114پروژه مدرسه سازی با مشارکت خیران در کرمانشاه به بهره برداری رسید

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرزبان نظری روز دوشنبه در نشست خبری که در محل جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: در سال جدید نیز نوسازی و ساخت ۲۰ مدرسه به خیران واگذار شده است.

این مسؤول به انعقاد تفاهم نامه ساخت مدرسه ۶ کلاسه با ۲۹۰ متر زیربنا در روستای «چهر» هرسین اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه با خیر پزشکی که اصالتاً کرمانشاهی است ولی ساکن لندن است، منعقد شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی و بازسازی ۱۸۰ مدرسه آسیب دیده از زلزله سال ۷۶ با ۷۶۵ کلاس با کمک خیران آغاز شده ادامه داد: زیربنای این پروژه‌ها نزدیک به ۷۰ هزار متر مربع است که تاکنون از این تعداد ۸۴ مدرسه با ۲۵۲ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده و پیش بینی می‌کنیم برای مهر ۹۸ نیز ۵۸ مدرسه با ۳۵۹ کلاس درس به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس کشور توسط خیران ساخته می‌شود، گفت: این جریان چشمه خروشانی است که نمی‌توان مانع آن شد و همبستگی ملی بین آنان وجود دارد.

نظری با تاکید براینکه ۱۱۲ میلیارد تومان از سوی خیران در سال گذشته اختصاص یافته، ادامه داد: امیدواریم به گونه‌ای حرکت می‌کنیم تا بتوانیم همواره اعتماد خیران را برای ساخت مجدد مدرسه در کرمانشاه جلب کنیم.

وی از وجود ۴۰۰ خیر حقیقی و حقوقی در استان کرمانشاه در زمینه مدرسه سازی خبر داد.

**جشنواره خیرین مدرسه ساز برگزار می‌شود

نظری از برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز در روز پنجشنبه ۲۳ خرداد در تالار گل نرگس کرمانشاه خبر داد و افزود: این جشنواره با هدف تکریم و بزرگداشت افراد خیر با شعار «ایمنی مدارس با مشارکت خیرین مدرسه ساز» برگزار می‌شود.

وی از توسعه فرهنگ مدرسه سازی، دست یابی به ظرفیت‌های جدید و همبستگی به عنوان پاره‌ای از اهداف این جشنواره یاد کرد.

وی با بیان اینکه ۲۲ میلیارد تومان از کمک‌های بانکی در بحث بازسازی مدارس در مناطق زلزله زده استفاده شده، ادامه داد: ۱۱۱ خیر حقوقی و ۴۹ خیر حقیقی در بحث زلزله یاری رسان ما بودند.

این مسؤول اضافه کرد، استان کرمانشاه دارای سه هزار و ۹۰۰ فضای آموزشی است که یک سوم آن نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است، میانگین سرانه آموزشی استان ۶.۵۸ بوده که میانگین کشوری به ازای هر دانش آموز، ۵.۸ است که با افزودن این تعداد کلاس به میزان هفت دهم متر مربع به سرانه ما در سطح استان اضافه شد و به ۷.۲۱ رسید.

**خرید ۲۸ میلیارد ریال تجهیزات

به گفته نظری، سال گذشته ۲۸ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی، کلاسی، اداری، ورزشی و کارگاهی خریداری شد و در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گرفت.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کرمانشاه ادامه داد: در بحث اصلاح و بهینه سازی سیستم گرمایشی مدارس در سال گذشته، ۲۷۰ مدرسه با ۹۰۰ کلاس درس با اعتبار ۵۷ میلیارد ریال اعتبار به سیستم حرارت مرکزی استانداردسازی شدند و یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس در بحث گرمایشی بخاری کاربراتوری استاندارد دارند و درصدد هستیم با تأمین اعتبار جمع شوند تا هیچ بخاری نفتی در مدارس نداشته باشیم که این امر نیازمند ۳۰ میلیارد تومان اعتبار است.

به گفته وی، خیرین مدرسه ساز استان در سال گذشته تعهد ساخت ۶۵ مدرسه را داشتند که این تعداد با ۲۰۹ کلاس درس همراه بود.

وی با بیان اینکه این تعداد با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان همراه بوده، ادامه داد: ساخت نزدیک به ۵۵ مدرسه وارد مرحله اجرایی شده و ۱۰ مدرسه دیگر با توجه به بستن قرارداد با پیمانکار، نیز در آستانه انعقاد قرار دارد و خیرانی داشته‌ایم که ساخت پنج مدرسه را تقبل کرده‌اند.

به گفته این مسؤول، هم اکنون ۱۱۸ پروژه آموزشی با ۶۹۵ کلاس درس با زیربنای ۸۴ هزار و ۷۰۰ مترمربع در دست اجرا قرار دارد، همپنین ۱۲۷ هزار متر مربع ایزوبام و ۹۸ هزار مترمربع از مدارس در دست آسفالت است که بخشی انجام شده و بخشی دیگر در دست اجراست.

نظری یادآور شد، در سال گذشته اعتبارات استانی شامل اعتبارات نفت و گاز ۵۹۴ میلیارد ریال بود که ۲۵۴ میلیارد ریال آن اختصاص یافت و اعتبارات ملی ۳۵۷ میلیارد ریال بوده که ۳۵۴ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۲۱ هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی سه گانه است.

۷۴۶۰/‏۸۰۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *