رحیم مخدومی دبیر هفدهمین دورۀ جشنواره قلم زرین در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اظهار داشت: آئین پایانی دوره هفدهم جشنواره قلم زرین روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه از ساعت ۱۷ در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره ۵ گروه داوری‌، داستان بزرگسال و کودک و نوجوان، شعر بزرگسال و کودک و نوجوان و نقد ادبی دارد که آثار چاپ شده در سال ۱۳۹۷ توسط داوران به دقت مورد بررسی قرار گرفت و قرار است برترین کتب سال را در پنج شاخه یاد شده تا چند روز آینده معرفی کنند.

وی به معرفی چهره ادبی سال اشاره کرد و گفت: «غلامعلی حداد عادل» به عنوان چهره ادبی سال روز پنجشنبه تقدیر خواهد شد.

در بخش شعر بزرگسال از میان ۳۹۳۸ کتاب شعر بزرگسال تنها ۱۳۱ عنوان کتاب حائز معیارهای جشنواره بود و به مرحله داوری راه یافت. از این تعداد پس از چندین مرحله بررسی دقیق توسط تیم داوری ۸ عنوان کتاب شایستگی نامزدی این دوره را از آن خود کردند ، لازم به یادآوری است ابتدا تعداد نامزدها ١١ عنوان اعلام شده بود که گروه داوری با دقت نظری بیشتر این تعداد را به ٨ عنوان کاهش داد. اسامی نامزدها به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

۱- آنجا که نامی نیست/ یوسفعلی میرشکاک/ شهرستان ادب
۲- از پیله تا پروانگی/ محمدرضا روزبه/ شهرستان ادب
۳_چاپ بیروت/ علی داودی/ شهرستان ادب
۴_ حاشا/ رضا یزدانی/ شهرستان ادب
۵_ رارا/ پانته آ صفایی/ فصل پنجم
۶_سالهای بی ترانگی/ محمدرضا ترکی/ شهرستان ادب
۷_ مرا صدا کردی/ لیلا حسین نیا/ شهرستان ادب
۸- ملاحظات/ امید مهدی نژاد/ شهرستان ادب.

گفتنی است، رحیم مخدومی متولد ۱۳۴۵ ورامین و مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی رسول آفتاب است.مخدومی صاحب آثار تالیفی و جوایز ادبی متنوعی در سال‌های فعالیت خود بوده است که از جمله آنها می‌توان به نویسنده برگزیده جشنواره ربع قرن ادبیات دفاع مقدس و کتاب سال ادبیات دفاع مقدس و جایزه ادبی شهید غنی‌پور اشاره کرد.

جشنواره قلم زرین که با این انتخاب، هفدهمین دوره خود را آغاز می‌کند، با سابقه‌ترین و منظم‌ترین جشنواره ادبی غیر دولتی کشور است، که همه ساله در ۱۴ تیرماه(روز ملی قلم) برگزار می‌شود و در پنج رشته داستان (بزرگسال و کودک و نوجوان)، پژوهش و نقد ادبی و شعر (بزرگسال و کودک و نوجوان)، برگزیدگان خود را معرفی می‌کند و مورد تقدیر قرار می‌دهد.

دبیر جشنواره به عنوان نخستین کار، داور و سرداوران مورد نظر خود برای هر یک از بخش‌های پنجگانه فوق را به هیئت مدیره انجمن قلم معرفی می‌کند تا پس از تایید به کار مشغول شوند. این داوران می توانند از میان اعضای انجمن یا خارج آن باشند.