گزارش برگزاری مرحله کشوری نخستین المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای در مشهد

پس از استقرار کامل نظام جدید آموزشی در دوره دوم متوسطه شاخه فنی و حرفه ای و تغییر ماهیت این آموزش ها که بر اساس شایستگی تدوین شده است، دفتر آموزش های فنی و حرفه ای با هدف نهادینه سازی رویکرد شایستگی محور در آموزش های فنی و حرفه ای، در سال تحصیلی 98-1397 فعالیت های کیفیت بخشی و بهبود فرایندهای یاددهی یادگیری در این شاخه را پیش بینی و مطابق با بخشنامه های ارسالی به ذینفعال اعلام می گردد.یکی از مهمترین این فعالیت ها المپیاد شایستگی محور بود که در هشت رشته مکانیک خودرو، تاسیسات مکانیکی، تربیت بدنی دختران، حسابداری، صنایع فلزی، صنایع غذایی، امور زراعی و مکانیک خودرو در مراحل هنرستانی و استانی برگزار شد.در این دوره از المپیاد 219 هنرجو از 32 استان کشور در هشت رشته تحصیلی شاخه فنی و حرفه ای با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

حضور کارشناسان دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در نخستین المپیاد شایستگی محور

 کارشناسان  دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در نخستین المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان هنرستان‌های کشور در مشهد حضور پیدا کردند.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان کردند که یکی از مهمترین چرخشها در اسناد تحولی، چرخش از آموزشهای نظری محض به آموزشها و تربیت اثر گذار در عرصه عمل، کار و پیشرفت و مطابق با عینیت جامعه می باشد. ایشان هنرجویی را مطلوب نظام تربیتی جمهوری اسلامی معرفی نمودند که در کنار مهارت ها و دانش فنی و حرفه ای خودش از توانمندی، صلاحیت و شایستگی های پایه نیز برخوردار باشد تا بتواند در عمل به کارآمدی و ارتقا کارایی او کمک کند.

همچنین ایشان بر مشارکت و حمایت خیرین در عرصه تجهیز هنرستان ها و توسعه ی کمی در جهت ارتقای کیفی آموزش های فنی و حرفه ای تاکید نمودند.

ایشان در ادامه بیان نمودند که امروزه در کشور نیاز به پویایی، تحرک و جهش اقتصادی داریم که این جهش بدون ارتقاء مهارت و توانمندی های اخلاقی و مهارت های غیر فنی مقدور نیست که بخشی از این شایستگی ها در آزمون ها قابل ارزشیابی میباشد ولی برخی از آنها شایستگی های اخلاقی است که در برنامه درسی ملی هستند و در نوع تعامل هنرجویان، هنرآموزان و سرپرستان و مدیران هنرستان ها باید اتفاق بیافتد.نوع نگرش به این آموزشها بسیار تعیین کننده است. همچنین جهت گیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز نگاه متعالی به کار و تلاش نه فقط در هنرستان ها بلکه  نهادینه شدن نگاه حکیمانه به کار در دانش آموزان از سطح دبستان می باشد.

روز چهارشنبه 98/3/29 حجت الاسلام ذوعلم و مهندس بهمنی از پژوهشگاه تعلیم و تربیت عباس زادگان خراسان رضوی و هنرستان ماندگار سید جمال الدین اسدآبادی ناحیه دو مشهد مقدس که میزبان مسابقات اولین المپیاد شایستگی محور بود بازدید به عمل آوردند. این هنرستان در هشت رشته الکتروتکنیک، ماشین ابزار، صنایع چوب و مبلمان، صنایع فلزی، مکانیک خودرو، ساختمان، متالورژی، معماری داخلی هنرجو می پذیرد و در حال حاضر 800 نفر هنرجو در این هنرستان به تحصیل می پردازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *