می‌خواهند الگوی تعلیم و تربیت غربی را به کشور تحمیل کنند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسانه معلم، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان تهران مرکز شهید بهشتی اظهار کرد: افتخارمان این است که شجره ما به کسانی برمی‌گردد که معلم بودند؛ افتخار ما این است که نخست وزیر ما شهید رجایی، معلم بودند، یعنی در نظام جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهیم یک رئیس‌جمهور تراز مثال بزنیم بی شک شهید رجایی بهترین الگو خواهد بود؛ البته بعضی از آقایان می‌خواهند ادای ایشان را در آورند ولی غافل هستند که کار هر بافنده‌ای حلاج نیست، کار هر پیغمبری معراج نیست.

وی با بیان اینکه معلم در نظام جمهوری اسلامی قله‌ای برای حضور و نقش‌آفرینی دارد که عالی‌ترین مراحل است، افزود: انسان‌های بزرگ، دردهای بزرگ دارند؛ درست است که شما دانشجویان مراکز دانشگاه فرهنگیان از مشکلات صنفی و رفاهی رنج می‌برید ولی عشق به معلمی و تربیت نسل آینده را باید در خودتان تقویت کنید، همچنان که وارد عرصه های مختلف در جامعه می شوید باید نسبت به این دغدغه‌ها حساسیت نشان بدهید.

فرشیدی با تأکید بر اینکه باید دیروز را مطالعه کنیم، امروز را تحلیل کنیم و برای فردا برنامه‌ریزی کنیم، اضافه کرد: اگر به وضعیت آموزش و پرورش در قبل از انقلاب و بعد از آن نگاهی بیندازیم، می‌فهمیم که واقعاً یک کشور وابسته به استکبار جهان بودیم.

وی ادامه داد: امروز ما در عرصه‌های علمی به فناوری‌ رسیده‌ایم و تفاوت ما با آنها این است که ما از این فناوری‌ها برای استثمار استفاده نمی‌کنیم اگر آنها دارویی را برای علاج بیماری کشف کنند از اینکه میلیاردها دلار سود می‌برند خوشحالند و نه اینکه جان انسانی را نجات دادند؛ کتاب آمریکای جهان سومی که از یک نویسنده آمریکایی است می‌گوید که اگر به همین منوال پیش برود آمریکا به یک کشور جهان سومی تبدیل خواهد شد البته این حرف را کسان دیگری مثل «نوام چامسکی ،هنری کسینجر و…» به زبان‌های دیگری بازگو کردند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: در حوزه آموزش و پرورش یک حرف کلی داریم؛ آن چیزی که ما برای آموزش و پرورش در نظر داریم و آن چیزی که در عمل از آموزش و پرورش می‌بینیم فاصله بسیار زیادی وجود دارد و ما باید تلاش کنیم که این فاصله‌ها را از بین ببریم.

وی افزود: در زمان طاغوت، ۷۴ وزیر داشتیم که ساواکی، بهایی و فراماسونر بودند اینها می‌خواستند نسل آینده ایران را تربیت کنند؛ کتاب‌های درسی ما را انتشارات فرانکلین آمریکا چاپ و توزیع می‌کرد؛ این برای آموزش و پرورش ما ننگ و خفت بود؛ در کتاب این طبیعی بود که دست به تحقیر الگوهای اسلامی بزنند و به تبلیغ الگوهای غربی بپردازند.

فرشیدی با بیان اینکه نظام اسلامی آمده است که انسان‌ها را از عبادت انسان‌های دیگر خارج کند و به عبادت خداوند‌ دعوت کند، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم برای امام یا مقام معظم رهبری یک خصوصیت نام ببریم تا مردم جهان ایشان را بهتر بشناسند، می‌گوییم «ایشان یک معلم هستند» و همه شخصیت‌های برجسته‌ای که در طول تاریخ انقلاب شهید شدند و آنها را می‌شناسیم ویژگی اصلی آنها این بود که «معلم بودند».

وی با بیان اینکه بعد از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، جایگاه حقوقی معلم در آموزش و پرورش کاملا روشن شد، اظهار کرد: در سند تحول می‌گوید آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و از نظر بودجه باید در اولویت قرار داشته باشد.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش این است که باسوادی در قبل از انقلاب در سال ۵۷ ،  ۴۷/۵درصد بود زمانی که بنده شروع به خدمت کردم این آمار ۸۷.۵ درصد شد؛ پوشش تحصیلی ۶۲ درصد بود و در زمانی که بنده مسؤولیت گرفتم به ۹۸ درصد رسیده بود یعنی تقریبا ما دو درصد از دانش‌آموزان واجب التعلیم را نتوانسته‌ایم تعلیم بدهیم؛ سهم دختران در آموزش و پرورش ۳۸ درصد بود و بعد از انقلاب ۴۸ درصد شد.

وی با بیان اینکه مدارس شبانه‌روزی خیلی به عدالت اجتماعی کمک می‌کند و با این مدارس، تعداد زیادی از دانش‌آموزان از نظر تغذیه و آموزش تحت پوشش قرار می‌گیرند، افزود: این مدارس قبل از انقلاب ۶۵ عدد بودند و در حالی که بعد از انقلاب این تعداد به ۳۰۰۰ مدرسه رسیده است.

فرشیدی تصریح کرد: در حوزه اموزش و پرورش باید هوشیار باشیم؛ باید افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند صادقانه مشکلات را برطرف کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای این نگاه را دارند که هزینه کردن و سرمایه گذاری در آموزش و پرورش اسراف است و این پول ها را به بخش خصوصی بدهیم تا برای ما کارخانه بسازند و متاسفانه آموزش و پرورش را دستگاهی مصرف کننده می‌دانند؛ حرف ما این است که همه دستگاه‌ها در طول آموزش و پرورش قرار دارند چراکه دستگاه‌های دیگر تولید می‌کنند برای اینکه انسان‌ها مصرف کنند ولی آموزش و پرورش انسان تولید می‌کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: این تفکر که حاکم بر دولت‌ها بود، باعث شده بود بودجه آموزش و پرورش روز به روز کمتر شود؛ حراج مدارس و واگذاری آنها به بخش خصوصی معطوف به این نوع نگاه است؛ مقابله با این نوع نگاه یکی از رسالت‌های ما و شماست که باید در مقابل این اندیشه بایستیم و از جایگاه خودمان دفاع کنیم.

وی گفت: نکته دیگر نگاه غربی است؛ یعنی می‌خواهند الگوی تعلیم و تربیت غربی را به کشور تحمیل کنند و بزرگترین مانع در برابر اجرای سند تحول بنیادین نیز همین است؛ سند تحولی که با افتخار تدوین شده است و کشورها دیگر ترجمه کرده و اجرا می‌کنند و بنده فکر می‌کنم به اندازه فناوری هسته‌ای ارزش دارد ولی این آقایان غرب‌زده مانع از اجرای این سند می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *