لزوم تهیه پیوست هوشمندسازی برای مدارس

به گزارش گروه آموزش و فناوری خبرگزاری رسانه معلم، حمیدرضا خالدی رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و دبیر برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «پدافند غیرعامل»، حادثه تلخ دانشگاه آزاد اسلامی را تسلیت گفت و اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی پدافند غیرعامل حفظ سرمایه‌های کشور است.

وی افزود: در آموزش و پرورش اصلی‌ترین سرمایه ما دانش‌آموزان هستند و هرچه سلامت و کارکرد فرزندان‌مان را تحت‌الشعاع قرار دهد، می‌تواند موضوع پدافند غیرعامل محسوب شود؛ از سلامت جسمی گرفته تا سلامت روان و نوع رفتارها و آداب اخلاقی مانند خودباوری.

دکتر خالدی با بیان اینکه مسائل فیزیکی ساختمانی تنها بخشی از پدافند غیرعامل است، گفت: سبک زندگی، نوع تغذیه و تقویت هویت ملی و انقلابی دانش‌آموزان و تمامی موضوعاتی که ذیل آن می‌گنجد جزو اهداف پدافند غیرعامل است.
دبیر برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی درباره ریشه حوادثی مانند آتش‌سوزی در زاهدان گفت: این موضوع جزو ابتدایی‌ترین اصول استانداردسازی و مدیریت مدرسه است؛ علاوه بر اینها باید به محتوای آموزشی و آشنایی معلمان و مدیران با پدافند غیرعامل توجه کرد.
وی با اشاره به اهمیت سلامت جسمی دانش آموزان و دانشجویان گفت: ایمنی و امنیت مواد غذایی جزو پدافند غیرعامل است؛ امروز ورود مواد غذایی غیراستاندارد به بازار و سپس راهیابی آن به مدارس از جمله مخاطرات است؛ جای تعجب است که چرا در چندسال اخیر مصرف کاکائو که مخاطراتی دارد، افزایش یافته است آیا در مدارس به این موضوع توجه می‌شود؟ باید مباحث مدارس را جامع ببینیم.
خالدی افزود: آیا محتوای درسی می‌تواند دانش‌آموز را برای مواجهه با مسائل در آینده آماده کند؟ آیا آنها می‌توانند زنان و مردان موفق فردا باشند؟ بنده معتقدم اینگونه نیست. روی درس علوم تجربی تحقیقاتی انجام دادیم و مشخص شد به گزاره‌های اخلاق زیستی کمتر توجه شده است.
وی به مدارس هوشمند اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی استفاده از تکنولوژی‌هایی برای آموزش و تسهیل ارتباط دانش‌آموز با شبکه‌های اطلاعاتی و اجتماعی است؛ آیا با توجه به آسیب‌ها و پیامدهای تکنولوژی، پیوستی برای هوشمندسازی تهیه شده است؟ باید برای هوشمندسازی مدارس پیوستی تهیه می‌شد تا دانش‌آموزان کمتر دچار تهدیدات ناشی از تکنولوژی شوند.
دبیر برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کتب آمادگی دفاعی بیشتر با رویکرد نظامی است، ادامه داد: این کتاب نیازمند بازنگری است زیرا به پدافند غیرعامل کمتر در آن توجه شده است؛ باید کتب دیگری چون زیست شناسی و شیمی نیز بازنگری و دانش‌آموزان باید با تهدیدات صنایع شیمیایی و تهدیدات زیستی آشنا شوند؛ به عنوان مثال بحث تراریخته‌ها یا دستکاری ژنتیکی، کاملا دوسویه است و هم می‌تواند دارای کارکرد مثبت باشد و هم مخرب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *