آسیب های مدگرایی در ساختمان سازی

 تهران پرس ـ لیلا موسوی نسب: سال ها بود كه  دیگر نماهای قدیمی و آجری خانه های شهر به دل هر كسی نمی نشست و آن چه مورد پسند به ویژه جوان ترها بود، آپارتمان های لوكس و كوچك و جمع و جوری بود كه در دل محله های شهر قد كشیده بودند.

 
دیگر خانه هایی با دیوارهای گاه كلی و پنجره هایی كه رو به حیاط باز می شود و اتاق های تو در تو، باب میل نبود و به جای آن آپارتمان هایی با آشپزخانه اپن و درب ریموت و آیفون تصویری شد معیار و ملاك انتخاب خانه.
 
اما كم كم دیگر آپارتمان نشین ها هم دل خوشی از نشستن در خانه های چوب كبریتی شان ندارند. معضلات آپارتمان نشینی با آدم هایی از فرهنگ های مختلف از یك سو و ماندن آدم هایی با تفكراتی سنتی در خانه های مدرن از سوی دیگر نوعی دلزدگی در آن ها ایجاد كرده است.
 
سبك زندگی ما باید بر مدار فرهنگ غالب جامعه ما كه فرهنگ ایرانی- اسلامی است بچرخد. از طرفی، ساختمان ها و معماری ما هم باید براساس همین فرهنگ غالب باشد كه نیست. باتوجه با تاثیر قابل توجه معماری و نماها بر سبك زندگی، در حال حاضر میان فرهنگ و معماری ما همخوانی وجود ندارد. 
 
استفاد از معماری بومی در نمای ساختمان ها
 
در این باره یك عضو مجمع جهانی فدراسیون بین المللی معماران منظر گفت: نمای ساختمان ها در هر منطقه باید با توجه به زیست بوم آن منطقه باشد نه سلیقه شخصی افراد، این امر نیازمند ثبات قوانین است.
 
محمد مطلبی عضو مجمع جهانی فدراسیون بین المللی معماران منظر و نیز عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران در مورد المان های استاندارد برای نمای ساختمان در تهران گفت:  برای رسیدن به استاندارد ها در نمای ساختمان هر منطقه باید به معماری بومی آن نگریست.
 
وی در توضیح این مطلب گفت:  مثلا در ری ساختمان های قدیمی همه آجری هستند. پس بهتر است از تلفیق آجر با سایر مصالح استفاده كرد. علت استفاده ار آجر در آن منطقه نبود تكنولوژی بوده است. بین خشت و آجر، آجر را به علت مقاومت بیشتر انتخاب كرده اند. این به این معنی نیست كه از تكنولوژی روز در نماهای امروزی استفاده نكنیم. گزینه بهتر این است كه از تكنولوژی جدید در ساخت همان آجر استفاده كرد. مثلا آجرهای سبك تر و مقاوم تر تولید كنیم.آجری كه شوره نزند و یا این كه راحت بشود دوده را از روی آن پاك كرد تولید كنیم، زیرا تولید آجر هزینه بر است.
 
استفاده از معماری كوهستانی در شمال تهران
 
این عضو مجمع جهانی فدراسیون بین المللی معماران منظر با تاكید بر این كه  بخشی از انرژی و هزینه ها باید در  تحقیقات هزینه شود، تصریح كرد: تولید آجر آسیب هایی چون خاك برداری های عظیم را از یك سو و آلودگی كه دوده كوره ها بر اثر تولید گازوئیل و مازوت ایجاد می كند، از سوی دیگر را دارد. این خود ضربه ای به محیط زیست است. پس باید تحقیق كرد كه چگونه می توان آجر صنعتی با آلودگی و هزینه كمتر و نیز با دوام بیشتر تولید كرد.در چنین حالتی می توان مردم را به تولید آجر  ترغیب كرد. 
 
مطلبی در ادامه خاطرنشان كرد: در بخش های دیگر تهران مثل شمیرانات آنچه غالب است سنگ است. پس بهتر است در نما از سنگ استفاده شود تا تداعی گر معماری كوهستانی باشد. 
 
وی تاكید كرد: باید به این نكته توجه كرد كه تهیه مصالح به طبیعت ضربه نزند. اگر معضلات مرحله تولید را در نظر نگیریم همانند ممنوعیت استفاده از كامپوزیت توسط شورای شهر تهران می شود كه عده زیادی را بیكار كرد.
 
لزوم ضابطه در نمای ساختمان ها 
 
مطلبی گفت: متاسفانه بیشتر نماهای ساختمان در تهران بر اساس مد پیش رفته است تا آنجا كه شما از طریق نمای ساختمان می توانید به این گمانه زنی برسید كه این ساختمان در چه سالی ساخته شده است. مد نیز بر اساس ضابطه نیست بر اساس سلیقه و منفعت است.كسی بررسی نكرده است كه مثلا واردات كامپوزیت در ایران به چه دلیل بوده است؟اگر برای ساختمان است آیا در ایران اثر بخش و مفید است؟ در نهایت نماهای ساختمانی تنوع گسترده ای یافته. اگر نماها بر اساس یك ضابطه مشخص باشد روند منطقی را طی می كند اما چون قوانین مدام در حال تغییر است سلیقه ای عمل می شود. 
 
این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز با تاكید بر ورود زیبایی شناسی عامه در نمای ساختمان ها به ارائه مثالی از سایر كشورها در اهمیت نظر مردم در تغییر نمای ساختمان بخصوص در بافت های تاریخی پرداخت و  تصریح كرد: در بافت های تاریخی پاریس تغییر نمای ساختمان علاوه بر مجوز شهرداری نیازمند این است كه شما نمای جدید را نصب كنید و مردم به شماره ای كه شهرداری در اختیارشان قرار داده است نظرات خود را اعلام كنند. در صورتی كه یك شخص  دلیل منطقی برای اجرا نكردن آن نمای خاص داشته باشد شهرداری مجوز ساخت آن نما را نمی دهد.این باعث می شود كه ایده آل های عمومی و زیبایی شناسی عام در نماها دیده شود ضمن این كه احساس تعلق به شهر نیز شكل می گیرد. 
 
 
قدر ساختمان های قدیمی را بدانیم
 
وی با بیان این كه ساختمان های با عمر زیاد در اروپا افتخار است و بازسازی و به سازی می شود اما در ایران مخروبه محسوب می شود، گفت: در سوئیس زمانی كه قرار است ساختمان جدیدی ساخته شود باید مالك نمای ساختمان و بنر محوطه را د نصب كنند تا مردم بدانند كه قرار است این محوطه در نهایت به چه شكلی در بیاید، این یعنی احترام به سایر شهروندان . می توان از این تجربیات الگو گرفت، البته در برخی محلات این امر جواب می دهد در برخی محلات خیر. زیرا ممكن است در برخی موارد این امر با حب و بغض ها و منفعت های شخصی گره بخورد.
 
این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز ایران افزود: زمانی نسخه برای نمای ساختمانی قابل تجویز است كه از نظر تاریخی فنی و زیبایی شناسی جمعی یك نسخه انعطاف پذیر باشد نه یك نسخه دستوری. زیرا در غیر این صورت موضع گیری صورت می گیرد و مردم به عدم اجرای آن ترغیب می شوند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *