همه مدارس استاندارد در اختیار «از ما بهتران» است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسانه معلم، نشست علمی نقد و بررسی پیرامون مسایل آموزش و پرورش توسط کانون تربیت اسلامی با عنوان بودجه 98 آموزش و پرورش در حسینیه شهید همت برگزار شد.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این نشست اظهار کرد: در کل مجلس نمی تواند بحث بودجه را تغییر دهد و یک ریال را هم بخواهد به دولت بار مالی تحمیل کند، اصل 75 می شود و تنها می تواند از یک بخش بردارد و به بخش دیگر اضافه کند اما از کجا بردارد و به کجا اضافه کند.

وی ادامه داد: هر وزارتخانه متولی دارد، نماینده پارلمانی دارد و شاید صدها برابر بیش از آموزش و پرورش با نماینده ها ارتباط دارند؛ برخی دستگاه ها یک هفته در مجلس هستند و با کیفیت کار می کنند و ضمن اینکه تمام عواملشان در استان ها بسیج می شوند اما در هفته معلم اعلام می کنیم که معلمی شغل انبیاست که انقدر به آسمان می بریم که فراموش می کنیم معلم نان و غذا هم لازم دارد و خانواده دارد یعنی خودمان، خود را تجلیل می کنیم و هفته معلم را گرامی می داریم ولی آنجایی که باید بسیج بشویم، کم می آوریم ضمن اینکه در بحث کارشناسی هم کم می آوریم و می خواهیم با کلی گویی و شعر و شاعری، به نتیجه برسیم.

میرزاده افزود: سازمان برنامه و بودجه با عدد و ارقام کار دارد؛ از سوی دیگر می گوییم آموزش و پرورش 50 هزار نیروی مازاد دارد و آنها ضرب و تقسیم می کنند و می گویند بودجه تان زیاد هم هست.

وی ادامه داد: تا زمانی که آموزش و پرورش خودش نخواهد مشکل را حل کند، مشکلش حل نمی شود. با این دغدغه و مشکلات اگر منتظر بشویم که معجزه در بودجه آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، نخواهد افتاد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: فقط مدیر مدرسه به بخشنامه های تکراری، موازی و هزینه بر بخواهد پاسخ دهد، وقت کم می آورد و روز به روز تشکیلات بزرگتر می شود؛ دولت بزرگ است و به غیر بزرگ بودن، بروکراسی اداری طولانی است. یک معلم به راحتی جواب نامه اش را نمی گیرد زیرا به صد جا مربوط است و بخشنامه های موازی و ضد و نقیض زیاد است.

وی افزود: با کوچک سازی و تفویض اختیار باید مشکلات را حل کرد و از آن طرف دولت تکلیف خود را روشن کند. آموزش و پرورش یا مهم است یا مهم نیست. اگر اولویت وجود داشته باشد، با همین تحریم ها و مشکلات می توان اقدام کرد و اگر 10 درصد از یارانه ها کم شود، مشکلات آموزش و پرورش حل می شود.

میرزاده به بدهی آموزش و پرورش به فرهنگیان اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش هر سال بدهی داشته است و از سال 88 به فرهنگیان بدهی دارد.

* هیچ فریادرسی از فرهنگیان نداشتیم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در قضیه کنکور می‌دانید چه کشیدیم و هیچ فریادرسی از فرهنگیان نداشتیم؛ آن گروهی که 10 درصد کشور هم نیستند آنقدر متحد بودند که چه راحت جلوی رئیس‌جمهور را گرفتند و نگذاشتند، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای تیزهوشان را امضا کند.

وی به حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان اشاره کرد و افزود: 4 دانش‌آموز به دلیل بی عرضگی مسؤولان مدرسه و ناحیه 2 زاهدان در آتش سوختند.

میرزاده گفت: همه مدارس استاندارد در اختیار «از ما بهتران» است و بهترین مدارس هر منطقه در اختیار مدارس خاص است.

وی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و افزود: بگذارید با صراحت بگویم؛ سند تحول آسمانی است و آرزو‌هایی را مطرح می‌کند که برای آموزش و پرورش داریم اما باید کاربردی صحبت کنیم؛ شما فرهنگیان به ما بگویید برای اجرای ۵ یا ۱۰ درصد آن چه اقداماتی لازم است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مطرح شدن دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش گفت: انتخاب مدیران مدارس می‌تواند با انتخابات باشد و هیچ نماینده‌ای دخالت نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *