آموزش و پرورش محور توسعه نیست

پیدایش رایانه با سابقه بیش از سه دهه باعث شده است که رایانه در بسیاری از عرصه ‏‎‎های کاربردی ‏اجتماعی و فردی وارد شود به گونه‏‎‎ای که در دهه نود، در بسیاری از کشورها، حتی مدارس ابتدایی هم مجهز به امکانات رایانه ای ‏متناسب شدند.
اختراع و توسعه رایانه، ایجاد شبکه ‌های رایانه‏ای و پس از آن ظهور پدیده اینترنت را در پی داشت و تفکر استفاده از رایانه ها و شبکه های رایانه ای برای کارهای مدرسه ای و عملی، به قرن بیستم و اوایل دهه1960 بر می‎ ‎گردد.
توسعه سریع فناوری اطلاع رسانی به همراه عوامل دیگری چون تبدیل جامعه صنعتی به اطلاعاتی، تغییرات جمعیتی، ‏جهانی‎ ‎تر شدن فعالیت های حرفه‏ای، گسترش نیروهای بازار در محدوده آموزش و به عبارت دیگر تجاری شدن مقوله آموزش، همه و همه، ‏تاثیرات شگرف و چشمگیری در امر آموزش داشته‏ اند.
بر این اساس امروز مهمترین دغدغه‌ نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه ‌های فکری در جامعهی ‏اطلاعاتی و دانایی ‌محور است.
تحقق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از ‏نقش و کارکرد مدارس و ورود فناوری های روز به عرصه نهادهای آموزشی است.
امروز نظام آموزشی کشور به مدرسه‌ا‌ی نیاز دارد که با بهره‌گیری از فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، امکان یادگیری پیوسته را فراهم کرده و فرصت‌ های نوینی را در اختیار افراد برای تجربه‌ زندگی در جامعه‌ اطلاعاتی قرار ‌دهد، به گونه‌ای که این فناوریی نه به عنوان ابزار، ‏بلکه در قالب زیرساخت توانمند‌ساز برای تعلیم و آموزش حرفه‌ای محسوب ‌‌شود.‏
بکارگیری گسترده‌ فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و پرورش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه‌‌ی شکل ‌گیری مدارس هوشمند ‏را فراهم آورده است، این مدارس از جمله نیازمندی‌ های کلیدی جوامع دانش‌ بنیان می ‎‎باشند و رویکردهای توسعه‌ی مهارت‌ های دانشی و ‏کارآفرینی دانش‌آموزان را دنبال می کند.
در این مدارس‌، فرآیندهای یاددهی، یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای ‏مهارت‌ های کلیدی دانش‌ آموزان با تکیه بر فعالیت ‌های گروهی، در عصر دانایی محور فراهم می ‌شود.
واژه‌ مدارس هوشمند چندی است در ادبیات آموزش و پرورش کشور وارد شده و فعالیت‌ هایی به صورت پراکنده در این ‏حوزه انجام شده است.
از این رو برای نیل به این هدف، نیاز به همتی مضاعف می رود که از جمله عوامل اصلی آن می توان به تغییر نگرش در شیوه‌ آموزش ‏و مدیریت مراکز آموزشی و پرورشی و نیز تأمین زیرساخت ها کرد.
از سوی دیگر اکنون پنج مدل آموزش و پرورش و یا پنج دسته مدرسه در دنیا فعالیت دارد، مدارس سنتی به طور معمول روی نرخ گذر و درصد قبولی کار می کنند مدارسی که از مکتب خانه ها شروع شدند و همچنان هم خیلی از مدارس متاسفانه بر اساس این مدل حرکت می کنند.
بعد از این مرحله، مدارس حجم گراست، چون رقابت کاذبی با عنوان کنکور شروع شد، دنیا به آنها مدارس خام می گوید و ما به آنها مدارس خاص می گوییم و این همان مدارسی است که به برگزاری کلاس ها و کتاب های آموزشی اضافه برای پیش رفتن به سمت غول کنکور اقدام می کنند به گفته کارشناسان این دو دسته مدرسه بیش از 90 درصد مدارس ایران را تشکیل می دهد.
بعد از جنگ جهانی دوم در دهه 70 این گونه مدارس در دنیا تعطیل شد و مدارس کیفی وارد شدند که روی 12 مولفه شامل، پیشرفت تحصیلی، آموزش های استاندارد، مشارکت پذیر کردن، صحت آموزی، انطباق پذیری با شرایط جامعه و… کار می کردند.
بعد از آن نیز وارد مدارسی شدند که قدرت تشخیص را در دانش آموزان ایجاد می کرد و نقطه مقابل حافظه است و به آنها مدارس استاندارد گفتند که دانش آموز به عنوان یک جستجوگر و فراگیر و معلم به عنوان مدیر یادگیری دیده می شود.
تعدادی از کشورها فراتر رفتند و وارد مدارس نوع پنجم با عنوان مدارس جهانی شدند که این مدارس ویژه ای هستند که شاید 20 تا 30 مورد در دنیا نداریم و اینها وصل به دانشگاه های بزرگی هستند و به منطبق سازی فرآیند آموزش پایه با آماده سازی تخصصی برای ورود به بازار شغل می پردازند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در همین ارتباط میزگردی با عنوان ‘ضرورت استفاده از فناوری روز در نظام آموزشی’ با حضور غلامحسن سخایی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی و حمیدرضا خردمند رییس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش اصفهان و سید امیر حسین منجمی معاون آموزشی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان برگزار کرد.
این کارشناسان بر اهمیت و نقش فناوری های روز در توسعه دانش و آگاهی دانش آموزان و در مجموع جامعه اشاره و بر بهره گیری از تکنولوژی های روز در مدارس تاکید کردند و فناورهای نوین آموزشی را بخش جدایی ناپذیر از آموزش و پرورش دانستند که باید نسل جدید دانش آموزان را در نوع بهره گیری درست از این فناوری ها پرورش داد.

**فناوری های روز به رشد دانش سرعت می بخشد
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: بهره گیری از فناوری های روز در تمام عرصه های جامعه به ویژه در نظام آموزشی موجب سرعت بخشی به رشد دانش می شود.
سید امیر حسین منجمی با بیان این که تبدیل بخشی از کتاب های چاپی به الکترونیکی یکی از مصادیق فناوری روز و سرعت گسترش دانش است، افزود: در شرایط حاضر باز شکل کتابخوانی دگر گون شده و روز به روز استفاده از کتاب های چاپی کمتر و استفاده از کتاب های الکترونیکی بیشتر می شود.
وی اظهارداشت: یک زمانی معلم و استاد در مدرسه و دانشگاه تنها مرجع دانش آموز و دانشجو بود زیرا هیج مرجع دیگری در اختیار نبود که گفته های معلم و استاد را به چالش بکشانند ولی الان به راحتی می تواند از طریق گوشی همراه می تواند اطلاعات جدید کسب و نظر استاد را به چالش بکشند.
معاون آموزشی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان ادامه داد : تغییر یافتن نقش معلم و استاد در نظام آموزشی و آموزش عالی بیانگر آن است که باید هر چه سریعتر فناوری های روز در نظام آموزشی گسترش و نیازهای مدارس بر این اساس تغییر و ارتقا یابد.
وی با اشاره به این که در زمان گذشته ابزار اطلاع رسانی دانش آموز، گفته های دبیر، جزوه و کتاب درسی بود، گفت: الان دانش آموز از سن دبستان درگیر مسائلی است که می توان نام آن را تکنولوژی گذاشت و به طور قطع در محیط مدرسه هم نیاز دارد که استفاده از تکنولوژی بیشتر شود.
منجمی یادآور شد: رشد فناوری در سالیان اخیر خیلی سریع بوده و در جنبه ها و ابعاد مختلف زندگی انسان افزایش یافته که از آن جمله می توان به امر آموزش اشاره کرد.
وی با اشاره به تغییر نیازهای افراد جامعه با رشد تکنولوژی از جنبه های مختلف گفت: زمانی در چند دهه گذشته تمام ابزار مدرن زندگی در یک تلویزیون معمولی، رادیو و در نهایت ماشین حساب خلاصه می شد ولی الان از خودرو تا تمام وسایل ارتباطی تکنولوژی را احساس می کنیم به شکلی که دیگر بدون موبایل و لپ تاپ و … اصلا شکل زندگی ما متفاوت می شود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد : همین بحث در امر آموزش هم هست یعنی به عنوان نمونه در 30 سال گذشته دبیر باید حوصله آن را داشته باشد که به جز گچ و تخته، لوله آزمایش و غیره را با خود بیاورد و چیزی به دانش آموزان بصورت عملی بیاموزد.
وی یادآور شد: در دوران گذشته از نظر ابزار، اطلاع رسانی دانش آموز، گفته های دبیر، جزوه و کتاب درسی بود که الان دانش آموز از سن دبستان درگیر مسائلی است که می توان نام آن را تکنولوژی گذاشت و به طور قطع در محیط مدرسه هم نیاز دارد که استفاده از تکنولوژی بیشتر شود.
**افراد باید متناسب با عصر تکنولوژی پرورش یابند
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: وظیفه مدارس در شرایط کنونی افرادی را متناسب با عصر تکنولوژی و براساس شایستگی ها و مهارت های لازم پرورش دهد.
وی تاکید کرد: شاکله ای که در استفاده به جا و مفید از تکنولوژی است، اگر در دوران تحصیلی در دانش آموزان شکل بگیرد فرد در زندگی به عنوان فرد مناسب برای دوران مدرن و پر از تحول و فناوری آماده می شود.
**محتوای دیجیتال از نقاط ضعف ما در تکنولوژی است
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: یکی از اشکالات و نقاط ضعف ما در بحث تکنولوژی، محتوای دیجیتال است که می توانستیم وضعیت خیلی بهتری داشته باشیم.
وی بیان داشت: ما تاکنون بنا بر جهاتی نتوانستیم به نحو مطلوب محتوای دیجیتال به زبان فارسی تولید کنیم .
منجمی بر ضرورت بررسی و ارتقای وضعیت کنونی نظام آموزشی در مسیر تکنولوژی و تاکید کرد و گفت: این مهم نیازمند جدی نگری به آن از سوی مسوولان و دست اندرکاران امر است.

**نگرش به آموزش باید جدی و کلیدی باشد
معاون آموزشی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه نگرش به آموزش باید جدی و کلیدی باشد، گفت: واقعیت این است که برخی کشورهای دنیا امر آموزش را جدی و کلیدی برای خود فرض کرده اند و این کشورها لزوما کشورهای بسیار قدرتمند در دنیا نیستند.
وی تصریح کرد: 2 سیاست و فاکتور در امکان بهره گیری از فناوری روز در نظام آموزشی موثر است و آن شامل مشخص شدن درآمد سرانه کشور و یا آن سهم از درآمد که به امر آموزش اختصاص می یابد و دوم اینکه چقدر از این سرانه مربوط به آموزش دولتی و چه میزان برای بخش خصوصی است.
منجمی افزود: مشخص آن است که در کشورهای درحال پیشرفت و پیشرفته نسبتی از درآمد کل کشور یا درآمد سرانه به آموزش اختصاص می یابد و به این لحاظ در آن کشورها میزان رضایت افراد از زندگی بالاست.
**استفاده از تکنولوژی در مدارس جایگاه آموزش را بهتر و مفیدتر می کند
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: باید اهتمام بیشتری برای استفاده از تکنولوژی در مدارس دولتی و غیردولتی انجام بگیرد تا جایگاه آموزش در کشور بهتر و مفیدتر شود.
وی خاطرنشان کرد: هر پولی که در آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود موجب پرورش نسل جوان سالم تر به لحاظ فکری و کاراتر و مفیدتر است که فایده آن به کل کشور برمی گردد.
**نبود تجهیزات فناوری، دلایل ضعف اطلاعات در مدارس است
منجمی یادآور شد: یکی از دلایل ضعف اطلاعات در مدارس نبود تجهیزات مناسب فناوری اطلاعات است.
وی یادآور شد: در بحث هوشمند سازی مدارس شاید بستر آن اینترنت و مجازی سازی باشد ولی نکات دیگری مانند وسایل سمعی و بصری و تجهیزات آزمایشگاهی مدرن و با تکنولوژی بالا هم بسیار مهم است زیرا به دانش و اطلاعات دانش آموز بسیار کمک می کند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: این مهم باید در مدارس غیردولتی نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا برخی از این مدارس به دلیل مسائل مالی سرمایه گذران خیلی به سمت فناوری نمی روند.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: می توانیم تعاریف جدید از جمله آموزش مهارت ها را با استفاده از تکنولوژی جدید داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه نیازهای فناوری آموزش و پرورش برای کشور جوانی مانند ایران با 80 میلیون جمعیت بسیار زیاد است تصریح کرد: این در حالی است که مدارس برای استفاده از تیغ دولبه فناوری خود را خلع سلاح کرده اند.
**مقوله سواد از خواندن و نوشتن به آموزش الکترونیک تغییر کرد
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: با نگاهی به بحث آموزش و در تعریف کامل تر با عنوان سواد از گذشته تاکنون در می یابیم که تعریف این مهم در جامعه کنونی به آموزش الکترونیک تغییر کرده است.
غلامحسن سخایی در میزگرد ایرنا افزود: سوادی که در دهه 60 آموزش داده می شد از روی کتاب، دفتر، قلم با مرجعیت معلم و محدوده اطلاعات همان کتاب بود و اگر کسی آن آموزش را نمی دید و سن او بالا می رفت از طریق نهضت سواد آموزی و کلاس های پس از آن باسواد می شد.
وی با بیان این که هم اکنون تعریف سواد غیر از خواندن و نوشتن است، گفت: سواد کنونی تکنولوزی و آموزش الکترونیک است و بر این اساس باید به خیلی موارد مسلط باشیم تا بتوانیم آن را به درستی فرا بگیرم.
این مسوول تاکید کرد: مقدمه دستیابی به تکنولوژی، اپیدمی کردن سواد رسانه و الکترونیک است.
** تغییر نگاه آموزش و پرورش ضروری است
سخایی یادآور شد : بر این اساس همچنین باید نگاه به آموزش و پرورش از گذشته و امروز به آینده تغییر یابد.
وی با بیان این که باید علت استفاده نشدن از تکنولوژی به صورت کامل در آموزش و پرورش ریشه یابی شود، گفت: همواره در کشور یکسری تعارضات وجود دارد و به این دلیل این انتقاد به آموزش و پرورش می شود که از مسائل تکنولوژی عقب است.
**پذیرفتن تغییر در نظام آموزشی نیازمند فرهنگ سازی است
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش گفت: برخی تکنولوژی ها را به دلیل فرهنگ و هویت چند هزار ساله ملی و اسلامی نمی توان مستقیم وارد آموزش و پرورش کرد زیرا تعارضات آن را نمی دانیم و آنها برای ورود به مفاهیم آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است.
وی با رد این نکته که دانش آموزان در عرصه آشنایی با فناوری های روز از معلمان جلوتر هستند، گفت: این طور نیست، امروزه بچه ها با یک کلیک کردن می توانند به آخرین اطلاعات روز دسترسی پیدا کنند ولی آیا آن مطلبی که یاد می گیرد فرهنگ آموزشی کشور ما هست یا معلم می تواند روی آن صحه بگذارد؟
سخایی اظهارداشت: باید قبول کرد که معلمان، میزان و شاخص برای دانش آموز در رد یا تایید بسیاری از مفاهیم آموزشی هستند.
وی ادامه داد: شاید دایره اطلاعات معلم در برخی مسائل از دانش آموز کمتر باشد ولی عمق آن زیاد است و در مقابل دانش آموز شاید خیلی مطالب بلد باشد ولی عمق آن بسیار کم است و زود از بین می رود.
این مسوول، دسترسی به خیلی اطلاعات به ویژه برای دانش آموزان را غیرضروری دانست و گفت: وظیفه معلمان آشنایی و آموزش با اطلاعات و مفاهیمی است که عمیق و کاربردی باشد.
وی تصریح کرد : تهیه محتوای دیجیتال در کشور نه تنها برای آموزش و پرورش بلکه در آموزش عالی بسیار هزینه بر، سخت، زمان بر و چالش زاست زیرا پس از 6 ماه که تهیه یک محتوا زمان می برد وقتی می خواهد عرضه شود تکنولوژی جدیدی می آید و آن را رد می کند.
** آموزش و پرورش محور توسعه نیست
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: متاسفانه سالهاست که هیچ وقت آموزش و پرورش محور توسعه قرار داده نشد و زمانی می توانیم به پیشرفت در این سیستم دسترسی پیدا کنیم که آن محور توسعه تعریف شده باشد.
وی تاکید کرد: ایران باید کشورهایی همچون سنگاپور، مالزی و ژاپن، آموزش و پرورش را محور توسعه کشور قرار دهد و سپس به دنبال بخش های دیگر همچون صنعت، کشاورزی و دیگر حوزه ها برود.
**ارتقای سطح کیفی معلمان نیازمند اعتبار لازم است
سخایی با بیان اهمیت برگزاری دوره های ضمن خدمت در آموزش و پرورش برای ارتقای سطح کیفی معلمان گفت: این مهم نیازمند بودجه و اعتبار لازم و کافی است.
وی تصریح کرد: اعتبارات آموزشی نیروی انسانی استان نسبت به سال 84 یا 85 به طور تقریبی به یک پنجاهم کاهش یافت به طوری که الان اولویت اول آموزش و پرورش بر مبنای پرداخت حقوق معلم، حق التدریسی ها و خیلی امکانات اولیه است.
این مسوول افزود: در شرایط حاضر 98، 6 درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق است و تنها 1، 4 درصد برای سایر باقی می ماند و به این لحاظ برای بحث آموزش نیروی انسانی، فضا و تجهیزات کفاف نمی دهد.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم تغییری در نظام آموزشی ایجاد کنیم باید در کنار 98، 6 درصدی که برای حقوق تخصیص می یابد بودجه ای برای آموزش دیده شود.
سخایی با بیان این که تجهیزات و ابزار هوشمند سازی مانند دیتا شو، تابلوی هوشمند و لپ تاپ در مدارس مهیاست، گفت: هوشمند شدن کلاس صرف ابراز و وسیله نیست بلکه باید معلم مسلح به دانش فناوری روز باشد.
**تابوی کنکور و فرهنگ غلط آن در خانواده ها باید شکسته شود
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش وپرورش اصفهان گفت: متاسفانه تا زمانی که تابوی کنکور شکسته نشود و هدف خانواده ها از تحصیل صرف کنکور و کسب مدرک در رشته های ناکارآمد در جامعه نباشد نمی توان راه به جایی برد.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که دانش آموز درکنار خوب نوشتن و خواندن نیازمند فراگیری مهارت های لازم است و با این شیوه و تفکر والدین، فرصت رشد، بالندگی و آموختن مهارتهای فردی و اجتماعی از دانش آموزان گرفته می شود.
سخایی با اشاره به الزامات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در اسفند ماه ابلاغ شد، گفت: اگر خانواده ها اجازه بدهند موارد این سند خوب اجرا می شود از جمله اینکه وظیفه آموزش و پرورش صرف علم آموزی نیست بلکه باید به تقویت سواد و مهارت های فردی و اجتماعی مورد نیاز جامعه پرداخته شود.
وی یادآور شد: همچنین در این سند تاکید شد که ادب، اخلاق و آداب معاشرت به دانش آموزان آموزش داده شود تا او خود بتواند نقشش را در آینده به عنوان یک نیروی مهارتی یا اینکه تحصیل در دانشگاه مشخص کند.
وی یکی از مشکلات مدارس غیردولتی را همچنان دغدغه خانواده ها و خواست آنها از مدارس برای پرداختن به کنکور و تکیه بر کتاب های کمک آموزشی ذکر کرد و گفت: بخشی از این موارد به موسسات آموزشی بر می گردد که با پشتوانه های مالی در قالب مشاور و پشتیبان در خانواده ها نفوذ کردند.
سخایی، تفکر کنکور در خانواده ها و فعالیت موسسات آموزشی را موجب 11 هزار میلیارد گردش مالی از طریق کتابهای کمک آموزشی و باقی اقدامات این موسسات ذکر و اضافه کرد : این عدد بزرگی سهم کسانی است که نمی گذارند هنرستان ها و مدارس مهارتی ما رشد کنند.
**بسیاری از مدارس اصفهان هوشمند هستند
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در بحث ابزار و تجهیزات آموزشی و هوشمند، مدیران مدارس استان همت بسیاری کردند و با مشارکت خانواده ها توانستند بیش از 50 درصد مدارس را به سیستم های آموزشی مجهز کننند.
وی افزود: یکی از مصداق های بارز مسلح بودن تعداد بسیاری از معلمان مدارس به فناوری روز افزایش تعداد شرکت کنندگان در جشنوازه تحلیل محتوای الکترونیکی است که تعداد آنها از 900 نفر در 2 سال پیش به 14 هزار نفر در سال گذشته رسیده است.
سخایی یادآور شد: اکنون با بهره گیری از تکنولوژی در آموزش و پرورش، دوره های پودمانی و مجازی برای آموزش نیروی انسانی (یادگیری مجازی) در قالب نرم افزار در اداره کل برگزار می شود.
**چالش سیستم آموزشی، ورود تکنولوژی قبل از آموزش است
رییس اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یکی از آفت ها و آسیب ها در سیستم آموزشی ما این است که تکنولوژی زودتر از آموزش وارد کشور می شود و این یکی از آفت های بزرگ آموزش و پرورش محسوب می شود.
حمیدرضا خردمند در این میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه معنی سواد در تعاریف جدید عوض شده و سواد آموزش و پرورشی یکی از چندین مدل سواد است، گفت: متاسفانه در ایران به این باور نرسیدیم که کسی که با سواد از آموزش و پرورش بیرون می آید لزوما سواد رسانه، مالی، کشاورزی و دولت الکترونیک ندارد.
وی با بیان این که نباید همه انتظارات از آموزش و پرورش باشد زیرا دانش آموز تنها یک سوم روز را درگیر مدرسه است، گفت: در این راستا یکی از الزامات آموزش دادن به والدین است تا بتوانیم به سمت ارتقای سیستم آموزشی پیش برویم.
خردمند بیان کرد : نمی توان گفت که ما در بحث آموزش در دنیا عقب هستیم ولی باید وضعیت نفوذ تکنولوژی در سایر بخش های کشور بررسی شود.
**زیرساخت شبکه ای کشور برای نظام آموزشی مناسب نیست
رییس اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: جدا از کمبودهای هزینه ای و نیروی انسانی در سیستم آموزشی، زیر ساخت شبکه ای برای بهره گیری در سیستم آموزشی نامناسب و سرعت اینترنت محدود است.
وی یادآور شد: به عنوان نمونه وقتی می خواهیم به دانش آموز موزه مجازی، واقعیت مجازی را آموزش دهیم به دلیل کندی سرعت اینترنت، دانش آموز از فعالیت و فراگیری منصرف می شود.
خردمند، همچنین موانع و مشکلات در مسیر تهیه محتوای الکترونیکی آموزشی کتاب های درسی توسط معلمان گفت: بسیاری از معلمان برای رفتن در این مسیر راغب و باانگیزه هستند ولی ورود به تهیه محتوای درسی الکترونیکی نیازمند یک سری تایید و مجوز و … است که موانعی بر سر راه آنها ایجاد می کند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه به آموزش و پرورش نگاه مصرفی است تغییر چندانی نخواهیم کرد زیرا همیشه نگاه ما به سیستم آموزشی این شکل است که درآمدهای دولت را می گیرد و هیچ بازده و بازتابی ندارد.
این مسوول تنها چاره را اصلاح قانون اساسی و برداشتن عنوان آموزش و پرورش رایگان ذکر کرد و گفت: اگر این موضوع اصلاح شود خانواده ها با دید بازتری به آموزش می نگرند و کمک می کنند و شاید خیلی از مشکلات ما حل شود.
وی ورود خیرین به عرصه مجهز کردن مدارس به ابزار و وسایل علمی و الکترونیکی را بسیار مهم و موثر برشمرد.
خردمند یادآور شد: ناگفته نماند که اکنون آموزش های ضمن خدمت با عنوان تولید محتوا برای معلمان در قالب جشنواره های رشد، تدریس برتر و تحلیل محتوا برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *