در راستای بیانیه گام دوم، معتقدم نگاه مقام معظم رهبری یک نگاه تمدنی است که برای ایجاد یک تمدن نوین ما ۲۵۰، ۳۰۰ سال زمان نیاز داریم. مهم این است که بدانیم درست حرکت می‌کنیم و داریم به مطلوب می‌رسیم. هر سال خودمان را سنجش می‌کنیم. نمی‌خواهم بگویم همه کارها خوب جلو می‌رود. اما می‌خواهم عرض کنم ۴۰ سال از انقلاب گذشته است، اما هیچ وقت اینطور نبوده که این روحانی مسجد کجا آموزش ببیند؟ چه آموزشی ببیند؟ چگونه روی مسائل اجتماعی و حتی  مسائل روانشناسی و جذب مخاطب کار کند؟ اینها مباحثی است که طبیعتاً باید به آن پرداخته شود.

سند تحول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به زودی منتشر می‌شود

نقشه راه جوانان مسجدی برای گام دوم چیست؟

حجت‌الاسلام ارزانی:‌ ما یک سند تحولی داریم در آن سند تحول با توجه به بیانیه گام دوم که نزدیک به انتشار بود، ۷ بسته تعریف کرده بودیم که بعد از صدور این بیانیه، زمانی را برای بازنگری مجدد در سند گذاشتیم. زیرا سند ما، افق ۱۴۱۴ است. ممکن است این ۷ بسته افزایش یا کاهش پیدا کند. طبیعتاً در حوزه علمی ـ پژوهشی، که فرمایش حضرت آقا است، حتماً ورود خواهیم کرد. این سند نهایتاً در بهار سال آینده منتشر می‌شود و در آنجا به طور خاص خواهیم گفت که انتظار ما در پایان هر سال چه خواهد بود. در آن سند خواهیم گفت در حوزه علمی ـ پژوهشی مساجد و کانون‌های فرهنگی مساجد چه سهمی را عهده‌دار خواهند بود؟ اصلاً مربوط به ما می‌شود که ورود پیدا کنیم یا نه؟ یا این مربوط به دانشگاه است و مربوط به کانون فرهنگی نیست.

دقیقاً در آن سند تعریف خواهیم کرد که کدام حوزه به طور خاص به ما به عنوان کانون فرهنگی و هنری مسجد مربوط می‌شود و ما چه سهمی را از این خواهیم داشت؟ در حوزه کسب و کار، در استان تهران نمایشگاه مختصری برگزار شد. در برخی کانون‌‌ها در حوزه صنایع دستی خصوصاً در شهرستان‌های اطراف تهران فعالیت می‌کنند، کارهایشان را در آن نمایشگاه عرضه کرده بودند. یکی از کارهایی که ما در سامانه سجا دنبال می‌کنیم این است که محصولات تولیدشده توسط بچه‌های مسجد در آنجا عرضه و خرید و فروش شود.