چرا «خواندن توانستن است» شعار نمایشگاه کتاب شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب هفته گذشته شعار دوره سی و دوم را «خواندن توانستن است» انتخاب کردند.

بر اساس این گزارش، در پی انتخاب این شعار واکنش‌های مختلفی ابراز شد، ایوب دهقانکار سخنگوی نمایشگاه کتاب در تشریح این انتخاب در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه خبر اظهار داشت: حکایت انتخاب شعار مفصل است، اعضای شورا بر انتخاب مناسب تاکید داشتند،‌ اما از طریق کمیته روابط عمومی فراخوانی را منتشر کرده بودیم و از تمام مردم کشور، جامعه علمی، پژوهشگران و اندیشمندان و اصحاب قلم دعوت شد اشعار پیشنهادی را به دبیرخانه ارسال کنند، در ادامه شعارهای بسیار با تنوع زیاد اعلام وصول شد.

وی اضافه کرد: اعضای شورا ملاک‌هایی برای انتخاب شعار سال داشتند، اتفاق نظر بر این بود که رویکرد و چشم انداز  ایدئولوژی ما را برای کتاب و مطالعه نشان دهد،‌از سویی در شورای سیاستگذاری تاکید شد مسایل اخیر کشور مغفول نماند، خصوصا حوادثی که در سطح ملی و فرامنطقه‌ای رخ داد‌، اقدام نابخردانه دولت امریکا علیه سپاه پاسداران و.. با لحاظ همه این موارد و مدنظر قرار دادن اینکه شعار یک بیاینه و مقاله پژوهشی نیست که همه آنچه در اندیشه داریم در قالب شعار بیاید و ضمن اینکه در شعار نباید واژگان از یک تعدادی فراتر رود و باید نگاه را با کلمات کوتاه نشان دهیم؛‌این شعار انتخاب شد.

دهقانکار به آموزه های دینی و سخنی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: در آموزه های دینی و فرموده بزرگان چون حضرت علی (ع) آمده: دانش قدرت و اقتدار می آورد و از آن سو با توجه به اینکه در زبان فاخر فارسی ضرب المثلی داریم که «خواستن توانستن است»، انحراف از معیاری در نظر گرفته شد با این هدف که خواندن منجر به آگاهی شود. دانایی و دانش منجر به قدرت و توانستن می‌شود که مسایل دیگر را هم تحت پوشش قرار می‌دهد.

انتهای پیام/