تغییرات مدیریتی نباید خللی در کار ایجاد کند در نشست "تبیین منطق و فرآیند باز آرایی تشکیلات" مطرح شد؛

به گزارش روز دوشنبه وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در دومین نشست “تبیین منطق و فرآیند باز آرایی تشکیلات” با اشاره به برخی از ویژگی های شخصیتی محمد بطحایی اظهار داشت: وی فردی صریح، سخت کوش، انقلابی و معتقد به تحول بود؛ شخصیتی که از ارزش های اسلامی و انقلابی دفاع و در مقابله با سند ۲۰۳۰ با قدرت موضع گیری کرد.

ذوعلم ادامه داد: برخی از طرح ها و برنامه ها نظیر طرح بوم و مدرسه محوری که باید همچنان تداوم یابد نیز از جمله اقدامات موثر وی به شمار می رود.

وی با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی افزود: در حال حاضر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آماده تهیه برنامه های درسی و همچنین برخی از ملزومات نظیر کاغذ برای سال ۱۳۹۹ است و این روند باید تداوم یابد.

ذوعلم با تاکید بر ضرورت تفکیک نشدن بین نظر و عمل، خاطرنشان کرد: این مسئله در سند نقشه جامع علمی کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: به اعتقاد برخی از صاحب نظران نظام سرمایه داری از ابتدا بدنه جامعه را به منظور کارگری صرف تربیت می کنند؛ اما در جامعه اسلامی برای یک کارگر ساده بهره مندی از اخلاق و توانمندی فکری به اندازی یم متخصص و مجتهد لازم است.

به گفته وی فطرت الهی مرز نمی شناسد و در حقیقت نگاه نظام تعلیم و تربیت اسلامی به همگان یکسان است.

این مسئول آموزش و پرورش ادامه داد: این نگاه در نگهداشت هنرجویان مدارس فنی و جرفه ای و کاردانش نیز حاکم است؛ به عنوان مثال، تغییر پایه نهم متوسطه به هنرستان حاکی از قدرت ذهنی و توانایی مهارتی بیشتر است.

وی با بیان اینکه ۵ عنصر علم، تعقل، تفکر، عمل و اخلاق بر مبنای فلسفه انسان شناسی استوار است؛ تصریح کرد: دفاتر تالیف نظری و فنی و حرفه ای باید اصلاح شود و اهداف و برنامه ها برمبنای غایت هستی تبیین شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها بر ساحت علم و فناوری تاکید و ۵ ساحت دیگر مغفول مانده است؛ این در حالی است که ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی باید مقدم بر همه عرصه ها مطرح شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: فراگیری قرآن، فرهنگ و هنر باید در هریک از کتاب های درسی تجمیع شود و در حقیقت دانش آموزان برای یک زندگی حقیقی آماده شوند.

ذوعلم یادآور شد: جمع محوری، معلم محوری و آموزش محوری ۳ رکن اساسی مدرسه به شمار می روند و آنچه امروز مورد اهمیت است؛ مطابقت این مدرسه در جامعه با سند تحول است.

وی خاطرنشان کرد: شعارهایی مثل مرگ مدرسه بی ریشه بوده و استدلال استواری بر آن نیست اما اینکه مدرسه ما الان در چه جایگاهی است باید مورد بحث و بررسی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اصرار سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص ادغام پژوهشگاه مطالعات نیز گفت: این ادغام نباید به مفهوم انحلال پژوهشگاه تلقی شود؛ به عبارت دیگر تغییرات ساختاری نباید در اهداف و ماموریت ها تغییر ایجاد کند.

ذوعلم تاکید کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش باید ارتقا یابد و با تغییر عنوان گروه و تیم های پژوهشی آن همچنان باقی بمانند.

وی در پایان یادآور شد: ساختار امروز پژوهشگاه مطالعات نیازمند بازآرایی و تجدید ساختار است و باید پاسخگوی نیازها باشد.

دانام **۹۴۸۴**

دیدگاه تان را اینجا به ما بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *