توصیه حافظ ۱۳ ساله ایرانی به آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با برگزاری سی و ششمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم، ششمین دوره مسابقات دانش آموزی در دو رشته حفظ و قرائت پسران و دختران نیز در حال برگزاری است. مسابقاتی که به گفته محمد رضا مسیب زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش پس از ۲۰ سال، در سال ۱۳۹۶ دوباره از سر گرفته شد و حالا در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با دانش آموزانی توانا از داخل و خارج کشور به ایستگاه ششم رسیده است.

علی فیضی دانش آموز ۱۳ ساله ایرانی که در دومین روز از مسابقات در رقابت با کشور‌های عراق، هند، اندونزی و مصر توانست در رشته حفظ کل قرآن کریم شرکت کند، او پس از تلاوت خود در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از تلاطم و سطح کیفی برگزاری مسابقات می گوید.

**سلام، خدا قوت و احسنت به تلاوت زیبایی که داشتید؛ خودتان را برای مخاطبان ما معرفی می کنید؟

علی فیضی هستم. ساکن استان تهران، که توانستم امسال در مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش حفظ کل دانش آموزی شرکت کنم.

**چند سال دارید؟ و در حال حاضر در چه مقطع تحصیلی درس می‌خوانید؟

کلاس هشتم هستم و پانزده سال دارم.

**از چه سنی حفظ قرآن کریم را شروع کردید؟

از سن ۶ سالگی حفظ قرآن کریم را شروع کردم و توانستم در مدت ۱۱ ماه حافظ کل قرآن شدم.

**خیلی از هم سن و سال‌ها شما به دنبال زمانی مناسب برای حفظ سوره‌های قرآن هستند، به چه شکلی در مدت ۱۱ ماه کل قرآن را حفظ شدید؟

بنده روزی دو صفحه یا پنج صفحه از قرآن را حفظ می‌کردم و برای اینکه فراموش نکنم در روز‌های آتی دوباره آن‌ها تکرار می‌کردم.

استاد شما چه کسی بود؟

استاد حسین واحدی از اساتید خوب بنده بود، که در این مسیر خیلی زیاد کمکم کرد.

مشوق‌های اصلی شما چه کسانی بودند و توانستند چه نقشی را ایفا کنند؟

البته که تشویق‌های خانواده به خصوص مادرم بود که من به این مرتبه رسیدم. پدرم هم همراه م بود، ولی چون مادرم اکثر اوقات در خانه بود و بیشتر وقتم را با او بودم، نقش پررنگ تری دارد.

بین همکلاسی ها، دوستانی دارید که آن‌ها هم حافظ یا قاری قرآن باشند؟ یا شما بخواهید آن‌ها را در این مسیر راهنمایی کنید؟

در همین طرح بشارت ۱۴۵۲ یکی از دوستانم را به حفظ قرآن جزء سی تشویق کردم و او الان حافظ کل جزء سی قرآن است.

چقدر مدرسه در این مسیر شما را همراهی کرده است؟ معلم ها یا مدارس تا چه اندازه می توانند همراه دانش آموزان قرآنی باشند؟

اول توصیه من به بچه های هم سن و سال خودم هست که از همین سنین پایین با روخوانی و روان خوانی قرآن شروع کنند و همزمان با حفظ پیش روند. اما آنچه از همه مهمتر هست توجه مدیران و معملمان مدرسه است که باید هم مشوق دانش آموزان باشند و هم در زنگ های قرآنی آنها را به حفظ و روخوانی قرآن ترغیب کنند.

سال اولی است که در مسابقات بین الملی ایران شرکت کرده اید؟

این دومین باری است که در مسابقات بین المللی قرآن کریم حضور دارم، و قبل از آن در مسابقات کشوری، استانی و … شرکت کرده ام.

به نظر شما که دیگر مسابقات بین المللی را هم تجربه کردید، و با توجه به تغییراتی که در این دوره از مسابقات بوده، این نوع برگزاری و حفظ مرحله مقدماتی حضوری می‌تواند باعث سطح کیفی بالای متسابقین شود؟

دقیقا همین است! امسال کسانی وارد مسابقات شدن که شاید از نظر کیفی و تلاوت‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. حتی ما می‌بینیم که نسبت به سال‌های گذشته نیز شرکت کننده‌ها نیز پخته‌تر شده اند.

سطح مسابقات تا امروز به نحو بود؟

سطح مسابقات خوب بود و دانش آموزان این بار هم توانستند خودشان را نشان دهند تا در دیگر مسابقات هم شرکت کنند.

در طی برگزاری مسابقات خیلی با استرس و دلهره تلاوت دیگر شرکت کنندگان را گوش می‌کردید، این استرس به خاطر رقابتی است که بین شما‌ها وجود دارد یا به دلیل قَدر بودن رقابا است؟

در طی مرحله نیمه نهایی که همه شرکت کنندگان باهم بودیم، همه در حد یک نمره، یا سی صدم فاصله داشتیم. این رقابت را برای ما دشوار‌تر می‌کند.

از تلاوت خودتان راضی بودید؟

خیلی بد نبودم و می‌تواند برای داوران نیز راضی کننده باشد، البته باید رتبه بندی داوران را در فینال دید که نظر آن‌ها چه می‌تواند باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *