سرهنگی: امسال با نویسندگان جدیدی از بانوان در غرفه «سوره مهر» آشنا می‌شوید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری اعلام برنامه‌های انتشارات سوره مهر برای نمایشگاه کتاب صبح امروز در دفتر این انتشارات با حضور عبدالحمید قره‌داغی، مدیرعامل سوره مهر و مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری برگزار شد.

بر اساس این گزارش قره‌داغی با بیان این‌که سال گذشته از افتخارات سوره مهر این بود که برای هفتمین بار در افتتاحیه نمایشگاه کتاب به عنوان ناشر برگزیده نشر عمومی انتخاب شد، گفت: در سال ۹۸ نیز تلاش همکارانم این بود که آنچه در توان دارند به درستی انجام دهند تا سال خوبی را بگذرانیم. هرچند سال ۹۷ سال سختی برای نشر کشور و حتی در تمام ابعاد جامعه را پشت سر گذاشتیم، اما تلاش و کوشش جواب می‌دهد و خبرهای خوب همیشه وجود دارد. ما نیز با وجود مشکلات تأمین مواد اولیه، چاپ و کاغذ هم در بخش تولید و فروش شاهد رشد بودیم.

مدیرعامل سوره مهر تصریح کرد: در بخش فروش با افزایش ۱۵ درصدی در تیراژ مواجه بودیم و به لحاظ تعداد اثر در فاصله نمایشگاه سال گذشته تا نمایشگاه امسال حدودا ۱۷۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم که برای نخستین بار در نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی با بیان این‌که مجموع آثار سوره چه به لحاظ تجدید چاپی و چه چاپ اول ۵۳۰ دوره چاپ است، گفت: طی این بازه زمانی آثار پرفروش ما نیز بیش از ۲۰ بار تجدید چاپ شده است.

قره‌داغی آماری را ارائه کرد و گفت: ۱۷۰ عنوان چاپ اول و ۵۳۰ دوره چاپ دوم ماحصل تلاش دوستانم در سال ۹۷ با تیراژ تقریبی حدود ۹۸۰ هزار جلد کتاب است. آمار نشان می‌دهد میانگین تعداد صفحات ۲۲۰ صفحه بوده و سال گذشته ۲۰۰ میلیون صفحه کتاب چاپ کرده‌ایم.

مدیرعامل این انتشارات با بیان این‌که تنوع موضوع در محتوا را شاهد بودیم، گفت: سال گذشته بیشترین کتاب‌های منتشر شده در حوزه ادبیات و هنر مقاومت و همچنین انقلاب اسلامی بوده است و آمار نشان می‌دهد ۲۰۰ دوره چاپ مربوط به این دو دفتر حوزه هنری بوده‌اند. البته ما ۵ کتاب در حوزه موسیقی، ۵۰ کتاب در حوزه کودک و نوجوان و ۲۲ عنوان نیز در حوزه طنز منتشر کرده‌ایم.

قره‌داغی به انتشار تقریظ رهبر انقلاب و کتاب فرنگیس اشاره کرد و گفت: انتشار این تقریظ سال گذشته اتفاق افتاد. انتشار این موارد علاوه بر توجه دادن به کتاب و کتابخوانی، توجه به ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است و البته حکمت‌هایی در آن مستتر است؛ مثل غفلت از موضوع مرزنشینان و توجه به کردستان؛ این کتاب با این‌که چند سال از نشر آن گذشته بود اما مورد توجه قرار گرفت، امسال هم مطلع شدیم در هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، موسسه انقلاب اسلامی برای سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی، تقریظ رهبر انقلاب در کتاب در کمین گل سرخ که انتشار آن به اوایل دهه هشتاد برمی‌گردد را فردا رونمایی می‌کند. این کتاب تاکنون ۲۳ بار در سوره مهر تجدیدچاپ شده است.

بخش دیگری از سخنان مدیرعامل انتشارات سوره مهر به توجه به ترجمه معکوس اختصاص داشت که وی گفت: ما در نمایشگاه امسال با توجه به افزایش تعداد عناوین ترجمه‌شده و تنوع زبان‌ها، غرفه بین‌المللی مستقل خواهیم داشت که در آن علاوه بر آثار مکتوب جدید، به معرفی آثار ترجمه‌شده می‌پردازیم. تاکنون ۱۲۰ عنوان از آثار تألیفی سوره مهر به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

وی حوزه کودک و نوجوان را در نمایشگاه امسال با ۵۰۰ عنوان کتاب میزبان این قشر از جامعه معرفی کرد و گفت: ۴۹ کتاب در سال گذشته به مجموعه آثار کودک و نوجوان کودک ما افزوده شده است. ضمن این‌که ۱۵۰۰ عنوان کتاب الکترونیک و ۱۳۰ عنوان کتاب گویا در نمایشگاه امسال ارائه خواهد شد.

مرتضی سرهنگی در بخش دوم نشست با اشاره به این‌که حضور سوره مهر در نمایشگاه کتاب امسال رنگ دیگری خواهد داشت، گفت: دلیل این امر حضور جدی زنان در ادبیات پایداری است. امسال با نویسندگان جدیدی از بانوان آشنا خواهیم شد و این کار حوزه هنری است؛ یعنی راه باز کردن برای کسانی که این جنگ مردمی را اداره کردند و حالا باید خاطرات آن‌ها بازگو شود؛ چراکه جنگ‌های دفاعی ذاتش مردمی است.

به گفته وی جنگ‌های مردمی، نویسندگان خود را پیدا می‌کنند و این ادبیات چون ذاتش مردمی است، به این دلیل است که نویسندگان خود را می‌یابد. اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد و این ادبیات در حوزه هنری تا این حد جدی گرفته می‌شود؟ پاسخ این است که حفظ این ادبیات؛ یعنی ادبیات انقلاب و جنگ، مثل حفظ حدود و ثغور این سرزمین است؛ تمام هزینه‌های این ادبیات را ما داده‌ایم. شگفتی در این ادبیات است؛ بنابراین صدای جنگ با خاطرات بانوان در نمایشگاه امسال بلندتر شنیده می‌شود.

وی در پایان گفت: ادبیات جنگ، دارایی ملی در تمام کشورهاست، زیرا خاطرات در همه جای دنیا نزدیک‌ترین روایت به جنگ است. خاطرات درهای جنگ را به روی مردم و نسل‌های آینده باز می‌کند؛ چراکه مردم می‌خواهند با واقعیت روبه‌رو شوند و ادبیات جنگ همدمی جز انسان ندارد چون در جنگ پای انسان در میان است.