اعلام جزئیات بودجه ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال ۹۸

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری رسانه معلم، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به تشریح جزئیات بودجه ۹۸ آموزش و پرورش در لایحه بودجه پرداخت.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با ویژگی‌های مشخصی در خصوص تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها برای کاهش مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش تناسب درآمدی اقتصادی و توسعه اقتصاد مقاومتی طراحی شده است؛ رویکردهایی که به لایحه وجود داشته است در رابطه با حفظ ثبات اقتصادی، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم‌ها، تعیین معیشت و ارتقای شاخص‌های سلامت و عدالت اجتماعی است.

الهیار ترکمن اضافه کرد: آن چیزی که در قالب سقف اول لایحه بودجه پیش‌بینی شده است یعنی سقف ۴۰۷ هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان شامل ۵۱ درصد درآمدهای عمومی، ۳۶ درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۱۳ درصد واگذاری دارایی‌های مالی  است؛ در مقابل این منابع، مصارف را داریم که مصارف ما ۷۹ درصد هزینه‌ای، ۱۵ درصد مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا طرح‌های عمرانی و ۶ درصد مربوط به تملک دارایی‌های مالی است.

وی با بیان اینکه بودجه علاوه بر کارکرد تأمین منابع مالی، کارکردهای دیگری مانند کارکردهای سیاست‌گذاری، کارکرد تنظیم‌گری و کارکرد اصلاحات ساختاری دارد، گفت: در لایحه بودجه ۹۸ یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها توجه به کارکرد اصلاحات ساختاری است یعنی از طریق سیاست‌گذاری‌ها که در قانون بودجه انجام می‌دهیم می‌توانیم به یک سری از اصلاحات ساختاری دست پیدا کنیم و از آن طریق بتوانیم به چابک‌ کردن اجرای فرایندها و اثربخشی منابعی که در لایحه پیش‌بینی شده است، کمک کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: چند مورد از اصلی‌ترین اصلاحات ساختاری که در لایحه بودجه انجام گرفته است را بیان می‌کند؛ یکی بحث کاهش استفاده دولت از درآمدهای ارزی است که از ۲۷ میلیارد دلار به ۲۱.۷ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است؛ دومین مورد، رویکرد و برنامه‌ریزی دوساله در خصوص پایداری بودجه بر اساس سازوکار‌هایی که در تبصره‌های لایحه بودجه پیش‌بینی شده، است؛ سومین مورد، الزام صندوق‌های بازنشسستگی به افزایش کارایی و بازدهی بنگاه‌های تحت پوشش خودشان است و اینکه مجبور شوند، بخشی از کسری‌هایی که برای پرداخت حقوق بازنشستگان دارند از منابع داخلی خودشان تأمین کنند.

وی ادامه داد: چهارمین مورد بحث اصلاحات فرایندی در آموزش و پرورش است که چند مورد آنجا هدف‌گذاری شده است در بند «ب» تبصره ۲۱ لایحه، بحث ۱۰ درصد خرید خدمات آموزشی برای تحت پوشش بردن دانش‌آموزان، کاهش ادارات مراکز استان‌ها و کاهش ادارات کوچک‌مقیاس مطرح شده است؛ بر اساس این تبصره باید مناطقی که تعداد دانش‌آموزان آن کمتر از ۵ هزار نفر است، ادغام کنیم.

* پیش‌بینی  ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس

الهیار ترکمن اضافه کرد: پنجمین مورد، بحث اولویت‌بندی به تخصیص پروژه‌های عمرانی است یعنی دیگر هر پروژه تخصیص کوچک نگیرد و یک وحدت رویه در اولویت‌بندی به تخصیص پروژه‌های عمرانی وجود داشته است؛ ششمین مورد بحث هدفمند کردن مصرف درآمدهای اختصاصی دستگاه‌هاست؛ هفتمین مورد، ممنوعیت ایجاد مراکز آموزش عالی جدید، ادغام واحدهای آموزش عالی کوچک و انتقال دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم است؛ هشتمین مورد، حذف موازی کاری‌ها در دولت است؛ نهمین مورد بحث ممنوعیت ایجاد واحدهای اداری جدید در شهرستان‌هاست و دهمین مورد افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای است.

وی گفت: از تبصره‌های ۲۲‌گانه بودجه، چندین مورد آن مهم است؛ مثلاً تبصره ۶، نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی را مشخص کرده است، بند «د» تبصره ۹ مربوط به ساماندهی، بهینه‌سازی و استفاده درست از کاربری املاک و فضاهای در اختیار آموزش و پرورش است و به نوعی ابقای بند «ه» تبصره ۹ امسال است؛ جزء یک بند «الف» تبصره ۱۲ که مربوط به سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت را مشخص کرده است که ۷ برابر حداقل حقوق در سال و تا سقف ۳۰ سال است؛ بند «ج» تبصره ۱۲ نیز ۲ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با اولویت کسانی که زیر ۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند؛ بند «ه» تبصره ۱۲ هم ممنوعیت اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که بار مالی دارند را مورد تأکید قرار داده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تبصره ۱۴ در بند الف، جدولی هست که مربوط به توزیع یارانه‌هاست و در آنجا ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس پیش‌بینی شده است؛ یک تفاوت اصلی که با ۱۰۰ میلیارد تومان امسال دارد، این است که امسال آن را به حالت معافیت گرفتیم ولی سال آینده این اعتبار از یارانه‌ها تأمین می‌شود و مستقیماً پرداخت می‌کنیم و موانع اجرایی که خیلی از وزارتخانه‌های نیرو و نفت برای اجرای معافیت مدارس ایجاد کرده بودند، با این شکل حل می‌شود.

وی ادامه داد: بند «ج» تبصره ۱۸ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی مدارس اجازه می‌دهد و در جزء ۴ تبصره ۱۹ اجازه خرید خدمات آموزشی از مؤسسان مدارس غیردولتی به وزارت آموزش و پرورش می‌دهد.

* ۱۳.۹ درصد از منابع بودجه عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص دارد

الهیار ترکمن با بیان اینکه اعتبارات منابع عمومی دولت در سال ۱۳۹۷، رقم ۳۸۶ هزار میلیارد تومان بوده است که عدد با ۵.۴ درصد رشد به ۴۰۷ میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: در بین دستگاه‌های دولتی و بین فصول اجرایی، وزارت آموزش و پرورش دارای بیشترین رشد نسبت به سال ۹۶ است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۷ حدود  ۱۱.۳ درصد از منابع بودجه عمومی کشور  به بخش آموزش و پرورش اختصاص داشت که این رقم در سال ۹۸ به رقم ۱۳.۹ درصد رسیده است البته بدون اعتبار رتبه‌بندی، این رقم ۱۳.۴ درصد است.

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش تصریح کرد: اعتبارات ما در سال ۹۸ در جداول ۷، ۸ ، ۹، ۱۸، ۲۱ و یارانه‌ها بالغ بر ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان است که در حوزه اعتبارات هزینه‌ای ۲۹ درصد رشد، در حوزه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۰.۳ درصد رشد و در کل اعتبارات ۲۹.۵ درصد و بدون احتساب اعتبار رتبه‌بندی ۲۵ درصد رشد داریم.

* سرانه دانش‌‌آموزی در مدارس دولتی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۳ ردیف اعتبار در لایحه بودجه ذیل آموزش و پرورش به غیر از سازمان‌های وابسته داریم، افزود: شاهد رشد در این ردیف‌ها بودیم که به عنوان مثال  ردیف اعتبارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ۲۵ درصد، ردیف برون‌سپاری کاردانش ۲۳ درصد، ردیف پرداخت حقوق کارکنان خرید خدمات ۲۱ درصد، ردیف فعالیت‌های تربیت‌بدنی دانش‌آموزان ۲۰ درصد، ردیف مدارس خارج از کشور ۱۵ درصد و ردیف سرانه دانش‌آموزی ۱۰ درصد رشد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات را برای ۱۲.۳ میلیون دانش‌آموز دولتی پیش‌بینی کردیم و تعداد کارکنان آموزش و پرورش ۹۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر است، ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۸ رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق و مزایای کارکنان آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه سرانه دانش‌‌آموزی در مدارس دولتی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان است و ۵۳۰ میلیارد تومان نیز بابت حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان مناطق محروم پیش‌بینی شده است که ۳۲۰ میلیارد تومان مربوط به مدارس شبانه‌روزی و ۲۱۰ میلیارد تومان مربوط به ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در مناطق روستایی است.

* سرانه روزانه دانش‌آموزان شبانه‌روزی ۳۵۰۰ تومان است

الهیار ترکمن با بیان اینکه سرانه دانش‌آموزی در مدارس شبانه‌روزی علی‌رغم پیگیری‌ها کماکان پایین است، افزود: با همه اتفاقاتی که افتاده است ما در روز ۳۵۰۰ تومان بیشتر نمی‌توانیم به دانش‌آموزان شبانه‌روزی، آنهایی که خوابگاه بیتوته می‌کنند، پرداخت کنیم و این در حالیست که به دانشجویان وزارت علوم، ۱۶ هزار تومان در روز پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ردیف کیفیت بخشی به آموزش و پرورش در استان‌های محروم به ۲۹۴ میلیارد تومان افزایش یافته است، اضافه کرد: سرانه ورزشی دانش‌آموزان ۷۶۰۰ تومان، سرانه ارتقای سلامت جسمی دانش‌آموزان ۴۴۰۰ تومان و سرانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به انضمام طرح نماد ۲۵۵ هزار تومان برای جامعه هدف است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲۷۱ هزار نوآموز مناطق دوزبانه داریم که ۷۴ میلیارد تومان برای آنها اعتبار در نظر گرفته شده است؛ سرانه پرورشی دانش‌آموزان ۲۰ هزار تومان است و اعتبار مدارس خارج از کشور به ۲۰۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که با توجه به نوسانات ارزی رقم قابل اتکایی نیست؛ همچنین حقوق کارکنان خرید خدمات آموزشی به ۳۷۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

* دولت بالاترین درصد رشد را در بودجه به آموزش و پرورش اختصاص داده است

الهیار ترکمن با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه را از دید قوانین بالاستی تفسیر کنید؛ ما در قانون برنامه ششم، ماده ۲۵ را داریم که هیچ مغایرتی با قوانین بالادستی پیش‌بینی نشده است؛ در این ماده آمده است: به منظور مردمی شدن و گسترش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد و به منظور افزایش بهر‌ه‌وری و ارتقای سطح کیفی خدمات و مدیریت بهینه هزینه به تمامی دستگاه‌های اجرایی که عهده دار وظایف اجتماعی، فرهنگی و خدماتی هستند از قبیل واحدهای بهداشتی و درمانی، مراکز بهزیستی و توانبخشی، مراکز آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و مراکز ارائه دهنده خدمات و نهاد های کشاورزی و دامپروری، اجازه داده می‌شود در چهارچوب استانداردهای کیفی خدمات که توسط دستگاه ذی‌ربط تعیین می‌گردد نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی به جای تولید خدمات اقدام نمایند.

وی ادامه داد: صحبت رئیس‌جمهور در خصوص قیمت تمام شده آموزش و پرورش بود و یک نمونه آن را گفتند؛ خود دولت که رئیس‌جمهور در صدر آن است، بالاترین درصد رشد را به آموزش و پرورش اختصاص داده است ولی اصلاحات ساختاری در بودجه ۹۸ مورد تأکید قرار گرفته است.

* ۱۰۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه آموزش و پرورش به سال بعد منتقل می‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بودجه گفت: در حوزه هزینه در لایحه بودجه ۶۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم که ۴۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ما پیش‌بینی شد.

وی درباره میزان کسری بودجه آموزش و پرورش افزود: حدوداً ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سال ۹۷ به ۹۸ منتقل می‌شود البته کسری ۴ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۷ داریم که ۳ هزار میلیارد تومان آن تا اردیبهشت ماه از محل بودجه قابل تأمین است

الهیار ترکمن گفت: فکر می‌کنیم بودجه‌ای که برای ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها داریم در سال ۹۸ هم با کسری ۵ هزار میلیارد تومانی مواجه شود که ۴ هزار میلیارد تومان آن از محل ساز و کارهای بودجه قابل تأمین است و مجدد هزار میلیارد تومان آن به سال بعد از آن منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان نیز ۳۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که امسال شکل آن از جدول شماره ۹ اختصاص می‌یابد.

* پیگیری برای استخدام در آموزش و پرورش  

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره استخدام در آموزش و پرورش گفت: مجوز استخدام در آموزش و پرورش باید از طریق سازمان اداری استخدامی تصویب و به ما ابلاغ شود؛ مکاتبات خود را در این زمینه با سازمان اداری و استخدامی شروع کرده ایم و در حال ارائه مستندات لازم به این سازمان هستیم تا بتوانیم تا سقف نیاز مجوز بگیریم.

وی درخصوص جذب ۵۰۰۰ نیروی خدماتی اظهار کرد: تأمین نیروی خدماتی در مدارس یکی از مشکلاتی است که با آن روبه‌رو هستیم؛ ماده ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری این امکان را به ما داده است که با اخذ مجوزهای لازم از طریق شرکت های ذیربط نیروهای خدماتی لازم را تأمین کنیم که این کار پس از طی مراحل کاری خود از طریق برگزاری مناقصه از سوی ادارات کل آموزش و پرورش انجام می‌شود.

الهیار ترکمن درباره شیرمدارس نیز گفت: برای شیر مدارس ۲۰۰ میلیارد اعتبار در سال جاری پیش بینی شده بود که تا کنون تخصیص نگرفته است. در سال ۹۶ هم تخصیصی نداشتیم و همچنان پیگیر هستیم.برای سال ۹۸ هم همینطور است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره پویشی تحت عنوان ” مدرسه بنگاه نیست” که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده است نیز گفت: تا حالا سوپرمارکت در مدرسه زده نشده یا اینطور نبوده دیوار و فضای مدرسه را اجاره بدهند. این موضوع مدنظر ما نیست و اقتصاد مدرسه را طبق الگوهای مشخص در دست پیگیری داریم که هدف آن مدرسه محوری است.درآمدهای آموزش و پرورش نیز مشخص است و از مدرسه درآمد کسب نمی‌کنیم.

وی درباره ساماندهی املاک مازاد آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸ نیز اظهار کرد: ساماندهی املاک مازاد چندسالی است که در تبصره ۹ پیش بینی می‌شود. برای سال آینده نیز در لایحه آمده است. قانون به ما اجازه فروش نمی‌دهد و اجازه تغییر کاربری داریم که هر وقت نیاز شد دوباره به حالت آموزشی برگردد؛ این طرح در استان های مختلف دنبال می‌شود و حدود ۲۵ مورد موفق تغییر کاربری داشته‌ایم که برای سال آتی هم ادامه می یابد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره اصلاحات ساختاری، ادغام معاونت‌ها و کاهش ادارات کوچک در استان ها اظهار کرد: ساختار بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در ستاد و استان ها باید تغییر کند. شش معاونت فعلی جاافتاده و مستقر شده اند و پیشنهاد ما این بود که در مجموع تغییری در معاونت ها ایجاد نشود و کوچک سازی ساختار را در باکس‌های زیرمجموعه دنبال کنیم که در دست بررسی است.

الهیار ترکمن افزود: بر اساس آمار موجود از ۷۶۰ منطقه آموزشی حدود ۴۰ درصد از ادارات آموزش و پرورش ما زیر ۵۰۰۰ هزار دانش آموز دارند که این ادغام باید با هماهنگی سازمان اداری انجام شود. اگر این مورد در مجلس تصویب شد کارگروهی برای آن تشکیل خواهیم داد زیرا برخی مناطق ما استراتژیک هستند و باید به آنها توجه کرد.

وی درباره اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: رتبه بندی در راستای ارتقای کیفیت در سال ۹۸ اجرا می‌شود و هدف اصلی آن افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای انگیزه معلمان در دستیابی به صلاحیت‌های بالاتر و ارتقای آموزش است.

وی افزود: لایحه رتبه بندی در صحن دولت در دست بررسی است و به‌زودی به مجلس ارسال خواهد شد. برای این امر حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم که البته رتبه بندی در سال ۹۴ بر اساس دستور دولت یک مرتبه و با اعتبار ۷ هزار میلیارد تومان اجرایی شده و هر سال در بودجه گنجانده می‌شود و موجود است. مجلس باید تصویب کند که ارتقای صلاحیت‌ها ادامه یابد.

الهیار ترکمن با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که بر مبنای رتبه‌بندی سال ۹۴ حرکت کنیم گفت: بنابراین ۴ هزار میلیارد تومان مورد نیاز ماست. این رقم فعلا در مرحله مذاکره است. اما برای از دست نرفتن فرصت ۲ هزار میلیارد تومان در قالب ردیف پیش بینی کرده‌ایم که بر اساس سازوکارهای قانونی بودجه قابل افزایش است. اگر این رقم به سرجمع بودجه اضافه می‌شد قابل افزایش نبود؛ با تصویب لایحه در مجلس، روند و زمان اجرای رتبه بندی در سال آینده مشخص خواهد شد.

* بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی درباره کمک هزینه مهد کودک

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره کمک هزینه مهدکودک کارکنان آموزش و پرورش گفت: این بند از سال ۸۴ به علت کسری های بودجه‌ای در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شد. از سال ۸۴ تا سال ۹۶ ما ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم و پیگیری تامین منابع از طریق سازوکارهای موجود هستیم. برای سال‌جاری نیز ۴۰ میلیارد تومان دیده شده و تا آخر سال قطعا پرداخت می کنیم.

وی درباره تغییر وضعیت قراردادی‌های کار معین عنوان کرد: اینها باید تا سقف ۱۰ درصد پست‌های مصوب تغییر وضعیت پیدا کنند که اکنون در آموزش و پرورش بیشتر از ۱۰درصد است اما تا کنون مجوزی از سوی سازمان اداری استخدامی برای تغییر وضعیت داده نشده است.

الهیار درباره اقتصاد مدرسه نیز گفت: اقتصاد مدرسه یعنی تفویض اختیار را از ستاد به مدرسه ببریم و برای ارائه خدمات آموزشی فوق برنامه، برنامه ریزی کنیم. اگر اقتصاد مدرسه را داشتیم آموزشگاه‌های آزاد کنکور تا این حد رشد نمی‌کردند که گردش مالی چندصد میلیاردی داشته باشند. تقاضا برای فعالیت های آموزشی و مکمل بالاست و می‌توان از آن در راستای افزایش بهره وری مدارس استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *