چرا دانش‌آموزان، دانشجو نشده به فکر رفتن به خارجند؟

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل این مطلب را دکتر مهدی گلشنی در 26 مین همایش علمی بزم اندیشه سازمان مطرح کرد و گفت: اکثر شبهات از طریق علوم پایه است و این موضوع برخلاف کشورهای پیشرفته در کشورهای جهان سوم از جمله ایران بجای اهمیت ذاتی، جایگاه ابزاری دارد؛ این در حالی است که قرآن مکررا به علوم پایه اشاره دارد و مسلمانان را به مطالعه در طبیعت افاقی و انفسی فرا می خواند و این یکی از رازهای قرآن است که تاکید بر کشف رازهای علم طبیعت دارد

دکتر گلشنی ضمن گلایه از گسست انگیزش های دینی علم؛ تقدس زدائی از علم را یکی از آسیب های جهان امروز و به ویژه مسلمانان دانستند و یادآور شدند: با گسست انگیزشهای دینی از علم، دانش‌آموز پیشرو تربیت نمی شود.

گلشنی ضمن توجه دادن به نخبه پروری و توجه به استعدادهای خاص اهتمام به نوآوری و رفع نیاز را دو محور اصلی در این رویکرد دانستند.

استاد تمام دانشگاه با اشاره به ضعف توجه به قرآن حس خود کم بینی را از پیامدهای دوری از آموزه های آن دانستند و گفتند: احساس حقارت فوق‌العاده نسبت به غرب وجود دارد، برای همین دانش‌آموزان، دانشجو نشده به فکر رفتن به خارجند.

وی ضمن گلایه از ناکارآمدی دستگاه‌های مسئول گفت: من خیلی به دولت‌ها امیدی ندارم این خود معلمین و اساتید هستند که می‌ توانند محیط را بسازند.

ایشان ضمن انتقاد از ناآشنایی با میراث و دارایی‌ها علمی و فرهنگی گفت: کتاب الشافیه خواجه نصیر را انگلیسی‌ها به ما معرفی کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به اهمیت کتاب‌های درسی در آشنایی با مفاخر و نیز هویت و خودباوری، اصل آموزش تفکر انتقادی را مورد گوشزد قرار داد و گفت: تفکر انتقادی در کتاب‌های درسی می‌تواند سازنده باشد مشروط بر اینکه با آداب خاص خود همراه باشد.

گلشنی در بخشی دیگر از سخنانش ضمن انتقاد از ناکارآمدی نهادهای عالی فرهنگی که خود را مستغنی از نظر خبرگان و رصد مسائل فرهنگی کف جامعه می‌دانند گفت: این از گناهان بزرگ است که از اخلاق غفلت میشود و دانش‌آموز و دانشجو فقط به کلاس و مدرک فکر می‌کند، ما باید برای کتاب‌هایی چون منیه المرید در میان دانش‌آموزان جایگاهی باز کنیم و اخلاق و تربیت را محور قرار دهیم.

گلشنی در بخش پایانی ضمن تاکید بر شناسایی مشکلات فرهنگی جامعه بخصوص در حوزه دانش‌آموزی گفت: بررسی ذهنیت‌ها و دغدغه‌های دانش‌آموان در مدارس و نیز مطالعه زمینه و بستر این ناهنجاری‌ها یک ضرورت است.

این نشست با گفتگو و پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد که مبسوط این نشست پس از تکمیل در اختیار علاقمندان گزارده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *