به گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در سی و دومین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمهوری اسلامی بعد از انقلاب فعالیت‌های خوبی را داشته، قبل از انقلاب جمعیت روستایی کشور ۲۰ میلیون بوده و در حال حاضر نیز ۲۰ میلیون است و میزان جمعیت کم نشده است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ البته درصد جمعیت روستایی کشور کاهش یافته است. اوایل انقلاب ۶۵ درصد کل جمعیت کشور روستایی بود و در حال حاضر ۶ تا ۷ درصد جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند و این نشان می‌دهد به خوبی نتوانستند ظرفیت خود را در اشتغال حفظ کنند و نتوانستیم جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها را بگیریم.

امید گفت: سال گذشته ۱.۵ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی اختصاص یافت که بر اساس آمارها نرخ اشتغال در روستاها افزایش یافته است و شاهد کاهش ۲.۱ درصدی نرخ بیکاری در روستاها هستیم.

وی بیان داشت: تاکنون توانسته‌ایم ۱۵۰ هزار فرصت شغلی قطعی در روستاها ایجاد کنیم تا جلوی مهاجرت به شهرها را بگیریم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن چیزی که در روستاها ماندگاری و تداوم زندگی ایجاد می‌کند، اشتغال، تولید و کار است.

امید ادامه داد: در همین خصوص لایحه ۱.۵ میلیون دلار استفاده از صندوق توسعه ملی را امیدواریم بتوانیم در سال ۹۸ نیز داشته باشیم.

وی به انسجام‌بخشی در ارائه خدمات روستایی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما این است که انسجام، نظم و انضباط را در دستگاه‌های روستایی ایجاد کنیم و دیگر شاهد این گسیختگی‌ها نباشیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حدود ۴۰۰۰ مدرسه در روستاهایی ساخته‌ایم که هم‌اکنون خالی از سکنه است و ۱۰ سال قبل آینده‌نگری این روستاها صورت نگرفته است.

امید به راه‌اندازی شورای عالی روستاها اشاره کرد و گفت: برای ایجاد نظم و انضباط بین دستگاه‌های حاکمیتی باید شورای عالی روستاها ایجاد شود که اگر قرار است اتفاقی در حوزه فرهنگی، اقتصادی، اشتغال و اجتماعی در روستاها بیفتد، این شوراها تصمیم‌گیر باشند.