میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، درباره مهم‌ترین مشکلاتی که آموزش و پرورش با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: پرداخت مطالبات فرهنگیان، اولویت اول وزارت آموزش و پرورش است تا شرمنده فرهنگیان نباشد، زیرا معوقات آموزش و پرورش به فرهنگیان از سال ۸۲ تا امروز به مدت ۱۶ سالیست که انباشت شده است؛ این مبلغ قابل توجهی است که اکنون هیچ راهی برای این پرداخت‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: وعده‌هایی نظیر رتبه‌بندی معلمان، استخدام نیروهای حق‌التدریس و نهضتی به آموزش و پرورشی‌ها داده شد که برخی از آنها در برنامه ششم توسعه جایگاه قانونی دارد ولی محقق نشد و معلمان را بسیار اذیت کرد.

میرزاده با بیان اینکه در مقایسه آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها بی‌عدالتی بسیاری می‌شود، گفت: اکنون که کمبودهایی در کشور وجود دارد، فرهنگیان با مشاهده اینکه در مناسبت‌ها به مسائل مالی سایر دستگاه‌های اداری به نوعی توجه می‌شود ولی در آموزش و پرورش چنین محدودیت‌هایی وجود دارد، دلخور می‌شوند؛ لذا اگر اعتبار و امکانات وجود دارد باید در اختیار همگان باشد.

وی اضافه کرد: به رغم اینکه آ‌موزش و پرورش جایگاه بالایی دارد و معلمی شغل انبیاست ولی شأن اجتماعی معلمان زیر سوال رفته و مشکلات مالی و معیشتی آنان رفع نشده است؛ مدیران مدارس ما از تمرکز اقدامات در وزارت آموزش و پرورش و دولت زجر می‌کشند به طور مثال برای اقدامی کوچک در روستایی دور باید از وزارتخانه دستور بگیرند، لذا نیاز به تفویض اختیار و تمرکززدایی وجود دارد و تاکنون این مورد دردی بی‌درمان بوده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: از طرفی اعلام می‌شود آموزش و پرورش برای مردم رایگان است ولی مدرسه باید هزینه‌های مالی جاری در زمینه پرداخت قبوض،‌ خرید تجهیزات نظیر کاغذ، دستگاه کپی،‌گچ و … را از حساب خود پرداخت کند. از طرف دیگر رسانه‌ها اعلام می‌کنند چرا فلان مدرسه پول دریافت می‌کند،  حال آنکه دولت پولی ندارد؛ اگر این مدارس از طریق مشارکت‌های مردمی پول دریافت نکنند، نمی‌توانند هزینه‌های جاری را بپردازند و به فعالیت خود ادامه دهند.

وی بیان کرد: زمانی که مشکلی در مسائل فرهنگی، تربیتی، اخلاقی، وجدان کاری و … وجود دارد همه دوربین‌ها رو به آموزش و پرورش است و اعلام می‌کنند، اقدامات را ‌آن‌طور که شایسته بود، انجام ندادید که این نسل چنین شد ولی زمان تخصیص اعتبارها چندین دستگاه‌ به نام‌های مختلف و عنوان اقدامات فرهنگی، پول‌های گزاف از دولت دریافت می‌کنند ولی زمانی که کار با مشکل مواجه و بحرانی شد هیچ‌کدام مسؤولیتی برعهده نمی‌گیرند و وزارت آموزش و پرورش را مقصر می‌دانند که این مشکلی بزرگ است.

انتهای پیام/