مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره اجرای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان،‌ اظهار کرد: ۱۰ روز پس از اعلام نتایج و ارائه کارنامه‌ها، فرم‌های ۶ و ۷ برگه‌های هدایت تحصیلی آماده تحویل است که دانش‌آموزان باید آن را دریافت و نسبت به ثبت‌نام در مدارس برای حضور در پایه دهم اقدام کنند.

وی ادامه داد: امسال ظرفیت‌ها برای اغلب رشته‌ها اولویت قرار گرفته و اعلام کرده‌ایم در هر منطقه که ظرفیت وجود داشته باشد بنا به اعلام آن منطقه می‌توانند پذیرش دانش‌آموز داشته باشند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه طبق آمار، هدایت‌های تحصیلی دانش‌آموزان تا حدود بسیاری بر حسب علاقه و میل آنها نیست و به همین دلیل تعداد بسیاری از دانش‌آموزان حین تحصیل تغییر رشته یا انصراف می‌دهند، گفت: شاید یکی از دلایل عمده، این موضوع باشد که دانش‌آموزان به شناخت عمیق و قابل اتکایی از منظر توانایی‌ها، استعداد و رغبت خود نرسیدند.

وی اضافه کرد: شناخت مناسبی از آینده‌کاری در دانش‌آموزان وجود ندارد و این انتخاب‌ها بنا بر شرایط احساسی دانش‌آموزان، تاثیرگذاری خانواده‌ها و … است که دست به انتخابی نادرست می‌زنند و رشته انتخاب شده مورد پسند و همگام با ظرفیت‌های استعدادی شخص نیست.

شکوهی افزود: باید دانش‌آموزان به حد نصابی از تمایز یافتگی برسند تا بتوانند به خوبی رشته تحصیلی مورد نیاز و نظر خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/