حاشیه های پررنگ‌تر از متن آموزش و پرورش

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم،تغییر و تحولات این روزهای آموزش و پرورش آنقدر با حاشیه همراه شده که تمام طرح‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه را تحت‌الشعاع قرار داده است و این حواشی پررنگ‌تر از متن، مسائل و مشکلات اصلی معلمان و دانش‌آموزان را به حاشیه برده است.

در آخرین مورد، ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش با دفتر وزارتی که به نظر می‌رسد با هدف چابک‌سازی ستاد انجام گرفته به حاشیه‌ای دیگر تبدیل شده است که حالا پررنگ‌تر از تمام مسائل و مشکلات جلوه می‌کند و به دغدغه‌ای جدی برای برخی افراد تبدیل شده است، دغدغه‌ای که از جنس مسائل و مشکلات دانش‌آموزان و معلمان این سرزمین نیست و یکبار دیگر بازی‌های سیاسی را عیان‌تر نمایان می‌کند.

همین چند هفته اخیر، اتفاقات تلخ و مهمی برای نظام آموزش‌وپرورش کشور اتفاق افتاد. چهار کودک در جریان آتش‌سوزی دبستانی در زاهدان جان خود را از دست دادند، علت اصلی ماجرا هم به گفته نمایندگان مجلس و حتی خود مسئولان آموزش‌وپرورش، عدم نظارت این وزارتخانه بر وضعیت مدرسه غیردولتی ” اسوه” زاهدان بود.

در اقدامی دیگر دولت در لایحه بودجه 98، پیشنهادی را برای گسترش طرح خرید خدمات آموزشی دارد و براین اساس سالانه 10 درصد دانش‌آموزان باید تحت پوشش این برنامه بروند طرحی که در ابتدای راه قرار بود با رویکردی عدالت‌محور در مناطق محروم و کمتربرخوردار و صرفاً در مناطقی که نیروی آموزشی وجود ندارد، اجرا شود حالا  در خدمت توسعه مدارس غیردولتی قرار گرفته است.

در حالی که مدارس فرسوده و استفاده از بخاری‌های نفتی در مناطق محروم هر لحظه جان دانش‌آموزان کشور را تهدید می‌کند و از سوی دیگر دولت سال‌هاست با عدم اختصاص سرانه مورد نیاز به مدارس دولتی، حداقل‌ها را برای آنها فراهم کرده است و در برنامه جدید خود از سال 98 می‌خواهد این حداقل‌ها را هم محدودتر کرده و جریان آموزش در مدارس دولتی را به بخش خصوصی آن هم با یک چهارم هزینه واگذار کند با وجود تمام این مسائل جدی حواشی آموزش‌وپرورش همچنان پررنگ از مشکلات است و فضای مجازی هم در دامن زدن به حاشیه‌ها بی‌تاثیر نیست.

به نمونه‌ای از حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن آموزش‌وپرورش اشاره می‌کنیم؛  اخیرا تغییراتی در ستاد وزارت آموزش‌وپرورش انجام شد و بر این اساس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با دفتر وزارتی ادغام شد اما این مسئله تحت تاثیر نگاه‌های سیاسی به یک بحران تبدیل شده است تا جایی که برخی عنوان عجیب “کودتا” در آموزش‌وپرورش را برای آن انتخاب کردند و به این نقد دارند که بطحایی در حال چیدن مهره‌های یک جناح سیاسی خاص در آموزش‌وپرورش است.

روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در مدت اخیر با مسائل و چالش‌هایی مواجه شد که می‌توان به توئیت رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه اشاره کرد که از فشارهای نمایندگان مجلس و دخالت در عزل و نصب‌های مدیران آموزش‌وپرورش حکایت داشت و همین مسئله با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه شد. تمام این اظهارنظرها و اتفاقات باعث شده فضایی حول آموزش وپرورش شکل بگیرد که بر محور حاشیه‌ها متمرکز است و طبیعی است در چنین فضایی مسائل و اولویت‌های اصلی این وزارتخانه به حاشیه می‌رود.

چه بپذیریم چه نپذیرم،  مشکلات دانش‌آموزان و معلمان کشور این روزها ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با دفتر وزارتی نیست. آنها انتظار تامین حداقل‌ها را دارند، حداقل‌هایی که اگر در حادثه مدرسه زاهدان به آن توجه می‌شد 4 کودک قربانی نمی‌شدند. در چنین فضایی نیاز است به دور از نگاه سیاسی و بازی‌های جناحی، مسائل و طرح‌های مختلفی که آموزش‌وپرورش این روزها از آن پرده‌برداری می‌کند و در مدارس به اجرا می‌گذارد از سوی منتقدان و کارشناسان تحلیل شود تا زوایای مختلف آن بررسی و نقاط ضعف و چالش‌های احتمالی آن هشدار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *