ماموریت اجرای 2030

ماموریت؛ اجرای 2030

سید‌جواد حسینی که خود را از تدوین‌گران سند 2030 می‌داند؛ این روزها با روی کار آمدنش به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش به احتمال اجرایی شدن این سند قوت بخشیده است. بطحایی، وزیر سابق این وزارتخانه اما با وجود تمام سوءمدیریت‌هایش در دوران خود و وعده‌های ناتمامش به فرهنگیان هیچ‌گاه به‌طور رسمی حاضر به اجرا کردن این سند در آموزش‌و‌پرورش نشد.

اگر کلمه سند 2030 را در گوگل سرچ کنید، تعداد زیادی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را به شما نشان می‌دهد که در تأیید یا رد این سند، دلیل و مدرک آورده‌اند. در این بین اما توصیه‌های رهبر انقلاب مبنی بر رد این سند به چشم می‌خورد. 11 اردیبهشت ماه سال جاری بود که رهبر انقلاب در دیدار با فرهنگیان بار دیگر درخصوص اجرای سند 2030 در کشور هشدار دادند و از همین زاویه در خصوص سند ۲۰۳۰ و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسوولان گوشزد کردند. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: «جان کلام در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمی از آن به آموزش‌وپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود. غربی‌ها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقه‌مند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آن‌ها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کروات‌زده ظاهرسازی شوند که به راحتی آدم می‌کشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند.» چه در این دیدار و چه در دیدارهای قبل از این، بارها و بارها رهبر انقلاب در خصوص اهداف سند 2030 هشدار داده‌اند. با این وجود افراد زیادی در تلاش پیاده‌سازی این سند غربی در ایران بودند.

من از هر چه بگذرم از ۲۰۳۰ نخواهم گذشت
اما تاکید حسن روحانی، رییس‌جمهوری چیز دیگری بود. بر اساس گزارشی که خبر آنلاین در تاریخ 30 خرداد 96 منتشر کرده، رییس‌جمهوری پس از پیروزی در انتخابات دوازدهم گفت: «من از هرچه بگذرم از ۲۰۳۰ نخواهم گذشت.» این جمله که در آن روزها بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت مورد نقد اقشار مختلف جامعه قرار گرفت. اما شاید بتوان از اجرایی کردن سند 2030 به همراه طرح تحول سلامت و اهرم مذاکره، به‌عنوان ویترین دولت روحانی یاد کرد. مذاکرات هسته‌ای که پایان نافرجامی داشت و وضعیت بغرنج اقتصادی فعلی ثمره آن مذاکرات است، طرح تحول سلامت نیز که با استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی رسماً شکست خورده تلقی شد و وزیر بعد از آن نه میلی برای اجرای آن دارد و
نه توانی؛ ظاهراً تنها برگی که در کارنامه روحانی می‌تواند بدرخشد همین اجرایی کردن سند 2030 است. سندی که روحانی بارها و بارها تاکید کرده که همه تلاشش را برای اجرایی کردن آن می‌کند.

بطحایی با روحانی همراه نشد!
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش سابق اما گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و با وجود تلاش‌های زیرپوستی مخالفانش برای اجرایی کردن این سند، بارها و بارها مقابل آن‌ها ایستاد. وی آخرین باری که موضع خود را به‌طور شفاف در این‌باره بیان کرد، در اردیبهشت ماه جاری در نشست خبری با رسانه بود که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. وی دراین‌باره اعلام کرد: «سند ۲۰۳۰ قصد تغییر هویت دانش‌آموزان را دارد و به همین دلیل مقابلش ایستادیم؛ ضمن اینکه سندهای بهتر در کشور خودمان داریم و نیاز به سند ۲۰۳۰ نداریم.»  وزیر آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: «در بحث سند 2030 بازرسان ویژه‌ای را منصوب کردم اما حساسیت روی سند فقط به خاطر محتوا نیست و هدف سند 2030 تغییر هویت ایرانی و اسلامی ما است و اجرای سند 2030 باید کامل متوقف شود چه به‌نام سند و چه برنامه‌هایی که با آن مرتبط باشد.» حالا با رفتن بطحایی و روی کار آمدن سیدجوادحسینی شائبه اجرا شدن سند 2030 بیشتر از پیش به میان آمده. برخی‌ها معتقدند حسینی دقیقاً همان کسی است که به‌رغم کنش‌های سیاسی در بین فرهنگیان؛ می‌تواند این سند را همان‌طور که روحانی همواره بر او تاکید داشته اجرایی کند. حتی تجمع روز جمعه فرهنگیان در مشهد مقدس هم علیه سرپرستی سیدجواد حسینی در همین خصوص بود. فرهنگیان و اقشار مختلف مردم خراسان که هم استانی‌های حسینی نیز به شمار می‌آیند؛ ظاهراً بیش از ما او را می‌شناسند و بابت اجرایی شدن سند2030 نگرانند. آقای سید جواد حسینی که به ادعای خود در تدوین این سند نقش داشته، پیش‌تر نیز به همراه آقای علی اصغر فانی، وزیر وقت آموزش‌و‌پرورش برای پیگیری این موضوع عازم کره‌جنوبی شده بود. حسینی سال 96 که در کسوت معاونت سیاسی استانداری خراسان مشغول خدمت بود، در جلسه شورای اداری قوچان درباره این موضوع گفته است: «اسناد جهانی اسناد دینی نیستند، وقتی 180کشور بیانیه‌ای در این زمینه صادر می‌کنند بنابراین 2030 نمی‌تواند یک سند دینی باشد.»

اجرای خاموش 2030 ادامه دارد
در ابتدای سال‌۹۶ که ماجرا اجرای چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ توسط دولت افشا شد، رهبر انقلاب از نخستین منتقدان صریح آن بودند که با هشدارهای ایشان، ظاهراً اجرای این سند متوقف شد، این در حالی بود که روحانی با وجود صراحت نقد رهبر معظم انقلاب، مدعی شدند که اطلاعات نادرست درباره این سند به رهبری داده شده است! با این وجود، طبق شواهد آشکار و پنهان متعدد، با وجود نهی صریح رهبر انقلاب و اعلام توقف اجرای آن از سوی مقامات دولتی، گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که بخش‌های مختلف این سند به‌صورت چراغ خاموش در دستگاه‌های مختلف دولتی در حال اجراست. نمونه آن در وزارت ارتباطات نیز قبلاً مشاهده شده بود و آذری جهرمی نیز در نشستی که در آوریل سال جاری در سوییس برگزار شد؛ سخنرانی پیرامون پیشرفت ایران در پیشبرد اهداف سند توسعه پایا داشته است. اکنون شاید بهتر بتوان رفتار بطحایی را در آخرین ماه‌های مدیریتش تجزیه و تحلیل کرد. بطحایی اگر چه در شیوه مدیریت خود با مشکلاتی مواجه بود اما هیچ‌گاه به‌طور رسمی حاضر به اجرای سند 2030 نشد.
حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رییس سازمان پژوهش‌وبرنامه‌ریزی آموزشی نیز روز گذشته در نشسست خبری خود درباره موضع قاطعانه بطحایی گفته است: «متاسفانه آقای بطحایی کناره‌گیری کرد، او بسیار صریح و با قدرت در مقابله با سند 2030 موضع‌گیری و از ارزش‌های اسلامی و انقلابی دفاع کرد که برخی از این اقدام خوش‌شان نیامد البته مجموعه آموزش‌و‌پرورش از کناره‌گیری ایشان راضی نبودند.»
اما سید‌جواد حسینی هنگامی که به‌عنوان مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی مشغول بود، فعالیت‌های خود را در راستای اجرایی کردن این سند تنظیم کرده بود، ایجاد پارلمان دانش‌آموزشی، پارلمان اولیا و پارلمان فرهنگیان نیز از جمله اقدامات او در دوره مدیریتش در خراسان بود. حالا شاید بهتر بتوان قصد توجه دولت به ثمن‌ها و پارلمان‌ها را متوجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *