هویت‌سازی دانش‌آموزان؛ سال 97 برجسته شد

به گزارش واحد خبر روابط عمومی سازمان پژوهش، ، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمانی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است به منظور تحقیق و بررسی در مسائل کیفی تعلیم و تربیت، ارزشیابی مستمر و تنظیم برنامه‌های تحصیلی، تالیف و تدوین کتب درسی و آماده‌سازی مدارس و موسسات آموزشی تابع وزارتخانه برای کاربردی کردن وسایل و روش‎های نو تشکیل شده است.
موضوعی که حجت‌الاسلام و المسلمین «علی ذوعلم» رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و افزود: در راستای این هدف تلاش شد در سال 97، با طرح‌ها و برنامه‌های مختلف، زمینه ارتقای هویت دانش‌آموزان و توانمندی اولیای مدرسه فراهم شود.

* همسوسازی کتب درسی با سند تحول مهمترین عملکرد 97 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی تصریح کرد: در سال 97 عمده کاری که سازمان پژوهش انجام داد تکمیل تحول در حد همسوسازی کتاب‌های درسی با اهداف سند تحول بنیادین بود که در مورد پایه دوازدهم در سال تحصیلی 96-97 این کار به خوبی انجام شد و به دنبال آن بعضی از عناوین نونگاشت از جمله بحث سبک زندگی و خانواده که یکی از خلاءهای مهم در عرصه تربیتی و ورود اجتماعی دانش آموزان است، در پایه دوازدهم افزوده شد.
وی افزود: در بخش فنی و حرفه ای و کاردانش نیز توجه به صلاحیت‌های پایه برای هنرجویان که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود نیز سال گذشته مورد توجه قرار گرفت البته هنوز در این زمینه خلاءهایی در بازآموزی دبیران و هنرآموزان وجود دارد که تلاش می‌شود تابستان سال 98 جبران شود.

* سازمان پژوهش، پیشگام در طرح بوم
ذوعلم در ادامه به طرح «بوم» اشاره کرد و یادآورشد: کار دیگری که سال گذشته انجام شد و آغاز یک حرکت جدی در آموزش و پرورش تلقی می‌شود طرح بوم یعنی برنامه «ویژه مدرسه» بود. بر اساس این طرح، دو ساعت از مجموع زمان آموزش رسمی مدارس در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و در پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول در اختیار مدیر مدرسه قرار گرفته و مدیران مدارس با توجه به نیازهای منطقه ای و فرهنگی و مهارتی دانش‌آموزان این دو ساعت را می‌توانند در هفته به بحث‌های درسی غیررسمی اختصاص دهند.
وی، ضمن ابراز خرسندی از استقبال همکاران آموزشی از این طرح گفت: این طرح حرکت خوبی در راستای کاهش تمرکز در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی و توجه بیشتر به نیازهای واقعی و اجتماعی دانش‌آموزان است و با توجه به اینکه سال اول اجرای طرح بوم را پشت سر می‌گذاریم با استقبال همراه بوده و توانسته بخشی از محتواهای آموزشی را که همواره مورد نقد قرار دارد از حالت کلیشه‌ای خارج کند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح بوم در سال 98 قوی‌تر اجرا می‎شود، تصریح کرد: تلاش داریم برای بهتر اجراشدن این طرح، زمینه‌های یادگیری مهارت‌های لازم و تجربه‌هایی که مدیران باید از آن اطلاع داشته باشند را فراهم کنیم چرا که در این طرح هیچ کتاب درسی و عنوان محتوایی دخیل نیست و اجرای آن کاملا در اختیار مدیر مدرسه است.

* فراهم شدن بستر مشارکت نهادهای تربیتی با آموزش و پرورش 
فراهم کردن زمینه‌های همکاری سایر نهادها با نظام آموزشی برای اجرایی شدن بهینه طرح بوم، از دیگر اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال 97 بود که ذوعلم درباره آن اظهار داشت: برای موسسات و نهادها و مراکز پژوهشی وعلمی و تربیتی کشور مجالی ایجاد شد تا بتوانند در عرصه تربیت، مشارکت جدی و فعال با آموزش و پرورش داشته باشند. ضمن اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب و مبانی نظری تحول آموزش و پرورش هم بحث مشارکت بخش غیردولتی و موسسات و نهادهای تربیتی به عنوان یک رکن از ارکان چهارگانه تربیت، به صراحت مطرح شده است.
وی تصریح کرد: اکنون طرح بوم مجالی را برای این موسسات، نهادها، انجمن‌ها و مراکز پژوهشی تبلیغی، آموزشی، مذهبی و هنری فراهم کرده است به عنوان مثال اگر میراث فرهنگی بخواهد دانش‌آموزان را نسبت به گردشگری مطلع‌تر کند از این فرصت می‌تواند استفاده کند و بسته آموزشی و مهارتی مناسبی را تدارک دیده و با کمک همکاران در آموزش و پرورش و فرصت ایجاد شده در قالب طرح بوم، کلاس به کلاس برای بچه‌های دوره اول متوسطه آن را اجرایی کند.

* درآمیختن بازی با آموزش در پرونده سازمان پژوهش
خبرنگار حوزه آموزش در این گفت و گوی اختصاصی با رئیس سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی به فقدان شادی و بازی در فضای آموزشی اشاره کرد و برنامه سازمان پژوهش در این مورد را جویا شد که حجت الاسلام ذوعلم در پاسخ گفت: در کارگروه برنامه دوره ابتدایی، بحث آموزش همراه با بازی را به طور جد دنبال کردیم چرا که در الگوی اهداف برنامه درسی ملی، بُعد عمل، کار و فعالیت دانش‌آموزان در کنار بُعد علم اهمیت داده شده است.
وی ادامه داد: در بازنگری کتاب‌های درسی هم بحث شادی آفرینی مورد توجه قرار گرفته است که در این رابطه معاونت ابتدایی وزارتخانه این کار را با جدیت دنبال می‌کند البته باید مراقبت کنیم اینگونه طرح‌ها به نوعی غیرکلیشه‌ای و واقعی وارد مدارس شوند تا بعد از چند ماه این اتاق‌های بازی همانند برخی کتاخانه‌ها در مدارس غیرفعال نشوند.
ذوعلم راهکار پیشگیری از این امر را در ارتقای مهارت و توانمندی معلمان دانست و گفت: برای رسیدن به این هدف، از وزیر آموزش و پرورش درخواست کردیم که وظیفه ارتقای توانمندی معلمان در حین خدمت را به عهده سازمان پژوهش بگذارد تا بتوانیم با مدیریت واحد و برنامه ریزی شده این کار را دنبال کنیم. در عین حال هر نهاد دیگر هم این کار را انجام دهد ما کمک خواهیم کرد.
وی افزود: بنا داریم با توجه به بحث مدرسه محوری با تاکید بر مناطق کم برخوردار، تابستان سال 98 از ظرفیت‌هایی که در فضاهای فرهنگی و آموزشی برای توانمندسازی مدیران مدارس و ارتقای عدالت آموزشی وجود دارد بهره ببریم چرا که عدالت آموزشی صرفا در ابزارها و سخت‌افزارها محدود نمی‌شود و در توانمندی‌ها و مهارت‌های معلمان هم باید دیده شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: این کار تنها از عهده آموزش و پرورش برنمی آید و معتقدیم مدارس توانمند و مدیران مبتکر و دارای امکانات سخت‌افزاری باید به سایر مدارس کمک کنند و همکاری و همیاری بین مدارس شکل بگیرد تا بر اساس سند تحول بنیادین، شعار تعاون و همیاری در سطح آموزش اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *