ناو آمریکا در خلیج فارس نمایشی با یک تیر وچند نشان

ناو آمریکایی در خلیج فارسنمایشی با یک تیر و چند نشان
به مناسبت خبر حضور ناو “ابراهیم لینکلن” در خلیج فارس، سلسله مقالاتی پبرامون ابعاد گسترده آن خواهم نوشت. در این یادداشت پرهیز جدی آمریکایی ها از جنگرا بررسی می‌کنم.
رقیبان ترامپ میکوشند با دیوانه و جنگ طلب نشان دادن ترامپ، مردم آمریکا را از عواقب رائ مجدد به او بترسانند. دولت ترامپ نیز هشیارانه بارها و آشکار از تمایلش به مذاکره با ایران و سایر مخالفینش گفته است. او می‌خواهد از “توافق جدید با ایران” توافق دولت اوباما را بی نتیجه جلوه دهد و یک پیروزی انتخاباتی و تبلیغاتی برای خودش دست و پا کند‌.
 نظام اقتصادی آمریکا بدهکارترین نظام مالی دنیاست و تاب تحمل هزینه های سنگین جنگ را ندارد. آنهم یک جنگ با چنین وسعت و شدت.
جامعه آمریکا سیاست های جنگ طلبانه‌ای مثل بوش را تحمل نمی‌کند و ترامپ می‌داند با شروع یک جنگ، انتخابات و اقتصاد آمریکا را باهم از دست می‌دهد.
 نتایج جنگ‌های ده سال اخیر آمریکا، نشان‌دهنده‌ی این است که آمریکا هربار مفتضحانه پس از اتلاف پول و تسلیحات و نیروهای هنگفت، مجبور شده عقب نشینی کند بدون آنکه منافعش تامین شود. نمونه اش در جنگ با کشورهای غیرقدرتمندِ عراق، افغانستان و سوریه.
 نفوذ بین‌المللی آمریکا مدت‌هاست که کم اثر شده است. قبلا آمریکا به راحتی در کشورهای جهان کودتا می‌کرد، عزل و نصب می‌کرد، روی نتایج انتخابات‌ها تاثیرگذار بود و… اما اخیرا دنیا به این تحلیل رسیده است که آمریکا تهدیدی علیه صلح و ثبات است‌. شروع جنگ جدید قطعا پایان نفوذ و بُرد آمریکا در روابط خارجی را رقم خواهد زد.
                                                                                                                                                                                          حسین ضرغامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *