زد چرا که هر سال می‌گوییم یک درصد بودجه شرکت‌های دولتی که معادل 6 هزار میلیارد تومان است به آموزش و پرورش اختصاص یابد اما دولت امسال هنگام ارائه لایحه بودجه آن یک درصد را به عنوان درآمد برای خودش برداشته بود از سوی دیگر 2 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی  در سقف دوم بودجه گذاشته بودند که اگر در کشور پول اضافه آمد آن اختصاص می‌یافت که آن را به سقف اول بازگردانیم.

وی افزود: به آموزش و پرورش اجازه داده شده است طرح‌های تجاری را اجرا کند اما مدرسه یک ظرف شیشه‌ای است و متاسفانه در بعضی جاها آن را برای پارکینگ یا عروسی اجاره می‌دهند، در مدرسه باید از هر نظر کار تربیتی شود و اینکه در اختیار دیگری قرار می‌دهیم به ازای 2 میلیون تومان دریافت پول 100 میلیون تومان استهلاک دارد.

به بطحایی گفتم به او رای اعتماد نمی‌دهم!

حاجی بابایی درباره استعفای بطحایی گفت: وقتی آقای بطحایی برای رای اعتماد به مجلس آمد گفتم من نمی‌توانم به شما رای بدهم چون شما را می‌شناسم آدم خوبی هستید اما قطعاً وزیر نمی‌شوید اما این اواخر ماجرا فرق کرد و تفاوت است نسبت به اینکه فردی به درد وزارت نمی‌خورد یا اینکه می‌خواهند او را بردارند تا فرد دیگری را به جایش بگذارند.

مراقب باشیم آموزش‌وپرورش میدان بازی‌های سیاسی نشود

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: دوستان فراکسیون امید مجلس 10 بار می‌خواستند آقای بطحایی را استیضاح کنند چرا که او در برابر سیاسی عمل‌کردن مقاومت می‌کرد و برای اینکه بتوانند آموزش و پرورش را در یک سال آینده مدیریت کنند او را فرستادند رفت، بنده آقای حسینی را از دور می‌شناسم و شناخت دقیقی ندارم اما آموزش و پرورش نیاز به یک شخصیت مقبول و تاثیرگذار دارد و در سال‌های اخیر در این وزارتخانه چند وزیر عوض شد و در این 6 سال فردی که در حد وزارت آموزش‌وپرورش باشد، نیامد وقتی آقای فانی آمد هم اعتراض کردیم چون نمی‌توانست وزارتخانه را به خوبی اداره کند، باید مراقب آموزش و پرورش باشیم تا آموزش‌وپرورش میدان سیاسی نشود، آموزش و پرورش از بازی‌های سیاسی آسیب می‌بیند و الان وضعیت در هاله‌ای از ابهام است و احتمالاً دولت به دنبال انتخاب فردی است و جمع‌بندی دقیقی وجود ندارد.

بعضی افراد در آموزش‌وپرورش مصداق سند 2030 هستند

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای سند 2030 در آموزش‌وپرورش گفت: درباره سند 2030 بخشنامه وجود ندارد اما برخی افراد خودشان مصداق 2030 هستند و دیگر بخشنامه نمی‌خواهد یعنی تفکری که دارند و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند همان 2030 است در وزارت آموزش و پرورش باید به شیوه‌ای عمل کنیم تا آنهایی که مسئولیت می‌گیرند متعهد به سند تحول باشند نه اینکه فقط شعار بدهند که آن را قبول دارند.

حاجی بابایی درباره اینکه چرا کمیسیون آموزش و تحقیقات را انتخاب نکرده است؟ عنوان کرد: بنده وقتی وارد مجلس پنجم شدم از آقای بی‌آزار پرسیدم در کدام کمیسیون عضو شوم بیشتر به نفع آموزش و پرورش است؟ که گفت کمیسیون برنامه و بودجه، از این جهت به این کمیسیون رفتم و در کمیسیون تلفیق برنامه ششم عضو  بودم و قوانین خوبی برای آموزش و پرورش نوشتیم، کمیسیون آموزش و تحقیقات 23 نفر عضو دارد اما فراکسیون فرهنگیان 120 نفر عضو دارد و بنده از مجلس پنجم رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس هستم و صحبت‌هایی که از بنده می‌شنوید بیشتر درباره آموزش و پرورش است و گروه‌های سیاسی در آموزش و پرورش داریم که بنده هر وقت صحبت می‌کنم می گویند، پوپولیستی حرف می‌زند و اگر حرف نزنم می‌گویند سکوت کرده است!

وی در پایان با اشاره به اینکه مشکلات اصلی آموزش و پرورش نتیجه سیاسی‌کاری است، افزود: تغییراتی که دهه 70 در آموزش و پرورش شروع شد آن را منفجر کرد و پیش‌دانشگاهی و پنجره‌های باز بزرگترین ضربه را به آموزش و پرورش زدند.

دیدگاه تان را اینجا به ما بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *