شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس و هنرستان‌ها اعلام شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 98-99 اعلام شده است.

براساس دستورالعمل ابلاغی به استان‌ها شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس کشور بدین شرح است:

مدارک معتبر برای ثبت‌نام صرفاً یک از موارد زیر است:

گذرنامه دارای پروانه اقامت، کارت هویت ویژه اتباع خارجی صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، کارت‌های آمایش 13 و 14، برگ تردد بین شهری، دفترچه پناهندگی معتبر صادره از ناجا، گذرنامه مشمولین طرح خانواری با اعتبار 31 خرداد 95 و بعد از آن، دفترچه اقامت معتبر صادره از ناجا، دارندگان کارت اقامت ویژه صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و کارت ویژه حمایت تحصیلی.

دانش‌آموزانی که دارای مدارک اقامتی معتبر منتشر شده فوق هستند می‌توانند با توجه به شرایط زیر در تمام مقاطع تحصیلی تا سطح دیپلم در مدارس رسمی اقدام به ثبت نام و ادامه تحصیل کنند.

مدیران مدارس باید هنگام ثبت نام اولیه مدارک هویتی و اقامتی متقاضی را به دقت کنترل کنند مسئولیت وجود هرگونه تناقض در مدارک هویتی و اقامتی دانش‌آموزان پس از ثبت‌نام به عهده مدیران است.در صورت وجود ابهام در مدارک هویتی و اقامتی دانش‌آموزان ارائه گواهی تایید اصالت و اعتبار گذرنامه یا دفترچه پناهندگی یا دفترچه اقامت یا کارت آمایش از سوی مراجع صادرکننده و دوایر تابعه آنها توسط اولیای دانش‌آموزان الزامی است.

مدارک هویتی و اقامتی هر فرد به جز دفترچه اقامت و کارت اقامت ویژه در محدوده همان استان یا شهرستان محل صدور معتبر بوده و دارندگان آنها صرفاً مجاز به ثبت‌نام در همان محدوده هستند البته موارد استثنا توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و ناجا اعلام می‌شود.

تحصیل فرزندان ایثارگران اتباع خارجی در مدارس شاهد و مدارس ایثارگران با رعایت ضوابط و شرایط ورود به مدارس بلامانع است.

شرایط ثبت‌نام در مدارس خاص و دریافت کمک‌های مردمی از اتباع

تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس غیردولتی، نمونه‌دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص این مدارس و همانند دانش آموزان ایرانی خواهد بود، در مورد اخذ کمک‌های مردمی از اتباع خارجی نیز همانند دانش‌آموزان ایرانی عمل می‌شود.

ثبت‌نام از  دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی و اقامتی با کارت حمایت تحصیلی

دانش‌آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی تاریخ گذشته یا فاقد هرگونه مدارک هویتی و اقامتی معتبر هستند فقط از طریق کارت حمایت تحصیلی که توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور صادر می‌شود می‌توانند در مدارس ثبت نام و ادامه تحصیل داشته باشند.

کارت حمایت تحصیلی به صورت رایانه‌ای یا شناسه اختصاصی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور است و صرفاً برای تحصیل اتباع خارجی صادر و نظرات آموزش و پرورش استان محل صدور معتبر است کارت ویژه حمایت تحصیلی شامل مشخصات فردی اظهار شده از طرف ولی دانش‌آموز، شناسه اختصاصی، عکس دانش‌آموز و والدین او می‌باشد.

سه مرحله برای ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی و اقامتی

اعتبار کارت ویژه حمایت تحصیلی فقط برای یک سال است و باید قبل از آغاز هر سال تحصیلی نسبت به دریافت کارت جدید اقدام شود به منظور ساماندهی ثبت نام این گروه از دانش‌آموزان مراحل زیر الزامی است:

الف-دریافت تاییدیه سلامت:

دریافت برگه معرفی‌نامه سنجش سلامت و ایمن سازی از دفاتر تعیین شده از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان محل سکونت.

مراجعه متقاضی به ستاد مراکز بهداشت شهرستان مربوطه جهت معرفی به مرکز بهداشتی درمانی تعیین شده به منظور انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون.

نتیجه سنجش سلامت و ایمن سازی گروه سنی 6 تا 18 سال اتباع خارجی جدیدالورود به مدارس توسط مرکز بهداشت شهرستان به دفاتر تعیین شده از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اعلام و از طریق آنها به سیستم به صورت سیستم رایانه‌ای “سناد” و معرفی‌نامه فیزیکی به مدارس و ادارات آموزش و پرورش انعکاس می‌یابد.

ب- ثبت نام موقت در سامانه سناد و تعیین پایه تحصیلی.

ج- ثبت‌نام قطعی در مدارس.

پس از انجام این مراحل یعنی اعلام تاییدیه سلامت در سیستم سناد و تعیین پایه تحصیلی، مدارس می‌توانند حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 98 نسبت به ثبت‌نام قطعی اقدام کنند.

کارت ویژه حمایت تحصیلی جهت ثبت‌نام هر فرد در محدوده استان یا شهرستان محل صدور تا پایان سال تحصیلی معتبر است و دانش‌آموز نیاز به برگه جدید اقامتی ندارد.

مراحل ثبت‌نام دانش‌آموزانی که فاقد مدرک تحصیلی هستند

متقاضیانی که فاقد مدرک تحصیلی یا دارای مدرک تحصیلی خارجی هستند باید جهت تعیین پایه تحصیلی و ارزشیابی مدرک تحصیلی خود به شرح زیر اقدام کنند:

متقاضیان ثبت‌نام در یکی از پایه‌های دوره ابتدایی که فاقد مدرک تحصیلی هستند باید جهت تعیین پایه تحصیلی به نزدیکترین دبستان محل سکونت خود مراجعه کنند مدیران مدارس ابتدایی برای تعیین پایه تحصیلی دانش‌آموزان باید بر اساس مفاد ماده 43 آیین نامه اجرایی مدارس اقدام کنند.

متقاضیان ثبت‌نام در یکی از پایه‌های دوره متوسطه اول و دوم که فاقد مدرک تحصیلی هستند باید جهت تعیین پایه تحصیلی اداره آموزش و پرورش آن محل منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند، ادارات آموزش و پرورش باید برای تعیین پایه تحصیلی متقاضیان دوره اول متوسطه مطابق ماده 43 آیین نامه اجرایی مدارس را برای تعیین پایه تحصیلی متقاضیان دوره دوم متوسطه مطابق ماده 61 آیین نامه آموزشی دوره متوسطه روزانه عمل کرده و پس از تعیین پایه تحصیلی نسبت به صدور معرفی‌نامه به مدارس مربوطه اقدام کنند.

متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی خارجی هستند باید برای ارزشیابی و تطبیق مدرک تحصیلی خود از طریق مرکز امور‌بین الملل و مدارس خارج از کشور اقدام کنند.

قوانین مرتبط با رعایت شرایط سنی در تمام دوره‌های تحصیلی مدنظر قرار می‌گیرد و چنانچه در مورد سن خوداظهاری و ظاهر فرد تردیدی وجود داشته باشد مدرسه باید دانش‌آموزان را جهت تعیین سن قطعی به مرکز بهداشتی تایید‌کننده سلامت دانش‌آموز معرفی تا در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به مدرسه اعلام شود، نتیجه اعلام شده ملاک عمل بوده و در پرونده دانش‌آموز ثبت و ضبط می‌شود.

چنانچه متقاضیان ادامه تحصیل پس از تعیین پایه تحصیلی دارای کبر سن بوده و امکان ادامه تحصیل آنها در مدارس رسمی روزانه نباشد می‌توانند با معرفی نامه ادارات مربوطه به مدارس بزرگسالان یا نهضت سوادآموزی مراجعه کنند.

شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی در هنرستان‌ها

ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در هنرستان‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش با رعایت موارد زیر بلامانع است:

ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با رعایت سهمیه در رشته‌های زیر مجاز است:

پذیرش 20درصدی از ظرفیت هر ناحیه، شهرستان و منطقه فقط در: شاخه فنی و حرفه‌ای شامل رشته‌های پویانمایی “انیمیشن”، سینما، موسیقی” نوازندگی سازهای ایرانی”، موسیقی “نوازندگی سازهای جهانی”، نمایش و نقاشی.

شاخه کاردانش شامل رشته‌های هتلداری، نقاشی ایرانی، صحافی و جلدسازی، نوازندگی سازهای ایرانی، نوازندگی سازهای جهانی، آواز ایرانی و آواز جهانی.

پذیرش 10 درصدی از ظرفیت هر ناحیه، شهرستان و منطقه مناسب با سیاست‌های توسعه متوازن استان و سایر رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش.

تغییر درصد ثبت نام در هنرستان‌ها در صورت عدم مغایرت با سند راهبردی آموزش اتباع خارجی و اعلام آن از طریق کمیته تخصصی آموزش و پژوهش بلامانع است.

ممنوعیت اسکان شامل اتباع خارجی ساکن ایران که با زنان ایرانی ازدواج کرده و ثبت ازدواج آنها به تایید وزارت کشور رسیده است و اتباع خارجی که دارای پرونده اقامت معتبر در استانهای ممنوع هستند، نمی‌باشد.

ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی که دارای مدارک معتبر هویتی و اقامتی هستند و بنا به دلایل موجهی مجاز به اقامت در مناطق ممنوع می‌باشند بر اساس معرفی نامه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی یا پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا استان مورد نظر بلامانع است.

دانش‌آموزان اتباع همانند دانش‌آموزان ایرانی هستند

در تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی درون مدرسه مانند برگزاری اردوها و مسابقات، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و آموزش و اجرای دوره‌های آموزش خانواده، دانش آموزان اتباع خارجی با دانش‌آموزان ایرانی در شرایط یکسان و مساوی بوده و تأکید می‌شود در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در یک مدرسه نباید هیچ تفاوتی به لحاظ امور آموزشی، تربیتی،اجتماعی و فرهنگی رویت شود.

ضوابط و شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی دارای مدرک هویت و اقامتی معتبر و دارندگان کارت ویژه حمایت تحصیلی صادره از دفاتر خدمات اتباع خارجی یک ساله است.

جداسازی دانش‌آموزان اتباع خارجی از دانش‌آموزان ایرانی ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *