معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ سهم آموزش در سبد فعالیت‌های آموزش و پرورش بسیار سنگین است و شاید بسیاری آسیب‌هایی که می‌بینیم به سنگین شدن سهم آموزش و دور شدن از هدف غایی تربیت برمی‌گردد.

بسیاری از آسیب‌ها در مدارس به خاطر سنگین شدن سهم “آموزش” است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علیرضا کاظمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر اظهار کرد: فلسفه شکل‌گیری سند تحول همین چالش‌های موجود در حوزه تعلیم و تربیت بود، در فرایند تربیت، یک قسمت معرفت است و قسمت‌های اساسی آن، کاربرد معرفت و تغییر رفتار برای به زیستن و با یکدیگر زیستن و به عبارت دیگر ساخت یک انسان اجتماعی و برخورداری از حیات طیبه است.

وی افزود: طبق سند تحول بنیادین معتقدیم که فرایند آموزش هم باید به تربیت منجر شود اما قطعاً سهم آموزش در سبد فعالیت‌های آموزش و پرورش بسیار سنگین است و شاید بسیاری آسیب‌هایی که می‌بینیم به سنگین شدن سهم آموزش و دور شدن از هدف غایی تربیت برمی‌گردد.

کاظمی یادآور شد: هدف میانی سند تحول، حیات طیبه و استراتژی آن تعلیم و تربیت تمام ساحتی است یک فرایند تعاملی که نتیجه آن تکوین و تعالی هویت متربی مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید

وی ساختار فعلی نظام آموزشی را بزرگترین چالش دانست و گفت: کنکور به عنوان سد بزرگی در مقابل فعالیت‌های تربیتی کاملا خود را نشان می‌دهد در خود فضای آموزش در قالب برنامه درسی ملی نیز فرصتی که معلم بتواند برای تربیت زمینه‌سازی کند وجود ندارد باید تغییرات جدی در مدل‌ها و روش‌های تربیتی خود ایجاد کنیم تا بتوانیم موفق شویم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر آموزش‌وپرورش نیز اکنون به دنبال ایجاد این موقعیت‌های تربیتی است، گفت: تلاش می‌کنیم موقعیت‌هایی را به عنوان مکمل برنامه درسی ملی ایجاد کنیم اکنون هدف‌گیری به این سمت است که مربی پرورشی در مدرسه مدیریت فضای تعلیم و تربیت را به عهده بگیرد.

کاظمی با اشاره به ضرورت تعلیم و تربیت تمام ساحتی گفت: برنامه‌های موقعیت‌ساز اجرا می‌کنیم در حوزه ساحت تربیتی سیاسی انتخابات شوراهای مدرسه، مجامع دانش‌آموزی در سطح استان و مجلس دانش‌آموزی را در سطح کشور داریم دفاع از مبانی اعتقادی و ارزش‌های اصیل انقلاب از جمله اهدافی است که مدنظر داریم و طراحی مسیر شغلی دانش‌آموزان را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضوان حکیم‌زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش نیز درباره برگزاری آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان پایه هفتم گفت: مسئول تصمیم‌گیری در این باره مرکز سمپاد است ولی شیوه آزمونی که برای انتخاب اجرا خواهد شد با روش‌های سنتی و غلط گذشته تفاوت خواهد کرد.

وی افزود: تربیت تمام ساحتی در سند تحول بنیادین مورد تاکید است اما آیا فضاهای مناسبی اعم از کارگاه هنری، ورزشی، آزمایشگاه و… در مدارس در اختیار داریم؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های درسی ما تمام ساحتی است یا ساحت خاصی را بیشتر مورد توجه قرار داده است؟ گفت: شاید نکته اساسی جداکردن نقش تربیتی از کار معلمان بود عمده وقتی که دانش‌آموزان در مدرسه می‌گذرانند با معلمان است اگر بخواهیم نقش تربیتی را فقط به معلم پرورشی بسپاریم باعث شده فرصت‌هایی که می‌توانستیم از رهگذر نقش تربیتی معلمان داشته باشیم از دست بدهیم.

حکیم‌زاده افزود: در سند تحول، تقدم با تربیت است، اما برای تغییر نگاه و رویکرد ذینفعان باید بیشتر تلاش شود یکی از این ذینفعان خانواده‌ها هستند و اگر همه پیشرفت را در کنکور و آموزش ببینند نمی‌توان راه به جایی برد.

وی با بیان اینکه حرکت‌هایی در آموزش و پرورش و از دوره ابتدایی شروع شده که اگر سایر سازمان‌ها با آن هم‌جهت نباشند 100درصد توفیق نمی‌یابد، گفت: تعلیم و تربیت فقط بر عهده وزارت آموزش و پرورش نیست همین الان تحت‌الشعاع قرار گرفتن تربیت از سوی رسانه ملی را شاهدیم که با تبلیغات بی‌رویه موسسات خصوصی که حتی پیش دبستانی‌ها را هدف قرار داده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بدون شک نه حرکت شتابزده می‌تواند کمک کند نه حرکت‌های پوپولیستی گفت: همین حذف آزمون‌ها که چند میلیون مشتری داشت آیا کار کمی بود؟ این حرکت شروع شده است و می‌توانیم به دوره‌های دیگر تسری دهیم.

حکیم‌زاده تصریح کرد: برخی سیاست‌گذاری‌های خلاف سند تحول چون تنوع مدارس و طبقاتی کردن مدارس می‌تواند این عدالت را در فراهم کردن فرصت های خوب یادگرفتن برای همه به طور یکسان فراهم نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *