اجرای طرح کنترل فشار خون ویژه فرهنگیان

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حسن ضیاءالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در برنامه مدیریت دانش در استودیو الفبا، با ارائه تعاریف اولیه از فشارخون و علائم اولیه آن، اظهار کرد: طبق آخرین مطالعات در کشور ما در حدود 25 تا 30 درصد افراد بالای 25 سال مبتلا به بیماری فشارخون هستند؛ این درحالی است که نیمی از این افراد از بیماری خود خبر ندارند.

وی تصریح کرد: میزان مصرف استاندارد نمک در دنیا به ازای هر نفر معادل 5 گرم است اما در ایران این میزان به ازای هر نفر به 11 گرم رسیده است و همین مصرف زیاد و عدم اطلاع مردم از تغذیه صحیح باعث بیماری فشار خون در افراد خواهد شد.

ضیاءالدینی خاطرنشان کرد: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از 17 اردیبهشت آغاز شده و تا 15 تیر ماه 98 ادامه خواهد داشت.

وی آگاه سازی، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی را از اهداف اجرای این طرح عنوان و افزود: از حدود 40 میلیون نفر جامعه هدف پیش بینی می‌شود حدود 15 میلیون نفر به عارضه فشارخون مبتلا باشند لذا این افراد در سامانه الکترونیکی ثبت‌نام و مراحل درمان برای آنها اجرایی می‌شود.

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مجری اصلی طرح وزارت بهداشت است، گفت: وزارت آموزش و پرورش در این مسیر با وزارت بهداشت همکاری داشته و بخشنامه‌هایی را به سراسر کشور جهت اطلاع رسانی به فرهنگیان ارسال کرده است.

وی شعار این طرح را «فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم»، اعلام و عنوان کرد: برای اجرای این  طرح اکیپ‌هایی در سراسر کشور مستقر شده‌اند و فرهنگیان می توانند با مراجعه به این مراکز اقدام به اندازه‌گیری فشارخون کنند.

ضیاءالدینی وظیفه آموزش و پرورش را در اجرای آموزش‌های لازم در مدارس برای پیشگیری از فراگیر شدن بیماری‌ها برشمرد و اظهار کرد: در بدو ورود به دوره ابتدایی دانش‌آموزان از طریق طرح سنجش سلامت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در طول دوره تحصیل هم در چند پایه مختلف تحصیلی موظفند دفترچه سلامت را تکمیل کنند و یا چکاپ‌های دوره‌ای می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر حدود 2000 دانش‌آموز عضو طرح سفیران سلامت هستند که آموزش‌های لازم جهت پیشگیری ابتلا به بیماری‌ها به آنان داده می‌شود.

انتهای پیام/