نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» در حوزه هنری افتتاح شد.

مجموعه آثار این نمایشگاه نگاهی به روابط بین ایران و انگلیس دارد؛ در بیش از ۳۸۰ سالی که انگلستان در تهران سفارتخانه دایره کرده، این استعمار پیر بوده که در بخش اعظمی از این سال‌ها، سرنوشت کشورمان را رقم رده است.

در نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام»، ۴۰ کارتون و کاریکاتور از ۱۷ هنرمند برجسته عرضه شده و کتاب آن هم چاپ شده است.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی پیش از افتتاح این نمایشگاه، در نشست خبری گفت: نام نمایشگاه از شعار «آسوده باش، من ملکه‌ام Keep calm, I am the Queen» انتخاب شده است، این شعار قبل جنگ جهانی دوم در قالب پوستر از سوی دولت بریتانیا درشمارگان ۲.۵ میلیون نسخه چاپ شد، اما مورد استفاده قرار نگرفت.

وی افزود: این شعار به خونسردی ملکه و در شرایط بحرانی تأکید دارد و در بیرون از مرزهای انگلیس، ماهیتی استعماری به خود می‌گیرد. متأسفانه این شعار در فرهنگ ما هم رسوخ کرده است و خیلی‌ها نمی‌دانند این یک شعار کاملا استکباری است و نمادی از فرهنگ سلطه بریتانیای کبیر است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره بهانه برپایی نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» توضیح داد: پنجشنبه ۲۳ خرداد سالروز تولد ملکه انگلیس است که روز ملی آن‌ها به حساب می‌آید. این موضوع در کنار رویه دوگانه انگلیسی‌ها بهانه‌ای شد که روی این موضوع کار کنیم. دعوت به مراسم افطاری و همچنین پارتی بانوان، یکی از مصادیق دوگانگی فعالیت سفارت انگلیس است.

شجاعی طباطبایی افزود: احیای ادبیات استعماری گذشته را در نگاه «راب مارکر» سفیر جدید دولت انگلیس در ایران می‌بینیم و ایشان ابایی از بکار بردن کلمات و عبارات استعمارگونه ندارد. عجیب اینکه برای جشن تولد ملکه، کاسه گدایی دست گرفته است و به شرکت‌ها برای حضور در سفارت ایمیل‌هایی زده‌ و لازمه این حضور را پرداخت هزار تا ۲۵۰۰ پوند اعلام کرده‌اند.

وی درباره خیانت‌هایی که بریتانیا در قبال ایران انجام داده است، گفت: یکی از نکات تلخ تاریخی، بحث هولوکاست ایرانی (قحطی بزرگ) است و حدود نیمی از مردم ایران (حدود ۹ میلیون نفر) جان خود را از دست داده‌اند، اما دولت انگلیس هرگز اسناد این فاجعه را از طبقه‌بندی خارج نکرده و عذرخواهی هم نکرده است.

این مقام مسئول در حوزه هنری اضافه کرد:  بحث اشغال ایران، جداسازی هرات و بحرین از ایران، قتل امیرکبیر، حمایت از صدام حسین، صادرنکردن ویزا برای تکواندوکاران ایران و … از جمله سوابق سیاه انگلیسی‌ها علیه ایران است و سفیر این کشور در ایران سعی دارد این کارنامه سیاه را محو کند.

شجاعی طباطبایی گفت: شورای فرهنگی بریتانیا که از ۱۳۲۱ فعال و ابزار نفوذ فرهنگی است، در حالی که ظاهری خیریه دارد اما کاملا از سوی وزارت خارجه این کشور حمایت می‌شود. انگلستان در حوزه فرهنگ و ایران حضور پررنگی دارد و ناگهان می‌بینیم همه بیلبوردهای شهر تهران به تئاتر «الیور توییست» اختصاص می‌یابد، نمایشی که جدای از لاکچری بودن، فرهنگ استعماری را ترویج می‌کرد.

وی درباره نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» تصریح کرد:  هنر زبان کارآمد و گویایی است و کارتون و کاریکاتور ظرف خوبی برای نشان دادن دوگانگی‌های انگلیس است. خوشبختانه جبهه هنرمندان انقلاب طی سال‌های اخیر در بزنگاه‌ها عملکرد مؤثری داشته است.

شجاعی طباطبایی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه من ملکه‌ام، تکنیک ۹۰ درصد کارها دیجیتال و مابقی دستی است اما آن‌ها هم اسکن شده‌اند تا اندازه همه آثار یکسان باشد.

وی در پایان گفت که از سفیر انگلستان در تهران برای بازدید از این نمایشگاه دعوت به عمل آورده است.

انتهای پیام/