به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) در جمع مدیران ارشد نظام سلامت، اظهار داشت: سامانه الکترونیک سلامت هزینه های مردم را کاهش می‌دهد و از مفاسد احتمالی در این حوزه جلوگیری کرد و سلامت مردم را بهتر تامین می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: سیستم‌های تشخیصی ما در حوزه سلامت ممکن است اثرات ناگواری در سلامت افراد بگذارد و وقتی یک موردی را بدون ضرورت تکرار می‌کنیم، سلامت فرد را در معرض خطر قرار می‌دهیم.

وی افزود: ممکن است یک بیمار روزی ۱۰ بار بخواهد «سی‌تی‌اسکن» کند اما دولت و بیمه تا کجا موظف هستند هزینه آن را بپردازند؟ آنجایی که اقدامات تشخیصی صرفاً براساس سلیقه است، بیمار باید هزینه‌اش را خودش پرداخت کند.

روحانی جهل و خرافات را یکی از معضلات بزرگ در جامعه دانست و گفت: در گذشته بسیاری در مقابله با روش‌های نوین پزشکی مقاومت می کردند، البته مقصود من این نیست که طب سنتی و ایرانی را کنار بگذاریم، طب سنتی نیز می تواند مفید باشد اما باید بر اساس اصول خاص خود و توسط دانش آموختگان این حوزه انجام شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل موضوع بهداشت و درمان یک موضوع حاکمیتی است، اظهار کرد: بعضی بیماری‌های واگیردار کل جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

روحانی نحوه ارتباط پزشک با بیمار را بسیار مهم دانست و گفت: تماس پزشک و بیمار بسیار مهم است، زیرا همه آن مربوط به جسم نیست و بخشی از این مسائل میان پزشک و بیمار به مسائل روحی و روانی بر می گردد. اولین علامتی که در ارتباط با پزشک چهره و حال روحی و روانی افراد است، بسیار مهم است و در کشور مردم شاد و به آینده امیدوار باشند.

وی ادامه داد: دستگاه های تبلیغاتی، روزنامه ها و صدا و سیما باید به مردم امید بدهند و نباید در زندگی مردم مداخله کرد، باید در حد ضرورت در زندگی مردم مداخله کرد، مداخله در زندگی افردای به نوعی بر هم زدن آرامش و سلامت آنهاست.

رئیس جمهور گفت: مسئله آرامش مردم بسیار مهم است و این به معنای آن نیست که واقعیت‌ها را به آنها نگوییم. واقعاً در دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بسیاری مهمی انجام شد. البته رسانه ها وظیفه دارند با صداقت این مطالب را انتقال دهند و همه باید تلاش کنیم واقعیت ها را به مردم بگوییم تا مردم نشاط پیدا کنند.

وی با بیان اینکه زمانی که به مردم گفته شود در زمینه سلامت این قدم ها برداشته شده است، آنها امیدوارتر می شوند گفت: کارهای بسیاری برای حوزه بهداشت و درمان انجام شده و رضایت مردمی را در پی داشته است. در گذشته حتی مردگان مردم را در بیمارستان‌ها گروگان نگاه می داشتند تا آنها ابتدا هزینه را پرداخت کند.

رئیس جمهور رسیدگی به مسائل بیماران و تسهیل شرایط را برای آنها یک وظیفه انسانی دانست و گفت: همه ما باید همدیگر را یاری و کمک کنیم و باید تلاش کرد تا آب و غذایی که به دست مردم می‌رسد و هوا و محیط زندگی آنها سلامت داشته باشد و در این مسیر تنها وزارت بهداشت مسئول نیست، سایر وزارتخانه ها و سازمان ها و حتی کشورهای دیگر باید در حوزه بهداشت با هم همکاری کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهبود شرایط محیط زیست در دولت های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: اقدامات بسیاری در حوزه کیفیت بنزین و احیای دریاچه ارومیه انجام شد که من در جایی گفتم احیای دریاچه ارومیه احیای زندگی ۱۴ میلیون نفر است. من بارها به آقای هاشمی وزیر بهداشت سابق گفتم که در طرح تحول سلامت پیش از هر چیزی حفظ کرامت عزت و شخصیت مردم از هر چیزی برای ما مهم‌تر است.

روحانی با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان در گذشته بیان کرد: در گذشته قبل از اینکه به بیماری مردم رسیدگی شود، به این توجه می‌شد که آیا می تواند هزینه درمان را بپردازد یا خیر. این امر زیبنده جامعه اسلامی نبود اما در طرح تحول سلامت اقدامات بسیار خوبی انجام شد و بسیاری از مشکلات کاهش یافت.

وی به اشاره به تحریم های آمریکا گفت: در دولت یازدهم تا دی ماه ۹۴ کشور تحریم بود و بعد از آن نیز با مسائل مشکلات قیمت‌نفت روبرو بودیم، این مشکلات موجب شد تا دولت با کاهش درآمد ارزی روبرو شد اما اقدامات دولت موجب شد مردم کاهش درآمد دولت را احساس نکنند.

رئیس جمهور با اشاره به توافق هسته ای گفت: با برجام گشایشی برای مردم شد اما عده‌ای نگذاشتند که این شیرینی برای مردم ملموس شود، شرکت‌های خارجی به ایران می‌آمدند اما برخی می‌گفتند چرا آمده‌اند، نمی‌آمدند، می‌گفتند چرا نیامده‌اند، قرارداد بسته می شد می‌گفتند خیانت شده، قرارداد به هم می خورد می گفتند خیانت است.

روحانی با اشاره به ساقط شدن پهپاد آمریکایی‌، اظهار کرد: کشف پهپاد خیلی آسان نیست چراکه اندازه این پهپادها کوچک است و بالای ۵۰ هزارپا پرواز می‌کنند.

وی افزود: اگر این پهپاد را با اس ۳۰۰ می‌زدیم خیلی مهم نبود ولی این پهپاد با یک سامانه کاملاً بومی که موشک و رادار آن ساخت ایران بود، منهدم شد. این خیلی کار بزرگی بود. ما دست آنهایی که در وزارت دفاع و سپاه پاسداران این صنعت داخلی را بوجود آوردند، می‌بوسیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در سرنگونی این پهپاد نمی‌خواستیم آمریکا را تحقیر کنیم، ما به دنبال کار تحقیر کسی نیستیم ولی این اقدام باعث تقویت روحیه ملت ایران شد.

روحانی با بیان اینکه صبر ما راهبردی است و صبر با ترس تفاوت دارد، گفت: ما از آمریکا نمی‌ترسیم. نمونه‌اش این بود که وقتی متجاوز به فضای ما می‌آید در عرض چند دقیقه منهدم می‌شود.

وی با اشاره به تحریم رهبر انقلاب توسط دولت آمریکا گفت: رهبری ایران فقط متعلق به ایران نیست؛ این همه مردم در لبنان، افغانستان، عراق و پاکستان مقلد رهبر ایران هستند. یک آدمی وقیحانه عقلش را از دست داده و رهبری یک کشور را تحریم می‌کند برای اینکه آمریکا نیاید. یا اینکه گفته اموال رهبر ایران را تصاحب می‌کنیم؛ اموال ایشان یک حسینیه و یک خانه ساده است و مانند رهبران دیگر دنیا نیستند که اموالی را در بانک‌های خارجی داشته باشند.